Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-12, 10:59   #1
Sylena Sylena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 273
Träning

Jag har nu sytt en del på mina overlock,men tycker det är svårt när man ska sy fast huvor och kragar.Jag syr en söm först på vanliga maskinen,det blir ju en del dubbelarbete.Är det en träningssak innan man vet var man har nål och kniv? Även när jag ska sy ärm och sida tycker jag att man hamnar lite utanför när"man ska svänga"
Lena
Sylena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-12, 12:25   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej
Jag syr alltid fast med en raksöm först, sedan overlockar jag, om sömsmånerna ska sys ihop.
Annars overlockar jag varje stycke för sig.
Visst är det lite träning innan man riktigt "vet var kniven är" och vart sömmen hamnar.
titta i din instruktionsbok för 936 och 905, så ser Du hur Du ska göra när du syr en svängd söm. Själv har jag en 910
(Varför har Du två nästan identiska overlock)
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-12, 12:49   #3
annano annano är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 30
Jag tycker att det är bra att du tråklar, innan du syr overlocksömmen!

Jag tråklar alltid ärmar och halsringningar, antingen med symaskinen (låååång stynglängd)... eller för hand med tråckeltråd i avvikande färg...

Detta för att slippa sprätta... och för att kunna prova av plagget innan jag "overlockar"... slipper då upptäcka i efterhand att plagget blivit för litet... det går ju inte att rätta till... En gång klippt, alltid klippt!

Visst kan man chansa om man har bråttom... men genvägar brukar kunna bli "senvägar" som min sylärare en gång upplyste mig om när jag var otålig!

Kom ihåg att det är förarbetet som tar tid i relation till själva sömnaden... Förarbetet påverkar dessutom plaggets utseende minst lika mycket som själva sömmarna!

=) och lycka till från Anna
annano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-12, 12:53   #4
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Jag syr inga sömmar på den vanliga maskinen då jag syr tröjor på overlock, det är en träningssak att veta var sömmen hamnar. Skarpt svängda sömmar på lite stelare tyger är besvärligt, men mjuka tyger går lätt att göra svängen rak om du förstår vad jag menar.
Då jag syr på kragar och luvor overlockar jag ihop alla tre lager samtidigt.
På finare plagg i tyger som inte är trikå använder jag overlocken i stället för sicksack och syr ihop plaggen med den vanliga maskinen såklart.
Finns bekrivning på hur man syr kurvor i instruktionsboken till 936:an.
Barbro
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-12, 13:14   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Klipp alltid mönsterdelarna med samma sömsmånsbredd.Då kan du få samma bredd när de har klippt dom i overlocken.Om du har mycket svängda sömmar eller sydda hörn är det bäst att sy ihop dem på symaskinen. jag overlockar alltid på overlocken och får en jämn klippt kant på varje mönsterdel för sig. Sedan syr jag ihop på symaskinen.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-12, 14:21   #6
Sylena Sylena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 273
Tack alla för era tips.Nu känner jag mig lite säkrare,och det är nog träning som gäller.Jag trodde i min enfald att det kanske bara var jag som sydde på halskanter o.dy.på vanliga maskinen först.Tack igen.
Lena
Sylena är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons