Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-02-17, 08:11   #1
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Lightbulb stick -a-long??+

Hej hej!
på ett norskt forum som jag hänger på (guld för stick och virk) har de hela tiden a-longer. De vill säga att man bestämmer något som skall göras tex en schal. Så har man en gemensam startdag och tom ibland gemensamt mönster. jag tycker det låter skojigt. Är det någon som kan tänka sig att hänga på att sticka en schal, kudde, dockkläder eller vad man nu vill ha i a-longen?

Kramis Mia
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-17, 11:45   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Hej!

Ja knit-a-longer (KAL) är skoj. Just nu är jag med i två som jag helt fräckt kombinerat:

http://latvianmittens.blogspot.com/
och
http://www.swedenknits.blogspot.com/

Tänk va! Vi är lite drygt 3900 OS-stickare runt om i världen. Men de är bara 2500 idrottare som OS:ar.

Sen har jag lite andra projekt som jag ska pilla med innan "ska-göra-listan" tunnas ut.

Hoppas du finner någon annan som vill sticka med dig NU.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 12:19   #3
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hej Mia!

Jag stickar gärna med dig, är sååååååå sugen på att göra en sjal att värma mina stela axlar med...

Du som är erfaren får komma med uppslag om hur vi ska gå tillväga. Själv har jag inte tillgång till särskilt bra affärer, så jag brukar beställa material från Yll o tyll i Uppsala.

Hälsningar från förväntansfull Annika!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 03:54   #4
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Hej Annika, då letar jag efter ett bra schalmönster så får vi se om du vill köra samma eller ett annat. Mailar dig med närmre info. Kram Mia
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 08:17   #5
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Hej! Kanske är det fler som är intrersserade eller bara vill ha ett enkelt sjal mönster.

Vad tycker du om detta Annika?

http://www.icakuriren.se/ArticlePage...cak594.dbp.asp


75 g mohaiir och stickor nummer fem. Jag tror jag ska införskaffamen rundsticka eftersom den blir 209 bred på slutet. Börja till 15 mars och klara till midsommar senast??
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 08:58   #6
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Vad fin den var, nu blir jag så sugen på att vara med! Men jag tror tyvärr inte att jag klarar av att sticka (i synnerhet inte spets) förrän jag fått mitt synfel opererat. Dessutom ska jag beställa mönster och garn från KnitPicks som står först på tur när jag väl kan börja sticka igen.

Kan iallafall tipsa om ett bra ställe att köpa Kidsilk Haze på. "Jannette's Rare Yarns" på eBay tar $10.50 per nystan och det är gratis frakt världen över. Hon finns i UK, så man behöver inte betala tull. Jag har själv beställt därifrån två gånger, och är väldigt nöjd.

Här är en direktlänk till alla Rowan Kidsilk-garner (Haze, Night och Spray):
http://search.stores.ebay.com/Jannet...enetteQQsofpZ0

Här finns hela hennes utbud (men det är bara Kidsilk-garnerna som har gratis frakt):
http://stores.ebay.com/Jannettes-Rare-Yarns

Senast redigerad av Adonia den 2006-02-28 klockan 09:00.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 09:03   #7
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Vad konstigt, hela mitt meddelande kom inte med. När jag gick in på redigera fanns det sista stycket med, men av någon anledning finns det inte med i inlägget. Få se om det går bättre om jag lägger det i ett nytt inlägg:

Här finns hela hennes utbud (men det är bara Kidsilk-garnerna som har gratis frakt):
http://stores.ebay.com/Jannettes-Rare-Yarns
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 12:43   #8
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Sjalmönstret är jättefint, så jag hänger på!

Men jag måste bara få fråga en liten sak om rundstickan, på vilket sätt underlättar den? Har aldrig stickat med så många maskor att jag har nån direkt koll på hur det funkar. Sjalen blir väl dessutom smalare och smalare när man stickar, så det är kanske bara i början det blir knöligt.

Ska beställa garn idag!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 14:32   #9
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
rUNDSTICKN UNDERLÄTTAR NÄR DET BLIR SÅ MÅNGA MASKOR. dET BLIR LÄTTARE OCH MINDRE TUNGGROTT ATT STICKA. mEN DET ÄR JU EN SAMKSAK1 jÄTTEKUL ATT DU HÄNGER PÅ!
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 15:07   #10
KimCorein KimCorein är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 17
så typiskt jag har precis börjat på samma sjal (ica sjalen), fast med ett isländsk garn i samma stickfasthet och med 100 maskor färre. den är väldigt rolig att sticka i vilket fall. lycka till!

nina
KimCorein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 15:50   #11
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Varför rundsticka?

Jo, rent ergonomiska och fysikaliska skäl...

När man rör stickorna lite grand i ena änden (den spetisga) så rör sig andra änden jättemycket!(Ni minns väl hävstången och "moment" från fysiklektionen?)

Har man då vikt i andra änden så slits man ner snabbare av rörelsen. Man spänner axlar och nacke och armar och fingrar mer.


Om man har rundsticka så är andra änden knappt utanför handsidan. Och arbetet man gjort ligger samlat i mitten. Det blir kort sagt inget moment att tala om.

Jag provade att sticka en liten bit med raka stickor för ett tag sen, efter att helt ha övergått till rundsticka sedan många år.
Jag höll på att bli galen! De där bakändarna var ju Överallt!!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 16:14   #12
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Förutom anledningen som Cecilia nämner, finns ytterligare en stor fördel för oss som gärna tar med oss stickningen på buss-/rågresor. Två raka stickor á 35 cm mäter kräver totalt ungefär 70 cm i bredd. Så om man får en resenär på sätet bredvid får man snällt lägga ner stickningen för att inte upprepade gånger peta denne i sidan med stickorna. Rundstickor är inte alls lika utrymmeskrävande, så man kan lugnt sticka vidare utan att riskera att störa sin granne.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 16:16   #13
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Nina, dukan väl hänga med ändå!? Vi kan kansek behöva stötta upp varandra med glada hejarop eller frågor. The more the marrier!
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 16:22   #14
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Nu har jag lagt till en rundsticka också i min beställning, så får jag se vilket som funkar bäst!

Längtar efter mitt paket med garn... Och att få sätta igång!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-02, 22:25   #15
skogis skogis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 4
Vill vara med

jag också!
Den schalen är bara för underbar!

Finns det någon liten banner att länka hit med? Vore kul att visa vad man sysslar med samt att det blir lite reklam för knitalogen och forumet.
skogis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons