Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-22, 17:32   #1
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Virkskarv...

Hej!

Undrar om någon kan hjälpa mig.

Då man virkar typ stolpar, runt runt, så att det bildas en "cylinder". Hur gör jag för att skarven, där varven går ihop, inte ska bli sned? Vet att man kan göra på nåt speciellt sätt, men nu minns jag det inte... Tycker det är så fult då "sömmen" vrider sig mer och mer.

Mvh
/Ewa
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 20:01   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Det är lite svårt att veta vad du gör för fel.
Är det stolpar och luftmaskor?
Varvet börjar normalt med 3 lm och på slutet ska du göra smygmaska i den 3:dje av dessa. Sen gör du direkt nästa varvs 3 lm och glöm inte räkna dessa som 1 st.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 20:05   #3
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Det är stolpar, och jag gör precis så som du skriver, ändå blir "sömmen" sned allt eftersom jag virkar...
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 22:07   #4
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Jag förstår hur du menar, och har själv samma problem när jag virkar cyliderformade saker. Intressant att se om andra gör på annat sätt än ovanstående och om de inte får en "skarv"..
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 07:54   #5
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
En skarv blir det alltid, men snett ska det inte bli. Nånstans tror jag du missar nån maska, eller gör en maska för mycket.

Dom 3 lm är ju lika med första stolpen. blir det snett "framåt" så har du missat en maska. Blir det snett "bakåt" så har du virkat i den maskan som de 3 lm kommer upp ur.
Sen kan det vara att du missar om det är luftmaskor efter de 3 lm också (alltså om det är lm mellan varje st).

Kan du inte ta en bild så blir det lättare att se vad du gör för fel?
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 08:37   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
De 3 lm i varvets början utgör din 1:a stolpe.
När du kommer till slutet och möter lmbågen gör du en sm i 3:e lm och binder ihop varvet. Starta igen med 3 lm och virka varvet ut, upprepa så hela tiden så slipper du den snda ihopfogningen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 08:37   #7
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Att det blir en "skarv" det vet jag, och att de första 3 lm är den första stolpen, och om jag typ ska ha 40 stolpar, så har jag det, så jag kan ju inte ha en mer eller mindre tycker man ju... Gör precis så som ni bägge skriver (Delfintua och Flia).

Ska virka lite idag och försöka ta en närbild. Vet att jag en gång fick lära mig Hur man ska göra för att få en rak och fin skarv/söm, men minns inte det nu, och jag har ingen här jag kan fråga. Har haft samma problem då jag virkar djur med den japanska virktekniken, att skarven har svängt sig. Ska kolla åt vilket håll, för nu när jag sitter här och skriver kommer jag inte ihåg det... De jag frågat här hemma får det på samma sätt, så de är ju inte till nån "hjälp"... =)

Återkommer då jag virkat lite. Just nu håller jag på med virkade vantar, och det vore ju fint med en rak skarv/infogning, så kunde man lägga den efter "nedersidan" på vanten, så syns den mindre.

/Ewa
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 08:48   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Engla skrev: Visa inlägg
Att det blir en "skarv" det vet jag, och att de första 3 lm är den första stolpen, och om jag typ ska ha 40 stolpar, så har jag det, så jag kan ju inte ha en mer eller mindre tycker man ju... Gör precis så som ni bägge skriver (Delfintua och Flia).
Har du lagt upp 40 lm på första varvet och slutit det till en ring?

När du sen ska göra varv 2 så börjar du med 3 lm (om det står i mönstret) sen stolpar resten av varvet tills du kommer till lmbågen. Ta ihop den där i 3:e lm så får du en rak ihoptagning.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 09:01   #9
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Har du lagt upp 40 lm på första varvet och slutit det till en ring?

När du sen ska göra varv 2 så börjar du med 3 lm (om det står i mönstret) sen stolpar resten av varvet tills du kommer till lmbågen. Ta ihop den där i 3:e lm så får du en rak ihoptagning.
Jag har ökat så det tillslut är 40 stolpar, och börjar varje varv med 3 lm (= 1:a stolpen). När varvet sedan är slut virkar jag en sm i 3:e lm... Ändå blir det inte rakt...
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 09:06   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Har du en lm mellan stolparna på varvet?

Isåfall tar du ihop i den 2:a lm.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 09:10   #11
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Jag fattar nog inte heller.. Jag brukar virka som ni skriver och tycker ändå att det liksom vrider sig.. Jag får testa sen när jag kommer hem och blir det som det brukar, får jag posta en bild helt enkelt
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 09:11   #12
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Har du en lm mellan stolparna på varvet?

Isåfall tar du ihop i den 2:a lm.
Nej, det ska inte vara några lm mellan... Lägger in en bild på vanten jag virkade igår. Skarven syns lite dåligt, men den går längs efter virknålen jag lagt ut. Alltså, den vrider sig till höger allt efter det att jag virkar...
Bifogade bilder
 
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 09:16   #13
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Har du samma fenomen ända från första varvet på skaftet?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 09:21   #14
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Har du samma fenomen ända från första varvet på skaftet?
Man börjar sticka vanten uppifrån och ner, och på de första 4-5 varven ökar man ut allt efter vilken storlek man ska ha. Men det har varit samma då jag virkat tidigare. Har gjort en massa virkade djur, och där blir skarven också på sniskan... Antagligen åt samma håll som här, till höger alltså. Blir så fult, och jag retar upp mig på det då jag vill att det ska vara rakt, och se bra ut.
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 09:23   #15
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det är ökningarna som gör att det vrider sig. Virkar du bara en cylinder rätt upp så får du en rak skarv.

Gör du alltid ökningar i början eller slutet av varvet?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons