Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-06-20, 18:25   #1
LunaL LunaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 2
Använda mönster för vävt tyg till trikåtyg???

Hej
Har förstått att det är svårt att omvandla mönster till trikåtyg för att sy i stumt/vävt tyg. Men jag har en hel del fina mönster för vävt/stumt tyg som jag vill använda trikåtyger till. Går det? Vad måste jag ändra? Det är tex byxor, barnklänningar och sånt. Blir så osäker. Har kollat på en massa trådar, men inte hittat svar...
Hoppas på hjälp, e en solklar nybörjare =)
Häls
Bea
LunaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-21, 11:51   #2
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Det jag har märkt är att plagget blir större, sydde nyligen en solhatt i interlock i stället för bomullstyg. Sydde storlek 77 som hade varit lagom till henne som är 1. Men den blev så stor så den passade hennes syster som är 3. Nu löste jag det genom att sy in resår vid kullen, så hon kan ha den ändå. Men jag trodde inte att det skulle bli så stor skillnad.

Så om jag ska sy andra plagg hade jag valt en storlek mindre än vad barnet har och så lagt till den normala längden.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 09:28   #3
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jo, det blir större. Trikåtyger töjer sig ju.
Det blir alltid lite experimenterande, men står man ut med det kan man ha några riktlinjer att gå på.

Välj mönster som inte har så mycket detaljer och inprovningar så blir det lättare. Trikåtyget formar sig vanligtvis efter kroppen ändå. Ta bort sömsmånen som är angiven för vävt tyg.

Trikåtyg är ockås olika sinsemellan. En del töjer sig mycket och en del betydligt mindre. En del är bara töjbara i en ledd och andra åt bägge håll. Detta gör också att olika trikåtyger kan ge olika resultat.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 11:09   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är nästan enklare att rita av ett passande plagg, och använda det som mönster. Det är viktigt att passformen är bra i halsen och över bysten.
Mönster för fast tyg är annorlunda konstruerade. Det är svårt att få dom att passa. En del stretch tyger är mycket lite stretchiga, medan andra går att dra ut hur mycket som helst.

Tänk på att max stretch ska vara runt kroppen, för att plaget ska var skönt att bära. Längden ska ha den minsta stretch.

Se till att halsmudden blir så vid att den går över huvudet. Sy med elastika sömmar eller med smal zigsack. Testa dig fram vilket som är bäst i just det tyget du syr i. Använd nål för strechtyger, kan även heta jerynål, Nålen har en runda spets som gör att man inte sticker sönder trådar, alla trådar är viktiga i det som är stickat, annars blir det hål där du sytt efter några tvättar.

Syr du med overlock och är osäker så sy först med långa stygn på symaskinen och prova. Det är lättare att sprätta och du klipper inte bort tyg som du kan behöva. En del stretchsömmar är också svåra att sprätta så sy gärna med långa stygn innan så att du vet var sömmen ska vara-
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 18:05   #5
LunaL LunaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 2
tack för lite svar, det behövdes. Ska klura vidare! Ha en fin midsommarhelg!
LunaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons