Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-11-11, 00:47   #16
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
TACK själv för återrapportering!
Vilken klippa du är som fixade det hela själv!!

På riktigt: Vad duktig du är!!!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 01:04   #17
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 471
Thumbs up

Ha,ha, ha Snyggt jobbat! Grattis!!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 01:47   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jättebra gjort!

Det kanske är uppenbart att de vill sälja nytt. :P

Eller så har de inte möjlighet att improvisera.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 11:19   #19
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Antingen så vill teknikerna inte laga eller så kan de inte. Jag lämnade in en gammal Pfaff 360 för service och eventuell reparation alldeles nyligen. Reparatören som ändå verkade ha hållit på ett tag i branschen sa att han inte kunde få mönstersömmarna att funka om det vara något fel på dem, endast raksöm och sicksack. Maskinen var dåligt konstruerad sa han. Vet inte om det stämmer eller ej.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 11:46   #20
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 471
Citat:
Marron skrev: Visa inlägg
Antingen så vill teknikerna inte laga eller så kan de inte. Jag lämnade in en gammal Pfaff 360 för service och eventuell reparation alldeles nyligen. Reparatören som ändå verkade ha hållit på ett tag i branschen sa att han inte kunde få mönstersömmarna att funka om det vara något fel på dem, endast raksöm och sicksack. Maskinen var dåligt konstruerad sa han. Vet inte om det stämmer eller ej.
Tveksamt! Kolla med Ichigo hon har koll på Pfaffarna.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 12:28   #21
Bangkok_Hilton Bangkok_Hilton är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 39
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Tveksamt! Kolla med Ichigo hon har koll på Pfaffarna.
"Ta alltid maskinen till en annan reparatör också, så att du får två utlåtanden". Många nuförtiden vill som sagts sälja på dig ny maskin istället. Dessutom springer kostnaden iväg om DE ska sitta o leta delar eller fel, som inte är "standard" så att säga. Deras timpenning är högre än DIN, oftast, och bara för att de säger att "det inte går" eller likn, betyder oftast bara att just DE inte har, har tid att hitta eller att just deras leverantör av delar mm inte har. Det betyder sällan att det inte går.
Dessutom är världen ganska lite nuförtiden, så grannländer har oftast både hjälp, tips o delar... och internet finns ju som tur är
Jag vet inte var du bor, men nere i Kalmar har jag kontakt med en gammal symaskinsreparatör, som jobbat mer än 40 år och påstår sig kunna laga alla maskiner (han heter något Zoltan, skriver perfekt svenska och har då förmodligen helt andra kanaler att leta delar på, vilket är bra)...
Han har zoltanbalogh67@yahoo.se
Du kan ju lyssna med honom i alla fall...
Lycka till! / Nettan
Bangkok_Hilton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 17:10   #22
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
pfaff 360 är generationen efter den maskin jag har. Jag kan i alla fall förstå reparatörn eftersom det är förbaskat jobbigt att ställa in de 3 skruvarna för mönstersömmarna för de påverkar varandra, så att om du får dert bra på 1 mönstersöm så ser 1 annan ful ut, ändrar du, så blir en annan bra.. Knepigt o få det till att bli fint på alla.

Det beror INTE på att maskinen är dålig, utan för att det är tysk precisionteknik med mycket snäva marginaler. Fungerar jättebra, men inte lätt för servicepersonen att utföra. Och ingenting man kan "höfta" till med som med enklare maskiner.

Men det ska gå. Om du kan sy raksöm och sicksack utan att det blir fel, och att nålen hamnar fel, dvs centrerat bra, höger och vänster är parallella och är bra (för raksöm och sicksack alltså, positionerna för raksöm), då ska det gå att ställa in mönstersömmarna. Bara det att det tar sån tid och tålamod att göra. Kanske gubben inte har tid för det.

Här är gruppen med folk som höjer gamla pfaffar till skyarna.. eller, ja samlare som är mycket kunniga.
http://groups.yahoo.com/group/oldpfaffpforum/

Du kan kanske posta och berätta om din pfaff 360 vad du vill ha hjälp med, så kanske du kan få tag på nån som kan hjälpa dig vidare.

Brukar också finnas inscannade saker i filer och bilder-mapparna. Kanske någon servicemanual. (var dock beredd på att servicemanualen är skriven för folk som jobbar med det och dessutom gammalt engelskt fackspråk och få bilder = mycket kryptiskt , jag vet, jag har servicemanualen för 230-260 )

(avskyr formatet yahoo-grupper har för det är så dåligt format och helt värdelös på att söka information så det blir mycket upprepningar och skitsnack, men om man har tid att gräva, så.... Lättast är ju att posta själv.)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 20:09   #23
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag köpte maskinen på blocket och den funkade inte så bra, den hade kärvat ihop och behövde service. Det hjälpte inte med att bara olja. Den verkade väl omhändertagen men hade inte blivit sydd på ett tag. Tyvärr började jag greja lite själv med den så om nu mönstersömmarna funkade från början så gör de de säkert inte nu om det är så krångligt att ställa in dem som du skriver Ichigo. Jag ville ha en stark maskin som kan sy raksöm och jag hoppas att det ska funka när den kommer tillbaka. Om mönstersömmarna funkar så vore det kul men är inte nödvändigt. Tack för alla tips.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 15:13   #24
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om den är trög, så är det vanligt problem med äldre pfaffar. Från fabriken har de nån sorts olja som innehåller medel som härdar med tiden.. De är ju gamla. Det händer om de står oanvända länge så sätter de igen.
Då får man värma upp med hårtork medan man vevar och "skölja" med massa olja.

Det ska gå att gå, för min pfaff 332 som är äldre, går som smör, den verkligen är sååå smooth. Räcker med att bara putta med lillfingret på hjulen så går det att veva. (utan att den rullar själv för den delen ) Med det menar jag alltså att inte skryta utan att om de fungerar bra så är de jättebra.

Har dock inte haft det problemet med tröghet men men ja, många, i synnerhet på Yahoogruppen har gjort det med bra resultat. Även folk här på forumet har gjort det så du kan få hjälp här också.

Ge inte upp ännu.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons