Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-17, 09:34   #1
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Bröllopsgäst och 7 meter taft

Jag har lyckats lägga labbarna på 7 meter taft, skimrande/två tonat.
Två bitar i olika färgställningar. Den ena på 3 meter den andra på 4 meter - bredden är nog 150 cm.

Jag tänkte själv sy min klänning och den får inte vara för "flådig" i modellen, det blir borgerlig vigsel i en loge.

Problemet är nu när jag letar mönster så finns sällan taft (taffeta) med som alternativ bland tyger som rekommenderas för mönstren. Har nog plöjt igenom de flesta tillverkare, både långa och korta klänningar - prom, wedding, special occasions, formal wear och så vidare.

Behöver tips om vilka andra tyger som har ungefär samma egenskaper som taften. Taften jag har är inte supertjock men har övriga karakteristika som taft har. Taften är nog 100% polyester (köpt på supererbjudande hos Ohlsons om det är till ngn hjälp). Faller ganska mjukt och behöver säkerligen en underkjol för att få volymeffekt (om man nu vill ha det).

Hjälp! Vad ska jag leta efter så jag inte väljer helknasigt mönster?

Jag lägger troligen ett inlägg under kategorin mönster också där jag behöver tips på mönster men just detta inlägg gäller jämförbara tyger med taften.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 13:11   #2
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Linken visar ex. vilka modeller kan sys bl.i taft

http://www.ateljeemalmberg.net/
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 15:01   #3
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Hoppsan - finska...hmmm...jag förstår inte ett dyft.

Jag fiskar efter derivater till taft, d.v.s. vilka andra tyger är likvärdiga eller jämförbara med taft i fråga om fall och tjocklek.
Hur är det med shantung eller thaisiden? Är de tillräckligt nära? Dupion är väl ännu stadigare än ovan nämnda och går väl inte att jämföra, eller?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 15:20   #4
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Tror att du kan använda mönster där duschesse tyg rekommenderas.

Taft är något stelare och faller inte lika snyggt som duschesse men går utmärkt att använda.


TAFT
Ganska lätt men något stelt och frasande tyg i tvåskaftväv. Taft vävdes ursprungligen av siden men numera ofta av konstfiber

DUCHESSE
Duchesse heter ett tyg som vävts i satinbindning som gör rätsidan glansig. Förekommer både i siden och acetat.


lycka till
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 15:58   #5
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Tack, tack! Då ska jag kika två gånger på de mönster där åtminstone duchesse står med i förteckningen!

Finns det fler alternativ?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 18:41   #6
titti04 titti04 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 151
Hej

jag har använt satin, duchesse, taft och thaisiden och sytt av samma mönster och det har blivit bra

hälsar Karin i Östersund
titti04 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 19:52   #7
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Tack så mycket - då tuffar jag på då när jag hittar något kul!
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 20:37   #8
Tinglan Tinglan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 15
Citat:
Ploppan skrev: Visa inlägg
Tack så mycket - då tuffar jag på då när jag hittar något kul!

Och visa gärna bild på resultatet!
Tinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 22:00   #9
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
Tinglan skrev: Visa inlägg
Och visa gärna bild på resultatet!
Självklart...men det lär nog dröja ett tag. Bör ju vara klar till bröllpet i augusti dock!
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 12:23   #10
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Citat:
Ploppan skrev: Visa inlägg
Jag har lyckats lägga labbarna på 7 meter taft, skimrande/två tonat.

"Jag lägger troligen ett inlägg under kategorin mönster också där jag behöver tips på mönster men just detta inlägg gäller jämförbara tyger med taften.
"

Med länken ville jag visa på vilket sätt du kan sy med tyg som taft eller "liknande".
Det du ser är att modeller med taft är nästan uteslutande med drapering. Taft går inte att använda till åtstramande delar då den är skör. Korsett går bra att klä med taft, det ser man också på modellerna på länken.
Jämförbara tyger är alla som liknar taft till struktur och egenskaper. Inget tyg liknar taft till 100% men i närheten kan komma silke som redan nämts. Duchesse är oftast mkt. tyngre och har "fin fall" medan taft är lättare och tunnare och skrynklar sig lätt.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 13:51   #11
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag skulle ta mönster som rekommenderas för dupion och thaisiden. de har det gemensamt med taft att de är i tvåskaft(påverkar fallet) och lite mer "sköra".

Duschesse är dels vävt i satinbindning och dels mycket starkare och mycket kraftigare. Nu talar jag om riktig duschesse, som ju ofta används till brudklänningar, och inte om vanlig tunnare, billig satin.
Både duschesse och satin har ett helt annat fall än taft.

Jag tycker att Voguemönster är bra, de har tydliga sömnadsbeskrivningar och är lite proffsigare än en del andra. de kostar lite men det är det värt.
Var NOGA med att ta dina egna mått innan du köper, det är inte vanliga svenska storlekar på de flesta mönstertillverkare. Ta också underbystmåttet. Titta på tillverkarens hemsida så hittar du måttabeller och hjälp med storlek.

Lycka till med klänningen!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 14:08   #12
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Några modeller...

Kunde inte låta bli att kolla lite...
Hittade några modeller som skulle bli snygga i ditt tyg och som inte är FÖR flådiga (som du ville).
Samtliga från Voguemönster.
V2943 snygg klänning, passar alla figurer, om du vill kan den göras längre
V 1088 läcker, tuff, modern och 1950-tal klänning
vid vippig kjol och slankande modell
Du kan göra en egen rolig modell på skärp och sätta på t ex stora rosor i tyget.
V 8355 Läcker dräkt

Hoppas du har glädje av förslagen, jag har ju ingen aning om din smak eller figur!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 15:43   #13
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Bröllopsgäst och 7 meter taft

V2983 är kanonsnygg men på tok för svår för mig! Även om jag sytt i några år så har jag aldrig sytt en klänning!
Har rätt svår figur dessutom. Är både lång (178 cm), bredaxlad och stor byst. Jag tröstar mig lite med att jag åtminstone är timglasformad om än väldigt kurvig. Drar nästan stl 48 över bysten, 46 över höften och 44 i midjan. Lägg på mild skolios (extra ryggkota) så närmar vi oss nybörjarsömmerskans mardröm.

Halterneck och båtringningar är utesluta p.g.a. breda axlar. Jag passar bäst i v-ringat och ev. axelbandslöst.

Har Simplicity 3774 i gömmorna här hemma och tänkte prova modell C, eventuellt sätter jag på en liten ärm eftersom jag inte tycker att överarmarna är särskilt snygga och det blir lite mer påklätt på ett bröllop.

Har hittat en vettig bild på den uppsydd och den kan passa min figur.
http://www.yarnagogo.com/photos/unca...orislskd_2.jpg

Vad tror ni om den?
Bifogade bilder
 
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 23:02   #14
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Den här är nästan lika....

http://www.stoffochstil.se/Katalog/M...?group_id=1029
När du är så lång passar modellen du föreslår bra på dig. Jag föreslår att du kollar länken och väljer den som är snävare vid höften och lite utsvängd klockeffekt nertill och att du anpassar måtten efter dina. Inprovningar måste du ha tycker jag, även om du väljer drapering vid bysten. Det gäller att göra eget mönster, alltså ta en bit lakansväv och fäst runt liv och kryssmarkera med penna där du vill ha sidsömmarna och inprovningar mm. Markera även trådriktning och glöm inte att du inte får sy väldigt tajt modell av taft. Lämna därför lite (1-2cm/del rörelseutrymme + tillräcklig sömsmån. Du måste också sy foder till liv som stöd. Bäst att du börjar med att sy foder först. Fodret skall vara utan drapering, tycker jag.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 11:05   #15
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Smile Bra modellförslag

Både ditt förslag Simplicity modell C och Hienohelmas förslag från Stof och stil borde passa dig utmärkt!
De är ju ganska lika också och kan kombineras om du vill.

Nu har du ju fått så bra råd av Hienohelma redan. Hennes förslag att prova ut mönstret själv på kroppen är mycket bra, men "skrämmer" det dig kan du ju även först klippa efter ditt mönster i lakansväv för att prova det på dig och få ett hum om ev. problem.

Jag vill lägga till att bystdraperingen är väldigt bra att ha om du måste justera mycket, klipp ut ett provtyg mycket LÄNGRE än mönstret, för stor byst drar mer längd.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons