Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-06-15, 12:44   #1
peter1959 peter1959 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 50
Sjukskriven länge....

Jag måste berätta att om man varit sjukskriven mer än 5 år,
varierar mellan olika förbund, så har du inte rätt till A-kassa längre, även om du betalt full avgift !!!
Det talar dom inte om på facket, ringer du dit o får svar att det inte är så så tro dom inte, de vet oftast inte om det själva, de är ofta dåligt pålästa om alla regler.
Gå då vidare, ring upp huvudkontoret, inte avdelningen, det är inte säkert dom vet om det här
Så en långtidssjukskriven som vill börja jobba får passa sig, det kan bli socialen om jobbet inte funkar, tänk på det o berätta det här för de vänner ni har som ni tror kan befinna sig i en sådan här situation !!!
Jag vet dom som stridigt om det här o behöver bara betala ca 200-300 per år (!) nu istället för den andra avgiften per månad, det är mycket pengar man sparar !!
Det kallas pensionärsavgift, hör av er om det är något ni undrar över, kram tjejer o killar !!
Peter
Bifogade bilder
 
peter1959 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 14:59   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Hmm har själv gått sjukskriven länge innan. Numera har jag halvt sjukbidrag och halv arbetslös.
Jag kan inte se vad som är fel med att ingen ska få gå sjukskriven mer än 5 år!
Är man så sjuk tycker jag man isåfall ska ha sjukbidrag istället.
Fk o arbetsgivare måste se till att den sjuka får rätt hjälp, behandling eller vad nu den sjuka kan behöva.
När jag gick sjukskriven så fick jag ingen hjälp nån stans ifrån för alla skyllde på den andre att det var dom som skulle rehabilitera o hjälpa mig. Det låg inte på deras bord.
Så jag kan faktiskt tycka det är ok att man inte får gå sjukskriven hur länge som helst. Är man sjuk så man inte kan jobba inom närmaste åren då ska man ha sjukbidrag inte sjukpenning.
Men det är kanske något jag missat i hela denna debatten så halshugg mig inte nu är ni snälla.

Som sagt var jag går själv på halvt sjukbidrag o halv akassa.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 10:13   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
När ni är inne på ämnet bidrag kan jag inte låta bli att inflika en sak jag själv råkat ut för.

Jag pluggade och under det sista året tog jag inte ut studiemedel för jag klarade mig ändå och ville vara bussig mot staten. Kontentan blev att när jag skulle börja jobba men inte kunde för jag var sjuk så hade jag ingen rätt till sjukpenning. Jag hade ingen rätt till A-kassa för jag hade inte haft inkomst under året. Jag skulle få jobba upp mig under ett år för att återinträda i rullarna för jag var utförsäkrad. Men att jobba upp sig när man är sjuk??? hur lätt är det.

Sjuk och ingen sjukpenning, var tvungen säga upp mig för jag hade ingen A-kassa och ingen anledning att söka tjänstledigt. Sitter som ett moment 22 känns det som.

Undrar om jag har medborgarskapet kvar
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons