Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-07-19, 09:56   #1
stakamt stakamt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 20
För stor maxiklänning

Jag köpte en klänning på tradera som jag fullkomligen älskar! Den är i olika blå nyanser, bomull (om jag inte minns helt fel såhär mitt i min koffeinbrist ) och helt underbar att ha på sig.

Tyvärr är den lite för stor, både på längden och i bredden så att säga.

Längden är ju inga problem att fixa, det är det andra som jag lurar på lite...

Sömmen är sydd mitt fram och mitt bak, vilket ställer till det för mig lite då jag är van att sy om när det är i sidorna. Jag är lite orolig för att bystpartiet ska bli konstigt om jag ändrar. Jag behöver ta in den minst nån dm i sidorna i alla fall för att den ska sitta bättre. Sen så är det även "pösigt" under armarna med så det måste jag fixa på något vis med. Hmm... Detta var svårare att förklara än jag först trodde... Är det någon som är med på vad jag menar? Har ni några tips på hur jag kan gå tillväga?

/Mikkan
stakamt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-19, 12:02   #2
Drakpersilja Drakpersilja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 15
Jag tänker att hur du bäst tar in klänningen beror väldigt mycket på hur bystparti och ärmar ser ut. Har du en bild du kan publicera här?

Om ärmarna är en del av fram/bak-stykena tror jag det blir väldigt svårt att justera den extra vidden under armarna som du beskriver då ju det alltför stora ärmhålet ju redan är utklippt i tygstyckena. Det jag hade gjort i sådana fall, om det nu inte riskerar förstöra hela klänningens utseende, är att lägga till sömmar i sidorna. På så vis kan kan du ta in klänningen från topp till tå i sidorna utan att förstöra passformen vid bysten. Dessutom kan du ta in så mycket extra som behövs under ärmarna. Om ärmarna skulle hamna väldigt långt ut på axlarna s.a.s. och vidden vi halsen bli för stor kan du ju testa att sprätta sömmen i mitt bak och ta in lite där, och ev. också fram om det går. Akta för att ändra för mycket mitt bak/-fram i sådana fall och var noga med att den nya linjen får ett snyggt avslut så att det inte ser ut som om den tagits in bara.
Drakpersilja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-19, 12:20   #3
stakamt stakamt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 20
Såhär ser klänningen ut. Hoppas det hjälper! Att jag inte tänkte på det med en gång... Ladda upp en bild *doh*
Bifogade bilder
 
stakamt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons