Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (3 röster). Visningsalternativ
Gammal 2013-03-30, 08:34   #1
Tarfala Tarfala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 7
Mönster för korta och smala

Hej.
Jag undrar om någon kan tipsa om mönster som passar oss som är korta? STIL är stora. Hur är det med Burda t ex? Tacksam för tips.
Jag är 150cm och drar strl 34/36.
Hälsningar från Linköping:
Tarfala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-30, 09:22   #2
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Burda brukade ha kortstorlekar (tror st 40 är 20 där...)
http://www.burdastyle.de/archiv/aktuelle-heftvorschau/
Kollade lite snabbt på den tyska sida, fast kommer inte ihåg vad kortstorlekar heter på tyska... finns ju en engelsk om man föredra det språket...
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-30, 09:24   #3
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Det finns http://pppp.dk/ där skriver du in dina mått så det spelar ingen roll hur stor/liten/lång/kort modellen görs till dig...
Jag tog hem 2 gratis modeller o sydde den ena, funkade fint tyckte jag.
mvh Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-30, 10:19   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag rekommenderar PPP.dk också. Där skriver du in dina mått (längd, byst, midja och höft) och får ett mönster som passar dig. Klarar av både små och stora kroppar (upp till vidd cm 150 cm).
Klarar du av inch så hittar du skivor med många mönster på varje för 8:99$ (ca just nu 59kr) hos Sewingpattern http://www.sewingpatterns.com/subpage.php?brand=Leko
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-30, 12:03   #5
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Det där är knepigt. Det finns någon lustig föreställning om att man är rund när man är kort.
Jag är inte lika kort som du (160 cm), men jag har lärt mig lite mönsterkonstruktion och kom underfund med att jag är kortare än andra på vissa ställen. Då kortar jag ett mönster där.
Ett datorprogram eller mönster där man ställer in sina mått är också bra.
Lycka till!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-30, 13:27   #6
Tarfala Tarfala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 7
Ja det är knepigt med storlekar när man inte är "standard".
ppp.dk tar endast danska betalkort konstigt nog. Jag testar nog Burda. Tack för tips! Fler förslag tas jag tacksamt emot.
Tarfala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-30, 14:44   #7
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Burda har kortstorlekar och tittar du i deras tabeller över mått per storlek, finns på webben också, så ser du att det innebär att de tycker att rygglängden ska minskas med 4 cm jämfört med en normallång.
Väljer man ett normallångt mönster (köpesmönster, inte tidningen) så anger de där linjer som man kan använda för att klippa upp och korta av mönstret. Det borde ha i princip samma effekt. Vill man sedan ha bättre passning får man göra en toile och prova fram de andra passningsproblemens lösningar. Det är inte alltid bara längden som skiljer.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-30, 17:56   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Har du testat, jag brukar beställa från en annan danskt företag, och där står det dankort/kreditkort och det fungerar utmärkt med mitt visa kort.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-31, 10:45   #9
Tarfala Tarfala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 7
Tack för tipsen. Nu tror jag att jag förstår hur mönstren fungerar.
Jag fick orderbekräftelse från ppp.dk så kanske ...

Marie-Anne Sarri
Tarfala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 08:28   #10
Drakpersilja Drakpersilja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 15
Om du kollar på Burda Styles mönsterbutik på hemsidan( http://www.burdastyle.com/pattern_store ) så kan du sortera ut de modeller som är korta storlekar (de har 66 sådana mönster tillgänliga på sidan just nu). "Women's petite" avser korta storlekar, de är dock baserade på 160cm långa kvinnor och därför kanske du ändå måste göra lite ändringar. Minsta storleken tror jag är 17 vilket motsvarar en 34/36 ungefär.

MEN! Är det bara längden som är problemet med mönstren är detta ett av de mindre jobbiga mönsterkonstruktions-problemen att lösa. Ett tips är att skaffa en bra bok om mönsterkonstruktion så kan du försöka lära dig hur man kortar av färdiga mönster. I längden är det nog enklast om du tänker sy mycket eftersom få mönster är anpassade till personer under ca 165 cm.

Lycka till! /Sandra
Drakpersilja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 10:19   #11
Tarfala Tarfala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 7
Angry Burdas mönster för korta

Hej.
Jag köpte Burdas mönster för korta, printa-ut-själv-varianten.
Jag klippte ut storlek 18 på arken som går från 18 och till maxstrl.
Måtten på mönstret stämde inte med tabellen!
Rygglängd enligt tabellen 39 men på mönster är det 43.
Midja 66 och mönster 88 alltså diff med +20.
Byst 84 och 104, diff +20 även här.

Ingenting stämmer ju med Burdas måttabell Petite och mönstren som levereras!
Tarfala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 10:25   #12
Drakpersilja Drakpersilja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 15
OJ! Det verkar helt galet ju! 104 cm i bystvidd är motsvarar väl stl C44 eller något i vanliga storlekar. Det låter som om det skulle vara helt fel mönster som du har fått tag i överhuvudtaget. De petit-mönster som jag använt tidigare har fungerat bra, jag har dock förlängt dem eftersom jag är lång, men byst/höft/midja har stämt bra.

Vilket mönster var det du köpte? Om det är en figurnära modell på plagget så kan det inte vara annat än fel på mönstret. Jag skulle i sådana fall kontakta dem på Burda Style för en förklaring och kräva pengarna tillbaka om jag var du. De har uppenbarligen gjort ett allvarligt misstag.
Drakpersilja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 13:03   #13
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Det står att tabellen avser kroppsmått, inte plaggmått. Skillnaden mellan de två består av dels rörelsevidd, dels av designskäl. En kroppsnära design kan ligga nära kroppsmåtten medan en "rymlig tunika" vill man inte ha med kroppsmått, eller hur?
Så om du har valt en modell som är alltför rymlig i din smak kan det hjälpa med att välja en mindre storlek. Ett annat alternativ är att t ex ta bredden från en storlek mindre än längden, så får du en mer kroppsnära skärning.
Och ja, ibland tycker jag att de har väl mycket rörelsevidd i mönstren men läser man om mönsterkonstruktion så är det förvånande stora tillägg man rekommenderas göra.

Senast redigerad av marie.s.g den 2013-04-07 klockan 13:23.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 13:50   #14
Drakpersilja Drakpersilja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 15
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Det står att tabellen avser kroppsmått, inte plaggmått. Skillnaden mellan de två består av dels rörelsevidd, dels av designskäl. En kroppsnära design kan ligga nära kroppsmåtten medan en "rymlig tunika" vill man inte ha med kroppsmått, eller hur?
Så om du har valt en modell som är alltför rymlig i din smak kan det hjälpa med att välja en mindre storlek. Ett annat alternativ är att t ex ta bredden från en storlek mindre än längden, så får du en mer kroppsnära skärning.
Och ja, ibland tycker jag att de har väl mycket rörelsevidd i mönstren men läser man om mönsterkonstruktion så är det förvånande stora tillägg man rekommenderas göra.
Absolut Marie. Den tanken slog mig också, eftersom det inte står vad för typ av plagg som hon valde så kan det mycket väl vara så. Rygglängdens + 3 cm låter rimlig. Men jag tolkade som att det skulle vara ett tight plagg eftersom Tarfala verkade upprörd över den stora skillnaden mellan kroppsmått och plaggmått. Men visst, är det ett löst sittande plagg så är 20cm extra vidd inte helt orimligt.
Drakpersilja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 06:55   #15
Tarfala Tarfala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 7
Burdas mönster för korta

Hej igen.
Det är en spencerkavaj alltså kroppsnära. Skickar länk (nr 7321):

http://www.alrups-sy.se/BURDA_Korta_Storlekar_Dam.html

Jag ska meddela återförsäljaren och höra vad de säger.

Nu ska jag pröva pppp.dk istället! Inte ge upp !

Vi hörs

Marie-Anne
Tarfala är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons