Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-05, 18:36   #1
benign benign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 5
Var köpa bra garn för tuftning av matta?

Hej.
Jag letar med ljus och lykta efter garn till en matta jag skall tufta till min bil! Det är en klippt "shag"-matta med en dryg centimeter lång lugg.

I en bil skall det givetvis vara syntetmaterial och långa fibrer i garnet för att undvika att mattan hårar av sig. Nylon och polypropylengarner verkar vara det som används industriellt.
Jag hittar internationella tillverkare som har 3, 5 eller 10 ton som minsta order... finns det ingen detaljist som säljer syntetiska garner för mattillverkning?

Akryl vet jag inte om jag vill lägga ner arbetet att göra hela mattan med - det står lågt i rang vad gäller slitbarhet för mattor.
Dessutom är det en ganska stor matta - det blir några kilo garn som går åt så det vore ju bra om det gick att köpa på koner/rullar/bobiner.

Är det någon som har tips om var jag kan fortsätta min jakt?

//Bengt
benign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-10, 07:16   #2
Drakpersilja Drakpersilja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 15
Jag kanske är helt trög, men "tufta", vad avser det egentligen?

Men en sak vet jag i alla fall! Om du söker garn att matcha din bilmatta med så bör du kontakta en bilsadelmakare. Dessa har ofta möjlighet att ordna fram garn i matchande komposition som olika bilmattor för lagningssyfte.Kanske kan detta passa dina avsikter? En sida du kan kolla upp för att komma i kontakt med någon eller ställa samma fråga på ett annat forum är: http://www.bilsadelmakare.nu/Bilsadelmakare.html
Drakpersilja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-10, 20:26   #3
lillgull lillgull är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 1
ullgarn för tuftning

hej jag säljer garn i ull som jag köpt av en man som jobbade som konstnär. han gjorde tuftade mattor. du kan titta in på tradera om du är intresserad under namnet jiri lala .det står under ryagarn vilket det är. vänliga hälsningar
lillgull är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons