Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-10-27, 18:13   #1
Anna-under-bron Anna-under-bron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 4
Hummar alla datoriserade symaskiner?

Hej, jag hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag har precis köpt en ny symaskin, Janome 6100, den är datoriserad. Tyvärr hade jag inte möjlighet att åka till en affär och provsy innan köpet så jag har aldrig provsytt en datoriserad symaskin tidigare.

När jag slår på maskinen liksom susar/brusar den, inte jättehögt men det stör mig i alla fall (jag har rätt bra hörsel). Jag undrar om detta är normalt för alla datoriserade symaskiner?

Ljudet har inte något att göra med om jag syr eller ej, den låter lite svagt hela tiden när den är påslagen.

Jag undrar om det kan vara så att alla datoriserade symaskiner liksom låter lite när de är påslagna? Borde jag byta till en mekanisk för att slippa detta? Ja menar det är roligt med många knapphål etc. men man måste ju trivas med maskinen också.
Anna-under-bron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-28, 17:22   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Den enda av mina datoriserade maskiner som "susar" lite när den sätts på är brodyrmaskinen HQ Designer DL, men när man syr hör man inget av det. HQ Lily och Designer SE är tysta.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 13:42   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag tror nog att alla datasymaskiner ger ifrån sig någon form av
ljud även då de inte sys på. Detta beror på att processorer m m
precis som i vanliga datorer är i behov av avkylning och
har inbyggda fläktar.

Vill du har en symaskin som är absolut tyst rekommenderar jag
dig helt mekaniska symaskiner.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 19:23   #4
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Min Janome MC 6600 P låter inget när den är påslagen och inte sys på.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 19:48   #5
Anna-under-bron Anna-under-bron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 4
Tack så mycket för hjälpen.
Jag ska byta ut den här maskinen mot en mekanisk för att slippa ljudet. Känns lite tråkigt då det var en fin finess med att bara trycka på en knapp för att ställa in nålen uppe/nere, och det var många sorters knapphål att välja mellan. Men detta var inte min dröm maskin.

Jag sitter nu och funderar på vad jag ska byta till, jag syr mest i tunna tyger, funderar på janome easy jeans. Tillbehörs lådan till janome 6100 hade så dålig konstruktion och hade lätt för att glappa, inget som gav intryck att hålla särskilt länge, så jag vet inte om easy jeans kanske är likadan för det vore ju tråkigt. Har ni några förslag eller synpunkter?
Anna-under-bron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-01, 09:31   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
Anna-under-bron skrev: Visa inlägg
Tack så mycket för hjälpen.
Jag ska byta ut den här maskinen mot en mekanisk för att slippa ljudet. Känns lite tråkigt då det var en fin finess med att bara trycka på en knapp för att ställa in nålen uppe/nere, och det var många sorters knapphål att välja mellan. Men detta var inte min dröm maskin.

Jag sitter nu och funderar på vad jag ska byta till, jag syr mest i tunna tyger, funderar på janome easy jeans. Tillbehörs lådan till janome 6100 hade så dålig konstruktion och hade lätt för att glappa, inget som gav intryck att hålla särskilt länge, så jag vet inte om easy jeans kanske är likadan för det vore ju tråkigt. Har ni några förslag eller synpunkter?
Bernina 1008, då behöver aldrig mer köpa symaskin. Eller annan mekanisk Berniba symaskin. Har själv flera, när du sicksackar en kan är den slät plan och fin. Helhet aldrig ändra trådspänning, pressarfotstryck. Syr på voile sedan på tjocka jeanstyger utan några ändringar, perfekt sick-sack.
Den bara syr och syr så fint hela tiden. Har dator den allra senaste, syr inte bättre än min gamla begagnade.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-01, 09:40   #7
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Om du vill ha en elektronisk maskin tycker jag att du kan testa med någon annan maskin eller märke. Det är ju inte säkert att alla maskiner låter så att de stör. Min Pfaff 2046 låter ingenting.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons