Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-19, 20:32   #1
asynja asynja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 79
Konstiga mönster från McCall's

Jag är inte kunnig i mösterkonstruktion och därför använder jag nästan uteslutande färdiga mönster. På senaste tiden har jag provat en del amerikanska mönster som McCall´s och Simplicity.

Nu undrar jag : Är det fler än jag som tycker att dessa nästan alltid har en konstig passform och vad beror det på i så fall? (Jag har upptäckt att möstren är inklusive sömsmån, så det kan inte vara det som är fel).
asynja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 16:45   #2
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Flera tygbutiker som jag handlat av rekommenderar inte McCalls mönster till de personer som har lite mer "traditionell svensk" kroppsbyggnad. Mönstret är gjort för amerikanare som väger några kilo mer än vad vi gör på den här sidan Atlanten.

Själv har jag aldrig sytt i McCalls men Simplicitys har jag använt en gång. Dock var det ett flanellnattlinne av gammal modell.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 18:43   #3
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Amerikansk passform för män

brukar min man säga om byxor som är stora om magen, men med smala ben. Tyvärr är väldigt mycket herrbyxor så i konfektion. Någon som har tips om ett bra byxmönster för en rätt smal och vältränad man?

Kom att tänka på det när jag såg svaret här ...
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 12:18   #4
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Jag tycker att alla mönster har konstig passform egentligen, men håller med om att amerikanska mönster är extra konstiga. Man ska tydligen ha stor byst, bullig midja och smala höfter.

Ett tips är att skaffa en mönsterkonstruktionsbok iallafall för där står det hur man på ett snyggt sätt ändrar sitt mönster för att få en bättre passform.

Jag har just köpt mina första vougemönster och kan säga att de ser lovande ut. Håller på med ett par byxor och upptäckte att mönstret hade utritat linjer för var man bäst gör sina ändringar! Det kanske finns på andra mönster men jag har aldrig sett det förut.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 12:32   #5
Cezanne Cezanne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4
Heisan!

Hvor får dere tak i Mc Call's og Simplicity? Jeg har ikke sett de i salg i Norge?!
Cezanne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 12:48   #6
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Vad det gäller Simplicity säljs de inte i Sverige heller vad jag vet, men det går att beställa från Habithat.co.uk . Det går att beställa från USA också men här brukar det bli dyrt.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 12:27   #7
Cezanne Cezanne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4
Jeg er såå glad for at du svarte meg!! Tusen tusen takk!!
Cezanne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-24, 16:58   #8
peppina peppina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 16
Köp på nätet!

Hej!

Jag har beställt mönster på www.sewingpatterns.com och det blir ganska billigt.Där finns både burda, mc call, vogue, simplicity mm mm. Jag betalade 4,50 dollar i frakt för första mönstret och 0.85 dollar/st för efterföljande i frakt, så inte aå dyrt.
peppina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-29, 22:35   #9
karin_sahlin karin_sahlin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 21
Jag har sytt en hel del i simplicity och New Look, som kommer från samma företag och tycker att dessa är superbra.

Deras mönster innehåller ofta många varianter av samma klänning/kjol/skjorta. Under mina resor runt jorden har jag också köpt på mig en hel del simplicitymönster från 60- och 70-talet. Dom är jätteroliga.
karin_sahlin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 22:52   #10
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Mc Call

Jag tycker Mc Call mönstren är för komplicerade nuförtiden. Är märkta med en massa hål och cirklar överallt, som förvirrar mig när jag ska klippa till och markera. De verkar pressa in för mycket storlekar och modeller i samma kuvert så slutresultatet blir rörigt. Det är bra med inkluderad sömsmån. Men när det är olika på olika ställen så blir det också förvirrande. De har en massa provningsanvisningar som också gör att mönstret har massvis med linjer som ställer till det. Men felet kanske ligger hos mig som är för otålig?
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 07:06   #11
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej alla glada

Jag använder nästan alltid utländska mönster pga. att sömsmånen är inkl.
Jag brukar förenkla markeringen på tyget genom att rita av mönstret på papper och sedan "sporra" ut det på tyget. Det blir mycket lättare att hålla reda på alla linjer och passmärken om jag bara har fört över dem som hör ihop med min storlek på pappret innan.
Håller med om att storlekarna kan vara lite skumma för oss skandinaver, men jag brukar mäta midja och bystmått på mönstret (minus sömsmån) och ignorera deras storlekstabeller.
Man bör också (om man är noggrann) sy ett provplagg innan, men det orkar jag aldrig med.

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 16:04   #12
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Varför gillar du inte att sömsmånen är inkludead? Jag tycker är bra att slippa lägga till det och sedan bara kunna markera själv vara jag ska sy. Bra tips att föra över på papper. Men jag syr provplagg just nu till en klänning. Det var en himla tur för jag hade missuppfattat vad som var bystmått och sytt upp en alldeles för liten storlek. Då känns det skönt att ha jobbat på nittonkronorstyg från IKEA.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 00:47   #13
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Men jag gillar ju att sömsmånen är inkluderad. Det är därför jag oftast köper amerikanska mönster.

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 11:28   #14
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Simplicity har tidigare sålts här uppe i Norrbotten. Det var Coop som tog in dessa mönster. De har jättefina och bra mönster.
Mycket fina och brett urval av modeller.

KwikSew har även de fina mönster, sömsmån ingår.De har ett tjockt mönsterpapper. Sytt klänning och baddräkt med kjol från deras mönster.

Neue Mode vill jag minnas köpte upp Stil. Mycket bra mönster de med. Bra urval.

Butterick. Köpte det i butik här hemma och då fanns det med en syguide på svenska. (Det är 14-15 år sedan.) Den är utgiven av Vogue, Butterick och See&Sew. Fick inte ihop klänningen själv. Mamma fick hjälpa mig med ärmar m m. Lånade ut mönstret. Läser nu hennes brev. Att klänningen är inte färdig (då hade det nog gått drygt 7 månader). Jag syr och svär, syr och svär, syr och svär.

Jag drömmer mycket att jag ska kunna genomföra diverse projekt som bara blir drömmar. Skåpen är fyllda av dem.

På nätet så finns det möjlighet att gå med i en "mönstersam-manslutning" mot en årsavgift om 15$. Har köpt mönster
från Vouge och Butterick till min samling, 40-50-tals kläder. Erbjudandet som medlem var ta 1 få 3 och då var det lönsamt att bli medlem. Får se hur de mönstren är.
Ett måste: ALLTID KONTROLLMÄTA MED DINA EGNA MÅTT.

En liten ordlista (lathund) med Engelska sytermer översatta till svenska på ett A4-ark. Är någon intresserad? Jag kan scanna in det och maila över det om någon är intresserad. ca 450 ord.
Typsnittet är mycket litet så det är inte möjligt att lägga ut som en bild på Sysidan. Du når mig via Sysidan. Eller kanske någon annan har lösningen på hur jag ska kunna lägga ut den?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 19:20   #15
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Hej Gumpan!
Tack för din genomgång av olika mönster. Tycker Kwik låter bra med anledning av tjockt mönsterpapper. Det är ingen dum idé att nåla ihop mönstret och prova direkt på kroppen så man kan justera innan tillklippning. Men då får det vara lite kraftigare papper än de flesta.
Synd att du har projekt i skåpen som blivit liggande. Så är det väl för mig också. Bäst för mig är att sy ihop med andra. Jag går till en mångkulturell förening där jag bor och flera har samma intresse så vi sitter och syr tillsammans och hjälps åt. Då får jag inspiration. Ett annat bra tips är att gå på en kurs. Då brukar jag också att färdigställa projekt.
Tack för erbjudandet om ordlista men jag har en som McCall har gjort. Men ibland kan det vara ord som inte återfinns på listan. Då kan jag väl alltid slänga ut en blänkare här på sidan antar jag.

Till Freja: Förlåt jag läste för fort i ditt mail. Det var väl den där brådskan som också gjorde att jag klippte ut fel storlek. När man syr så ska man ta det lugnt och tänka sig för.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons