Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-05, 09:22   #1
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Mönster till lekmatta

Jag söker efter mönster till lekmatta. Jag tänker mig en rund "matta" i ett lite kraftigare tyg. Vid kanten sitter det ett snöre i öljetter som man kan dra ihop det hela när leken är klar. Det blir som en påse som man lätt kan hänga upp någonstans eller lägga åt sidan.Jättebra och praktiskt vid lek med lego till exempel.

Någon som vet vad jag menar? Någon som gjort en sådan?

Viist, det går ju att kanske få ihop på något sätt själv men det hade varit skönt att kunna konsultera ett mönster (eller era erfarenheter?) tex på hur man gör med snöret, vilken storlek som är lagom osv.
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 07:53   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det kan inte vara så svårt att få ihop en sådan matta!

Klipp ut en rundel i den storlek du vill ha den, och sätt i öljetter runt kanten.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-23, 23:06   #3
krajamaria krajamaria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 3
En sådan har jag sytt.

Fick en beställning med mått och allt före jul. Jag sydde den i dubbla tyger eftersom de valda tygerna inte var genomfärgade, blev lite klumpigt kanske? Den här sydde jag med diametern 80 cm, satte i de 10 öljetter som jag hade hemma. Beställaren var nöjd men jag tror att syr ja en till så ska den vara kanske 120 cm i diameter och välldigt många fler öljetter.Hoppas det var till någon hjälp? Bild finns i min blogg.
Lycka till!
krajamaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 11:59   #4
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Tack krajamaja, då fick jag lära mig av dina misstag

Var inne och tittade på din "legopåse" och dina andra fina saker på hemsidan. Inspirerande!(Dit återkommer jag)

120 låter jättebra, då tänker jag att man får plats med sitt lego och att också sitta på den, kanske med en kompis också.Så gjorde i allafall jag när jag var liten, vi satt och lekte på mattan med alla saker sen var det bara för min mamma att snurra ihop det hela och lägga till sidan.

Då är det bara det kära besväret att välja ett tyg... jag tänker mig att ett panamatyg, eller halva-panama kan ge en bra stabilitet....
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
lekmatta, mönster


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons