Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Visa resultat för omröstning: Vill du att vi ska ha kryssrutor?
Ja 31 46.97%
Nej 22 33.33%
Tveksam 13 19.70%
Antal röster: 66. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-15, 18:47   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Smile Röstning ang kryssrutor (kritikpooler)

Med anledning av tråden jag startade för ett tag sedan http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=9099 så tänkte jag göra en omröstning.

Om man väljer sista alternativet, tveksam, så motivera gärna varför. Även andra kommentarer är givetvis välkommna.

Röstningen är öppen under 60 dagar vilket jag tyckte verkade rimligt för att alla ska få chansen att hinna rösta.

De förslag på kryssrutor som gäller är följande:
  • Ge gärna en kommentar (för i kryssad)
  • Ge gärna förslag på sömnadsförbättringar
  • Ge gärna förslag på modellförbättringar
  • Ge gärna förslag på alla typer av förbättringar

Senast redigerad av Alvan den 2007-05-15 klockan 18:54.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-18, 10:08   #2
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Måste säga att jag är tveksam till kryssrutor av den enkla anledningen att jag upplever att man talar om för folk vad dom ska tycka om. Man kanske skulle vilja ge in kommentar om sömnaden men så har personen kryssat i ge förslag på modellförbättring. Och då struntar man kanske i att lägga en kommentar. Fasten det kanske är nåt som skulle vara bra att tänka på vid sömnad nästa gång. Detta är bara mitt sätt att se på de hela. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-18, 10:36   #3
expoze expoze är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 228
jag tycker det är kanonbra som det är nu.
man kan välja om man ska kunna få betyg satta och även om det ska gå att skriva i kommentarer elelr inte.

Jag tycker inte det ska ändras på något när det gäller detta, låt det vara som det är.

Jag är som fotograf med på fotosidan och det är alldeles för mycket tjäbbel och tävling över det hela.
expoze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-18, 11:41   #4
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jag tycker

att förslaget är alldeles utmärkt Alvan!

Man kan välja vilken typ av kritik man vill ha eller ingen kritik alls utan bara vill lägga in bilder för att det är så kul.

Är man t.e.x. nybörjare så kan det vara bra att få rena sömnadsteckniska tips som vi gammla rävar har lärt oss under tidens gång

Har man sytt ett tag men är lite osäker på avancerade saker kan man få tips och hjälp med det. Osv.

Valfrihet är det bästa ting.....eller hur?

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-18, 18:34   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
expoze skrev:
...
Jag är som fotograf med på fotosidan och det är alldeles för mycket tjäbbel och tävling över det hela.
Jag håller med om att det är så till viss del på fotosidan. Men jag tror det beror den allmäna stämningen där, här är ju en helt annan stämning och jag tror inte detta påverkar den stämningen, men det är ju min åsikt
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-18, 21:52   #6
LindaLu LindaLu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 29
Citat:
expoze skrev:
jag tycker det är kanonbra som det är nu.
man kan välja om man ska kunna få betyg satta och även om det ska gå att skriva i kommentarer elelr inte.

Jag tycker inte det ska ändras på något när det gäller detta, låt det vara som det är.
Instämmer med föregående talare!

Vill man ha förslag på förbättringar etc
så har vi ju forumet där man kan ställa sina
frågor o få feedback....(?)

//Linda
LindaLu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 09:45   #7
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jag svarade tveksam för att jag tycker att grundtnken är bra, men att kategorierna för ikryssning som ligger på förslag är för många.
Jag tror att det blir enklare med bara
• Ge gärna en kommentar (för ikryssad)
• Ge gärna konstruktiv kritik (motsvarande den lite längre "Ge gärna förslag på alla typer av förbättringar" som ligger som förslag just nu)

Jag tror att mellanalternativen bara adderar extra krngel - är man nybörare och syr efter mönster så vill man väl säkert bara ha kommentarer på sömnaden - men det brukar ju framgå rätt tydligt av bildtexten. (Jag uppmuntrar alla som syr efter mönster ange vilket i bildtexten, det är alltid kul att se vad folk använt eller om de konstruerat själva!)

Så ett val där man antigen bara får kommentarer eller konstruktiv kritik tror jag blir lättast - för alla datorkunskapsnivåer och alla sömnadsnivåer.

Annars ställer jag mig nog emot, det blir för meckigt och är det inte ett enkelt system kommer folk ändå inte använda det tillräckligt för att systemet ska ge något.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 10:16   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tveksam... pga att det kan bli väldigt fel. Har man kanske inte tänkt igenom om man kan ta eventuell konstruktiv kritik? Har man inte tänkt igenom att kritik kan såra och är man beredd att ta det? Kritik kan vara positiv, inget snack om det men förväntningarna kanske blir grusade. Liten fundelering bara

Hmm.. bättre då att ställa sin fråga i ett kritikforum, ny kategori alltså
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 11:09   #9
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
Jag tycker Tinkerbelles förslag var bra!
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 14:01   #10
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Jag har röstat "tveksam". Visst är idén bra på ett sätt, men många människor är väldigt rädda för kritik och ibland kan det kanske inte framgå helt klart att det är fråga om konstruktiv kritik. Det "skrivna ordet" har som bekant nackdelar också, alltså exakt samma sak kan ändå uppfattas olika av olika människor.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 18:19   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vill bara puffa upp denna diskussion lite. Om ni inte visste det så är man helt anonym när man röstar
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 19:21   #12
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
jag har röstat nej och motiverar det med att jag tycker att sysidan är mycket bra som den är
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 23:23   #13
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Jag har röstat ja - jag tror kommentarsidorna skulle bli mera intressanta då. Det är lite tråkigt att läsa sida upp och sida ner med "snygg" "underbar" "kul"...
Och man kan lära sig mycket av konstruktiv kritik av andras alster också

/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-29, 12:58   #14
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag älskar visserligen konstruktiv kritik men jag tror också att det blir för många allternativ. Man KAN ju redan välja om man vill ha komentarer eller ej, liksom.

Vill man ha komentarer på något särskillt kan man ju skriva det i bildbeskrivningen med sina egna ord.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-01, 10:26   #15
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Jag har röstat tveksam.
Även om det ibland är som det Alice skrev, så tycker jag det är bättre att personen som lägger in sin bild, får ställa en aktiv fråga istället.

Sedan tycker jag att man både kan förvänta sig och även ge, kommentarer som inte efterfrågas. Här tänker jag i första hand på t ex. konstruktiv kritik, det behöver ju definitivt inte vara några negativa kommenterer.

Så jag lutar nog åt - nej - låt sidan vara som den är just nu. Detta betyder ju inte att jag inte kan tänka mig andra förändringar.
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons