Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-24, 22:49   #1
PysselManda PysselManda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 56
Smile Tyllkjol

Hejsan jag är jätte sugen på att göra denna:
http://www.momaroo.com/733711626/pri...kirt-tutorial/
MEN det är alla dessa icke svenska mått som gör mig helt tokig i huvudet xD jag kommer använda mig av en tyll som är på ca 1,50 m bred :P någon som kan förstå ungefär hur mycket jag ska ha om jag gör en exakt likadan?

Om man läser längre ner bland kommentarerna så skrev hon att kjolen kostade ungefär $ 9 och det får jag till ca 60kr och det kan ju verkligen inte stämma :S finns det ett annat sätt att räkna dollar? xD

tack på förhand
PysselManda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-24, 23:09   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Skaffa dej ett måttband som har inch och bry dig inte om att översätta det i cm. Jag mäter med cm på centimeter beskrivningar och inch på inchbeskrivningar.
Inch är till och med när man blir van lättare att hantera än cm.Använder alltid inchlinjalen när jag skär tex till skråddremsor. Vid lappteknik fungerar det ocskå bättre och då kan man använd 1/4 inchfoten och få perfektasömmar mycket enkelt.
Att översätta är det viktigt att på med tiondelar och hundra delar, annars blir det fel i slutända.
Priset verkar stämma, tyg och sytillbehör är mycket billigare i USA och det finns mycket mer att välja på. Priset där brukar ofta vara under halva priset mot här.

En yard är knapp en meter (ca 90 cm). 6 inch är ungefär 15 cm
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-24, 23:34   #3
PysselManda PysselManda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 56
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Skaffa dej ett måttband som har inch och bry dig inte om att översätta det i cm. Jag mäter med cm på centimeter beskrivningar och inch på inchbeskrivningar.
Inch är till och med när man blir van lättare att hantera än cm.Använder alltid inchlinjalen när jag skär tex till skråddremsor. Vid lappteknik fungerar det ocskå bättre och då kan man använd 1/4 inchfoten och få perfektasömmar mycket enkelt.
Att översätta är det viktigt att på med tiondelar och hundra delar, annars blir det fel i slutända.
Priset verkar stämma, tyg och sytillbehör är mycket billigare i USA och det finns mycket mer att välja på. Priset där brukar ofta vara under halva priset mot här.

En yard är knapp en meter (ca 90 cm). 6 inch är ungefär 15 cm
Tack så jätte mycket ^^ men om jag fattat det rätt så kommer jag behöva ca 15 meter 1,5 m tyll :S
PysselManda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 04:03   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
For this skirt, I used 2 rolls of tulle, combined equaling 150 yards. Yes, yards! You may use more or less, depending on the style you desire and the size of the child. My Purple Princess skirt was made for a 2T child.

Hon talar om 150 yard

150 x 0,91 m = 136,5 meter tyll!

När jag ser på den tyll som hon visas som är blå, verkar den mjuk och
smidig. Det finns tyll som är styvare. Tror att du då inte kommer att
behöva lika mycket tyll som du väljer en sådan tyll.

Om du tittar runt här ang tyllkjolar kommer du att finna andra
lösningar på en tyllkjol. Under fliken kläder hittar du andra trådar
ang tyllkjol.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 11:13   #5
Drakpersilja Drakpersilja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 15
Tror att, som Gumpan58 säger, att det är mjuk tylls som används i beskrivningen, som mer liknar mesh. Tror därför inte att den här tekniken för att konstruera en tyllkjolk lämpar sig väl om du använder den klassiska och stela tyllen som finns att köpa i alla tygaffärer.

Bara ett tips, om det nu är den mer stal varianten du tänkt använda. För då rekommenderar jag nog hellre en annan metod, och som troligen inte alls skulle kräva lika mycket material.
Drakpersilja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 11:16   #6
PysselManda PysselManda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 56
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
For this skirt, I used 2 rolls of tulle, combined equaling 150 yards. Yes, yards! You may use more or less, depending on the style you desire and the size of the child. My Purple Princess skirt was made for a 2T child.

Hon talar om 150 yard

150 x 0,91 m = 136,5 meter tyll!

När jag ser på den tyll som hon visas som är blå, verkar den mjuk och
smidig. Det finns tyll som är styvare. Tror att du då inte kommer att
behöva lika mycket tyll som du väljer en sådan tyll.

Om du tittar runt här ang tyllkjolar kommer du att finna andra
lösningar på en tyllkjol. Under fliken kläder hittar du andra trådar
ang tyllkjol.
Men min tyll kommer ligga på 1,5m medans hennes låg på ca 16cm då fattar jag det som att jag får ut ca 9 sådada remsor och att jag då bara behöver 15m :s (matte är ute min starkaste sida xD)
PysselManda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 12:15   #7
PysselManda PysselManda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 56
Citat:
forlorat skrev: Visa inlägg
Tror att, som Gumpan58 säger, att det är mjuk tylls som används i beskrivningen, som mer liknar mesh. Tror därför inte att den här tekniken för att konstruera en tyllkjolk lämpar sig väl om du använder den klassiska och stela tyllen som finns att köpa i alla tygaffärer.

Bara ett tips, om det nu är den mer stal varianten du tänkt använda. För då rekommenderar jag nog hellre en annan metod, och som troligen inte alls skulle kräva lika mycket material.
Sant men jag kom på att jg kan använda "brudtyll" som vi kallar det på jobbet en mycket mjukare och finare tyll och den ligger till och med på 3m bredd och då behöver jag bara ca 8m tyg
PysselManda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-27, 00:37   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Citat:
PysselManda skrev: Visa inlägg
Men min tyll kommer ligga på 1,5m medans hennes låg på ca 16cm då fattar jag det som att jag får ut ca 9 sådada remsor och att jag då bara behöver 15m :s (matte är ute min starkaste sida xD)
Jag undrar om 15 cm måttet av ser något annat mått på rullen.
När jag tittar på bilderna så tycker jag att det ser ut som
om hon har både bredare och längre bitar än 15 cm som hon jobbar
med.

Som jag skrev tidigare, gå in på forumet kläder och titta på
tyllkjol så får du länkar till olika mösnter på tyllkjolar.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
tyllkjol


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons