Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Swap
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-04, 12:30   #1
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Hund-grejs swap?

Jag tycker att det är så roligt med alla swapar här på sysidan och så tycker jag ju om att sy hundgrejor.

Eftersom jag hittat många likasinnade här tänkte jag att det kanske skulle gå att kombinera intressena..?

Den nyfödda idén är då alltså att man skulle ordna en swap av hundgrejor.

Exakt hur det skulle ordnas är ännu inte klart, men jag tänkte att jag skulle ta och kolla vilket intresse det finns för en sån swap först.

En idé är att ha en centraliserad swap. Så skickas alla "bidrag" in till en person som sedan skickar grejorna vidare. Så kan man meddela vilken storlek man har på sin hund så att ev. storleksberoende saker kommer till en hund som det passar åt.

Eller så har man en swap där alla som anmält sig får namn och adress till en person som dom ska skicka sin sak åt. Så är det lättare att anpassa grejorna om det kan vara frågan om halsband el. dyl.


Finns det andra än jag som skulle vara intresserade av en hund-grejs swap?
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 12:48   #2
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Jag hänger gärna på! Jag har tre pyttesmå och en jättestor hund.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 13:09   #3
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Va kul!

Man får gärna komma med förslag på hur man tror att det skulle vara lättast att orgnaisera swapen. Jag har aldrig startat en swap förr, bara deltagit, så jag vet inte riktigt hur det skulle vara bäst att göra.


Funderade lite på om man ska ha några riktlinjer för swapen. Alltså vad är tillåtet. Hundaccesoarer, hundkläder, "vanliga" saker med hundbilder...?
Och också lite storleksmässigt..?

Såna saker som jag själv tänkte att kunde vara roliga att swapa är hundtäcken, koppel och halsband, bajspåsar, godispåsar, fltar, selar osv. Men annat går säkert också bra.
Idéer?

Om man söker på ordet "hund" i bildgalleriet så får man ganska många bra idéer tycker jag.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 16:05   #4
solinde solinde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 76
Å, jag vill också vara med! Har ingen egen hund (men familj och vänner med hundar, så i nödfall kan jag ju ge bort det jag får ), men har varit sugen på att sy något hundigt nu ett tag.

Om man ska veta i förväg vem man skickar till så funkar det nog att tillåta nästan vad som helst tror jag, men vet man det inte är det nog bättre att begränsa det på något sätt.
solinde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 18:05   #5
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Jag är också med på en swap. Men kan vi inte få veta hundens storlek innan vi börjar att sy? Jag har nämligen en bullterrier och alla som har varit i kontakt med denna ras vet också att deras kroppsmått inte stämmer med någon annan hunds, grov hals, stor bröstkorg och obefintlig midja.

Med vänliga hälsningar Anneli och bullen Gjördis.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 19:14   #6
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Oj vad kul att det faktiskt finns intresse för en "hund-swap"

Har funderat lite på saken och tror att det kanske är lättast att det INTE blir en centraliserad swap. Så slipper man allt bekymmer med att skicka sakerna två gånger då de först ska till en som organiserar och sen vidare därifrån.

Tänkte också att man kanske kunde göra så att då man anmäler sig till swapen så kan man skicka ett mail till mig med sitt namn och sina adressuppgifter, samt en kort beskrivning om sin hund (ras, ålder, kön, samt mått på rygg, bröstkorg och hals kanske t.o.m. en bild?)
Så när man blir tilldelad den man ska skicka swap-saken till så får man samtidigt veta lite vad för slags hund det är som ska få saken så att man kan planera det man gör lite grann.

Jag ska fundera vidare på saken och finslipa min planer lite.
Men jag kan skicka ett mail till alla som anmält sig då jag bestämt mig för hur vi gör. Om det är nån som har tips eller förslag så tas dom gärna emot.
Men sen när vi bestämt swapens "regler" så är det dom som gäller, så att det inte blir missförstånd o.dyl.

Hur lång tid tror ni att behövs för sista anmälningsdag, samt hur lång tid man har på sig att sy grejorna?
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 20:04   #7
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Vore lite skoj. Vågar ni sy till min jättevovve...
Halsmått ligger på 73 cm, resten har jag inte vågat mäta
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 20:14   #8
solinde solinde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 76
Okej, ska försöka mäta familjens hundar så snart som möjligt. När man mäter bröstkorg, förresten, hur mäter man då?

Och kom vi fram till om vi skulle ha några begränsningar eller inte?
solinde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 20:50   #9
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
JenniferS:

Säkert får du vara med också Det går ju att sy andra saker än hundkläder och koppel också, om man tycker att din voffsing verkar för stor

solinde:

Tja, jag vet inte hur det blir med begränsningar, det är ju roligast om man får sy rätt fritt.
Men kanske man kunde sätta som begränsning att det ska vara något till hunden, eller så något till matte/husse, som man använder "på"/med hunden ex. bajspåse-hållare och tasshanddukar o.dyl.
Så att man då alltså tar bort t.ex. "vanliga" saker som kanske en helt vanlig tygkasse med en hundbild på?
Jag vet inte riktigt, vad tycker ni?

Ska lägga upp en bild med hur man tar mått på hunden här snart. Måste bara scanna lite först.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 21:08   #10
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag får nog stå över denna gång, jag har helt enkelt inte tid. Ska snart iväg på kurs, blir borta nästan en månad.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 21:57   #11
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Swap-regler

Hundsaken:
Det som sys skall vara antingen saker till hunden eller hundrelaterade saker till husse/matte, utöver det får man fritt välja vad man syr och vilken teknik man använder.

Ex: Hundkläder, koppel, halsband, filt till hunden Eller bajspåsehållare, tasshanddukar, godispåsar till husse/matte.

Sök gärna i bildgalleriet på sysidan efter idér, här finns många fina hundsaker
_ _ _

Anmälan:
Anmäl dig genom att skicka ett mail till mig där du uppger ditt namn, din adress och din mailadress samt berättar lite om din hund; ras, kön, mått enligt bilden (A = rygg från hals till svansrot, B = halsmått, C = runt bröstet, D = mankhöjd) och kanske även lite personligt fakta om vovven.
Varför inte en bild också!?

Jag samlar ihop alla namnen och lottar ut varsin person att skicka din swap-sak till.
Så du syr en (1) swap-sak och får en (1) swap-sak i retur.
Den person som du syr hundgrejen till är inte samma person som kommer att sy något till dig.

Slutdatum för anmälan är 18/6, sedan har du tre veckor på dig (till 9/7) för att slutföra hundsaken och skicka den till din mottagare.
Skulle du bli sen, så meddela den personen som skall ha din swap-sak detta.
_ _ _

Förslag:
För att alla ska få en något så när likvärdig sak i swapen så tycker jag att det är en bra idé att försöka göra något som har ett ungefärligt "försäljningsvärde" på, säg, 200 kr (dvs. vad en motsvarande sak kunde kosta i en djuraffär).
Men detta är bara ett förslag...

Senast redigerad av Fiffi_S den 2007-06-04 klockan 22:09.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 22:13   #12
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Glömde ju mått-bilden...
Bifogade bilder
 
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 14:28   #13
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Citat:
JenniferS skrev:
Jag får nog stå över denna gång, jag har helt enkelt inte tid. Ska snart iväg på kurs, blir borta nästan en månad.
Äsch, vad synd att du inte hinner vara med... "the more the merrier" heter det ju...

Nå, hoppas du har det roligt på kursen iallfall!
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 17:55   #14
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Citat:
Fiffi_S skrev:
Äsch, vad synd att du inte hinner vara med... "the more the merrier" heter det ju...

Nå, hoppas du har det roligt på kursen iallfall!
Tre veckor på terrängbilskurs.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 06:43   #15
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Citat:
JenniferS skrev:
Tre veckor på terrängbilskurs.
Oj! Det låter kul
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons