Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-05-21, 23:38   #1
Toyon95 Toyon95 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 2
Question Snedslå i kavaj

Hejsan detta blir mitt första inlägg här!

Jag ska sy en kavaj och har hållt på att researcha lite grann. Jag vet att jag inte kommer ha någon foder i den eftersom jag ska bära den i sommar. Istället hade jag tänkt snygga till sömmarna med att kanta dem med en snedslå eller snedremsa . Jag har dock hört att snedslån måste vara i ett lätt material så den i nte syns igenom kavajen. Jag är inte så bra på material, så vilken av dessa tror ni passar bäst till mitt ändamål: Bommulssnedslå eller satinsnedslå?
Toyon95 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 07:31   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Tunnare är bättre. Att undvika pressmärken kan vara svårt om det är tjockt. Jag har sett men ej provat själv, att man lägger ett tyg eller kartong eller liknande mellan medan man pressar, eller att man pressar med presshäst eller mot den annan smal kant så att man bara pressar sömmen och inte sömkanterna. Det sista är nog bäst.
En teknik är beskriven här i ThreadsMagazine där man lägger ett underlägg med organsa.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 10:43   #3
mariebo mariebo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 56
Jag skulle använt tunt fodertyg och klippt egna remsor. De behöver ju inte vara på skrådden om sömmen är rak...
mariebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 21:30   #4
Drakpersilja Drakpersilja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 15
Det är svårt att säga om bomull eller satin skulle passa bäst. Dels kan det ju bero på vad du har sytt kavajen i för material. Jag tycker att det är trevligt att matcha naturmaterial med andra naturmaterial osv. men det är ju en smakfråga.
Dock vill jag råda dig att handla snedslån i butik så att du kan se och känna på kvaliteten. Det kan skilja mellan olika sorters bomull- och satinsnedslå. Det kan t.ex. vara olika sorters material i satinbanden, och vilka kan vara ganska styva och opraktiska till det ändamål som du har i tanken. Även bomullsbanden kan skilja sig lite emellan beroende på hur tjocka och tätt vävda trådarna i tyget är. Så se och prova. Du kan ju sy bara en liten söm först och sedan stryka och se hur resultatet blir. Och som Marie S.G. skrev, var noga med hur du stryker plagget vid sömmarna.
Drakpersilja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 14:43   #5
Smirk Smirk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 21
Kan inte fransk söm vara ett alternativ?
Smirk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 18:26   #6
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
http://www.burdastyle.com/techniques...ng-seam-finish

En länk på hong kong finish som är en lite enklare form av snedslå,, Jag tycker du skall överväga att sätta i ett tunt foder eller i alla fall ett glatt foder i ärmarna.

MarieG utmärkt länk!
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-26, 14:19   #7
Toyon95 Toyon95 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 2
Tack för all hjälp! Jag hade tänkt göra kavajen i stretch-twill från Stoff & Stil. Jag bestämde mig för att använda snedslå eftersom jag kände att det är det lättaste alternativet för mig (Som inte sytt så hemskt mycket innan)Men jag behöver tänka om lite nu när jag fått flera andra bra förslag
Toyon95 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons