Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-09-21, 11:42   #1
HerrlinA HerrlinA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 1
Exclamation Beställa från USA

Hej.

Jag är på väg att beställa lite tyg från USA, har någon gjort det tidigare, brukar det gå bra? Något man ska tänka på?
HerrlinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 12:05   #2
evaalas evaalas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 4
Inga problem

Jag har beställt både tyg o brodertråd från USA har inte varit några problem.Tänk dock på att det kan tillkomma svensk moms och tull om man har otur.
evaalas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 14:31   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Har köpt massor från USA. Men var som sagt beredd på att tull och moms kan tillkomma. Efter att ha haft en lång period där allting klarat sig förbi tullen har jag haft några månader när allt, och jag menar verklig ALLT fastnat. Även presenter från vänner (och det har verkligen varit presenter, inte beställningar med fejkad "gift"-makering). Det har inte blivit avgift på allt när jag väl svarat på de frågor de ställt via brev, men en del har jag fått betala för. Inga problem, jag ser det som att det jag betalar på enstaka paket ska slås ut över allt jag beställer, och då blir det inte värst dyrt.
Levernas sker ofta överraskande snabbt och det är i regel lätt att kommunicera med säljare, vare sig det är butiker eller på eBay. Många stora butiker tar dock inte kort som inte är utställda av amerikanska banker, och man måste kolla att de levererar internationellt. Det länar sig att fråga om det även om de inte säger på sidan att de skickar till oss. Många gör det i alla fall.
Man behöver inte vara överdrivet ängslig över att bli lurad inom vbår sektor (hobby- och sysaker).
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 23:22   #4
Shania Shania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 145
Smile Enkelt att göra

Det är enkelt att få leverans från USA. Ett tips: Köp inte mer än 4-5 yard åt gången. Det får plats i ett kuvert i A4-format och blir inte så iögonfallande för tullen. Har gjort så flera gånger och aldrig fått moms eller tulltillägg.
Lycka till!
Shania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 08:12   #5
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Jag köpte nyligen varor/dockor från USA och åkte på att betala tull. Detta fick jag betala när jag hämtade ut paketet.

Min fråga är:
På postens kvitto stod det tull, moms 202kr och postens avgifter 100kr. Är momsen inräknad i dessa 202 kronorna då? Annars tycker jag att det var en fasligt hög tullavgift... På paketet var det märkt att det innehöll varor till ett värde av 50 dollar.

Kan man (om man vill vara ordentlig) förskottsinbetala tullen och på så vis undvika postens avgifter? Man har ju faktiskt redan betalt frakten...
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 19:41   #6
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Momsen är med i de 202 kronorna. Sist jag betalade tull var det någonstans i krokarna 12% vad jag minns. Det är lite ilika tullsatser för olika typer av varor. 12% är det högsta jag betalat, runt 5-6% det lägsta på dem jag behövt betala.
Tull och moms ska beräknas på värde och inklusive frakt (fast ofta går de bara på varuvärde ändå).
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons