Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-03-19, 20:41   #1
MammaMalin MammaMalin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 39
Vad gör egentligen en Coverlock?

Hej syvänner


Jag funderar lite på en Coverlock. Men jag har nog inte riktigt förstått vad den egentligen gör? Ja, den gör en super fin söm längst ned på de flesta tröjorna, men kan man inte göra det med en vanlig symaskin (tvillingnål)?

När jag har tittat på Berninas 009dcc, verkar den vara rejäl men simpel. Gör de andra Coverlockmaskinerna mer avancerade grejer en coversöm och kedjesöm?

Mvh MammaMalin
MammaMalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-23, 07:44   #2
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Du kan i de flesta fall ersätta coverstitch (täcksöm) med tvillingnålssöm på vanlig hushållsmaskin. Men jag tycker att täcksömmen är mer elastisk och mer robust än tvillingnålssömmen. Dessutom är matningen annorlunda när man syr täcksöm och det flesta maskiner har vad som kallas differentialmatning vilket innebär att tyget matas i olika hastigheter framför och bakom nålen. Det är ganska användbart när man skall finjustera för att få den bästa sömmen.

Här är en youtube kanal som pratar om olika typer av kantningsmetoder för stretchtyger:
https://www.youtube.com/watch?v=L5neF9xtpjA

Jag kan inte svara om maskinerna du har tittat på. Jag har en kombimaskin av märket Singer som jag har haft i 10 år nu. Är mkt nöjd.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-24, 07:26   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jag vet heller ingenting om Berninas täcksömsmaskin, men har själv en Babylock Evolution som är en kombi där overlock och täcksöm kan kombineras. Luft blåser igenom trådarna så att man bara behöver trå nålarna, dessutom har maskinen automatisk trådspänning. Maskinen är tyvärr dyr, men man slipper många bekymmer.

På nyare overlock/täcksömsmaskiner kan man ställa in matningen så att tyglagren går i olika takt, det görs med differentialen. Då kan man rynka eller sträcka det övre tyglagret. Mycket användbart.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-24, 10:35   #4
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
I börja på 2000-talet skulle jag köpa overlock och coversömsmaskin och funderade mycket. Jag minns att det fanns en Bernina coverlock som min symaskinshandlare bestämt avrådde mig från att köpa. Jag är nästan helt säker på att det var den maskinen.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-24, 16:34   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
Marron skrev: Visa inlägg
I börja på 2000-talet skulle jag köpa overlock och coversömsmaskin och funderade mycket. Jag minns att det fanns en Bernina coverlock som min symaskinshandlare bestämt avrådde mig från att köpa. Jag är nästan helt säker på att det var den maskinen.
De problemen har de nog lyckats lösa på 15 år.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-01, 20:53   #6
MammaMalin MammaMalin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 39
Hej

Jag tror jag kanske satsar på en bättre symaskin istället. Jag menar, det behöver ju inte vara en coverlock, det kan ju bli fint med en bra symaskin också? Eller är det så stor skillnad?

Tänker att enklare symaskiner får täcksömmen bullig, men mer avancerade symaskiner kan lyckas få sömmen slät och fin, eller?

Kram och tack MammaMalin
MammaMalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 00:12   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
MammaMalin skrev: Visa inlägg
Jag tror jag kanske satsar på en bättre symaskin istället. Jag menar, det behöver ju inte vara en coverlock, det kan ju bli fint med en bra symaskin också? Eller är det så stor skillnad?

Tänker att enklare symaskiner får täcksömmen bullig, men mer avancerade symaskiner kan lyckas få sömmen slät och fin, eller?

Kram och tack MammaMalin
Jag tycker du ska ta med dig provlappar från de trikåtyger som du
skall sy av. Gå in på olika symaskinsbutiker och provsy. Sedan
kan du göra en jämförelse.

Kram på dig och Lycka till
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 11:54   #8
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
En riktigt bra symaskin tror jag är det viktigaste. Det finns några elastiska dekorsömmar som folk använder i stället för täcksöm/tvillingnål.
Maskinen behöver ha styrka mer än 100-tals sömmar. Bra utformade pressarfötter gör det lättare att sy snyggt. Inbyggd övermatning, ställbar nålposition och enstegs knapphål är mycket användbart.

Många symaskiner verkar ha problem med att använda tvillingnål, tråden går av ofta och det kan lätt bildas en upphöjning mellan de två raksömmarna. Mina symaskiner har kunnat sy bra med tvillingnål men jag har inte gillat upphöjningen.

Provsy! Troligen kommer du vilja fålla jeans, hur många lager jeanstyg klarar maskinen av? Kan den sy snyggt i ett tunt slinkigt tyg?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons