Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-24, 10:26   #1
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Hur bredda mönster på enkelt sätt?

När jag syr singoalla eller tunika i stumt tyg blir det lite för trångt om magen för min lilla tjej. Vidden över axlarna är lagom, så jag vill helst inte använda en större storlek. Jag skulle helt enkelt vilja lägga till lite vidd på bredden och tänker att jag bara klipper lite extra sömsmån, men vad behöver jag tänka på för att det ska bli rätt? Om jag lägger till extra sömsmån i hela plagget kan väl inget gå snett, men om jag bara vill ha extra vidd från ärmhålan och nedåt, hur gör jag då? Ärmen och fram/bakstycke måste ju passa ihop.
Jag använder Gynthers tunikamönster och Welinders singoallamönster, om det har någon betydelse.

Finns det några enkla tips?

Hälsn. Anette
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-24, 10:40   #2
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Om det passar upptill så skulle jag ungefär på mitten av framstycket och bakstycket klippt isär mönstret vinkelrätt. Sedan skulle jag satt ihop det kant i kant i halsen men dragit isär det så mycket som det behövs i nederkanten. På det sättet behåller du formen för halsen och ärmhål men skapar mer vidd i nederkanten. Försök att öka lika mycket fram och bak så att inte plagget faller snett sedan.

Svårt att förklara utan bilder men jag hoppas att du förstår ändå. Det mellanrummet som sen skapas i nederkanten "fyller du i" med mönsterpapper. Det blir som en kil från nederkanten och uppåt.
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-24, 11:48   #3
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Jag är inte riktigt med... Att klippa isär vinkelrätt, då menar du alltså att jag ska klippa fram och bakstycke i två identiska halvor? Och att jag sedan ska lägga dem kant i kant och dra isär delarna nertill men låta dem ligga kvar kant i kant upptill? Så att modellen blir lite mer "klockad"?

Om jag vill ha lite vidd i halsen också, drar jag då isär mönstret lika mycket upptill och nertill?

Jag har aldrig ändrat på ett mönster såhär förut, så jag ställer kanske lite nybörjarfrågor

/Anette
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-24, 14:41   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Ja, precis! Bra uppfattat för att aldrig ha gjort det!
Man drar isär delarna där man vill ha mer vidd, och precis som du undrar gör man det då vid halsen också, om man vill ha mer vidd där.

På samma sätt kan man även minska vidden, genom att lägga veck på mönstret ( eller delarna omlott på varandra). Kul va?
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons