Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-26, 18:12   #1
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
storlek?

Hej!
Jag ska rita av ett byxmönster, men frågan är vilken storlek jag ska rita av. I "affären" har jag 42 ibland 44 om de är jätte smala. De byxor jag ska sy är sådana som knyts både fram och bak och är inte i hopsyda på sidorna. När jag mäter midjan har jag två storlekar stärre än stuss måten. Jag är inte så duktig att jag kan rita om mönstret så det passar mina mått bättre.

Tidigare har jag sytt byxor tog då den större storleken och det blev som ett hus.
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 19:52   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Mät på dig själv och fundera över hur pass mycket rörelsevidd du vill ha. Mät sedan på mönstret för att se hur pass vid varje storlek är. Eftersom de antagligen knyts i sidorna bör du välja den storlek som passar bäst över stussen då det är mer reglerbart i midjan.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 20:02   #3
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
Tack för ditt snabba svar! Ja det var lite så jag tänkte. Ska genas gå och mäta mönstret. Ska rita av mönstret på stora bordet på jobb efter dagen slut i morgon. Tänkte först använda golvet hemma men då kommer hunden och ska vara med.
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 20:05   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Varsågod! Just det där med storlekar är skumt. Dels så har storlekarna ändrats sedan de flesta mönsterföretag gjorde sina tabeller men också den biten med rörelsevidd. Jag brukar normalt sy med 1-2 cm rörelsevidd och om man då jämför det med 10 cm i mönstrena så blir det inte bara lite tokigt. :P Så, att mäta i mönstrena är alltid bra. Lycka till!
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons