Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-10-19, 15:26   #1
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Lägre krav i slöjden?

Är det lägre krav i slöjden nu än vad det var på t ex 1970-talet. Då skulle man kunna t ex virka i åk 4 och sticka i åk 5. Det verkar inte alls som om de får lära sig detta på mellanstadiet nu.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 15:42   #2
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Hum, som jag upplevde det var det snarare motivationen(och till viss del resultatet) och förmågan till självständigt arbete som belönades, i alla fall i mitt fall. Nu är jag iofs 23, så det är ju några år sedan jag hade slöjd, men det var ju en stund senare än 70-talet =)
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 15:47   #3
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Jag tycker också att verkar vara så. Ser på mina barn att de inte alls har fått lära sig alla tekniker, utan mer fått göra det de vill. När jag gick i skolan 70-80 talet var alla tvunga att sticka lovikkavantar i 5:an tex. Det är synd att de inte idag "måste" prova på olika tekniker.
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 15:49   #4
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Det är samma nu. Jag har en pojke i trean och han lär sej virka i slöjden.

Jag har också hoppat in som slöjdlärare ibland.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 16:26   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Avskydde syslöjd när jag gick i skolan på 70-talet. Alldeles för styrd. Gör si och så många symaskinsövningar, sy en slöjdpåse och en rynkad kjol och vad det nu var. När min egen flicka hade slöjd (på 90-talet) gjorde de mycket roligare saker, som kunde inspirera till fortsatt sy-intresse. Att jag är sy-intresserad är TROTS den slöjd jag hade, inte TACK VARE!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 16:45   #6
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Här kan ni läsa.......

http://www3.skolverket.se/ki03/front...8&extraId=2087

Hur det sen är ute på skolorna varierar nog väldigt mycket.
På min skola (år 3-5) jobbar vi utifrån slöjdprocessen:
Idé - Planering - Geomförande - Värdering
Vissa saker måste man lära sig, vi tvingar inte eleverna att sticka och virka, men man måste prova. Självklart får man lära sig....
Kul att frågan dök upp.
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 17:19   #7
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag blev sömmerska trots OCH tack vare slöjden! - Jag har alltid velat bli bättre än mina lärare!
Jag vägrade nåla i skolan för det tog tid - jag ville ju ha hem alstren direkt! Jag sydde mina egna kläder redan i mellanstadiet! (Gick ofta i kjol!) Virka o sticka hade jag gjort sedan liten... jag minns att i skolan åren efter mig fick eleverna virka djur och frukter! Det hade varit kul!

Efter gymnasiet och lite jobb o utbildning fick jag lite vik på min gamla skola och för min gamla lärare!! Hihi
Jag vickade även på en annan skola där jag upplevde att eleverna inte fattade vitsen med slöjden: 9or! Hur kul som helst när de (killarna!) på slutet satt på rasterna och sydde byxor för att det var kul!! OCH att de såg nyttan! Deras reaktion när de hörde mitt yrke var upplyftande!!

Jag tror att många inte ser varför man har vissa ämnen i skolan, kanske är läraren lite utarbetad och har fastnat i det gamla eller bara uttråkad?!
Sedan hänger det kanske på lärarens intresse vad man vill ägna lektionen åt och vad det finns pengar till?!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 17:46   #8
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag hatade slöjden i skolan.
Förmodligen för att läraren jag hade inte var speciellt inspirerande.
Det var inte så valfritt..det skulle stickas mumintroll, sys ett baby plagg, göras ett korsstygnsbroderi+ ett "avancerat plagg" för att få hyfsat betyg.
Jag hade jordens handsvett i högstadiet så stickning, virkning och broderi gick fetbort. Jag hatade dessutom barn och var världens grabbigaste tjej så babykläder och kjol gick ju fet bort....

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 19:05   #9
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Mina barn har kommit hem med kuddar, kuddar och kuddar. Och nån konstig mojäng där det viktiga momentet var att sy i en knapp.

Stickning, virkning, knyppling, vävning har de aldrig haft. Det hade vi. (70-talet, lgr 69.)

Tänkte skriva att inget plagg har heller kommit hem, men jag tror att dottern har kommit hem med något sorts halternecklinne i vävt tyg och dålig passform och sonen med ett pannband sytt i frotté.

Numera går de på gymnasiet.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 19:14   #10
Avsl080404 Avsl080404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 43
Har arbetstränat å Gällö skola och där fick dom lära sig sticka och virka tidigt det var jättekul att lära och se hu duktiga dom var
Avsl080404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 19:41   #11
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Vi fick sticka (men inte virka vad jag kan minnas), brodera korsstygn, brodera plattsöm, prova på lappteknik, knyta "kompisband", knyta makramé och så småningom sy lite mer "riktiga" grejer.
Vet att vi bland annat sydde omslag till anteckningsböcker som faktiskt var ganska fina. Först i sexan fick vi sy kläder och då fick vi lära oss knapphål, dragkedjor och såna grejer också. Så det hade man ju lite nytta av. Fast så här i efterhand kunde man nog skippat makramén och lärt sig sy kragar eller något sånt i stället. Något som inte är lika lätt att läsa sig till i efterhand, liksom.

Men ett och annat skräckexempel har man ju hört. Min syrra var till exempel tvungen att sy en signalflagga, av alla saker. Och inte fick dom göra med riktiga signalflaggors propotioner eller i riktigt tyg heller. Märkliga nästan kvadratiska små saker skulle det vara, i lakansväv
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 20:10   #12
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Jag hör också till skaran människor vars handarbetsintresse är ett smärre mirakel med tanke på läget under grundskoletiden. Jag avskydde handarbete, som ämnet heter här i Finland. Det var tråkigt, invecklat, och vi gjorde alltid saker man egentligen inte ville ha. Sy på maskin var så svårt och invecklat att jag nästan blev rädd för det, och mitt stickande tog evigheter.

Jag tror att det viktigaste är att man har en lärare som är hyfsat inspirerande, som lyckas väcka ett intresse för att skapa, som visar på nyttan och möjligheterna.

Även om jag fick lära mig sticka i fyran-femman är det inte direkt en kunskap som jag har haft nytta av, eftersom jag har fått göra om proceduren för några år sedan när stickintresset vaknade. Då gick det märkligt nog mycket lättare att lära sig, eftersom jag faktiskt ville, och eftersom jag visste vad jag skulle med kunskapen till.

De tekniska färdigheterna kan man alltid tillägna sig senare, det finns kurser, kunniga bekanta, böcker o.s.v. Däremot är det lite fatalt om grundskolans undervisning gör att man för åratal framöver blir avskräckt från allt vad handarbete heter.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 20:23   #13
nathalye nathalye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 55
När jag hade syslöjd i låg- och mellanstadiet hade vi vissa saker vi var tvugna att prova på men exakt vad vi skulle göra var det ingen som bestämde. Vi var tvugna att sticka något men vi fick själva välja vad. Sen i högstadiet var vi tugna att brodera en liten tavla i en viss storlek. När vi var klara med den fick vi göra vad vi ville. Dock bytte jag skola innan jag blev klar och på den nya skolan fick man alltid göra vad man ville. Då blev syslöjden helt plötsligt mycket roligare. Tyvärr så fanns det bara gamla omoderna mönster som satte spärrar i fantasin. Som skrivits tidigare så beror väldigt mycket på läraren.
nathalye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 20:56   #14
tk81 tk81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 99
jag jobbar som textillärare i år 6-9 och mina elever får göra mycket fritt men även brodera, sticka, virka, lappteknig och sy plagg beroende på vad de vill göra för något. alla har fått lära sig virka och sticka innan de kommer till mig så det är inget krav från mig att de ska göra det men många väljer ändå att sticka och virka något. försöker hitta på roliga och mordärna saker för eleverna att göra så att de ska uppleva slöjden som lite kul och inte bara ett tvång.
tk81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 21:52   #15
fika fika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 27
Jag hade sysslöjd på 80/90-talet och har alltid gillat det. Var tvungen att virka o sticka provbitar o sy körkort på symaskinen. Barnplagg, makramé, korsstygn var oxå obligatoriskt som så många andra har nämnt. Tror vi fick sy första valfria plagget i 7:an. Hade en sylärare som hela tiden sa att man lär sig av sina fel och den kommentaren har jag med min fortfarande när jag gör fel o sprättar o sprättar. Jag är vänsterhänt och har inte mött på någon lärare som vägrat visa hur jag ska göra för att kunna sticka och virka det har bara inte vetat hur de skall gå tillväga. min faster lärde mig virka innan vi börjat med detta i skolan så det fick jag lärt mig "rätt" men sticka som högerhänt vart aldrig lätt för mig. Jag har bara alltid gillat att sy o pilla så jag har inga "hemska" minnen från syslöjden.
fika är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons