Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-23, 09:32   #16
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Det är ökningarna som gör att det vrider sig. Virkar du bara en cylinder rätt upp så får du en rak skarv.

Gör du alltid ökningar i början eller slutet av varvet?
Jag gör som det står i mönstret, som i detta:

V2: Virka 2 st i varje st.
V3: *1 st i första st, 2 st i nästa st*
V4: *1 st i var och en av de 2 första st, 2 st i nästa st*

osv...

Ska sätta mig och virka vante nr 2, så får vi se, och "klura lite"... Någonstans måste jag ju göra fel, för jag vet att det ska bli rakt. Såg att de hade en bok på bibblan igår som hadlade om att lära sig virka. Kanske tar en prommis dit och ser om de tar upp just detta. Kanske finns bilder så man lättare ser Hur man ska göra. Har letat på nätet, där det finns en del virkskolor, men just detta tar de inte upp, konstigt nog.
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 09:51   #17
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Den maskan som de 3 lm kommer upp ur ska du inte virka nästa st i. De flesta mönster skriver "virka 3 lm" på varenda varv, och då ska ökningen göras på nästa m. Om det inte står nånting om de 3 lm på varje varv så ska du göra ökningen i den maska som de 3 lm kommer upp ur.

Det ser ut som en klassisk ökning för en rundel. 1:a varvet är dubbelt antal maskor, nästa varv är lite mindre och så vidare. Själv börjar jag aldrig ökningen direkt på varv 3 och vidare, den första gör jag enkel om det är möjligt.

Men jag tror faktiskt att du tar första st i fel maska.

Gör du verkligen avslutningen rätt? Det ska göras smygmaska i luftmaskan före första st (kan bli lite knöligt om man inte tänkt på att göra de 3 första lm lite löst).
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 09:54   #18
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
Den maskan som de 3 lm kommer upp ur ska du inte virka nästa st i. De flesta mönster skriver "virka 3 lm" på varenda varv, och då ska ökningen göras på nästa m. Om det inte står nånting om de 3 lm på varje varv så ska du göra ökningen i den maska som de 3 lm kommer upp ur.

Det ser ut som en klassisk ökning för en rundel. 1:a varvet är dubbelt antal maskor, nästa varv är lite mindre och så vidare. Själv börjar jag aldrig ökningen direkt på varv 3 och vidare, den första gör jag enkel om det är möjligt.

Men jag tror faktiskt att du tar första st i fel maska.

Gör du verkligen avslutningen rätt? Det ska göras smygmaska i luftmaskan före första st (kan bli lite knöligt om man inte tänkt på att göra de 3 första lm lite löst).
Ja, vad jag kan se så gör jag precis så som det står i mönstret, och som ni skriver här... Ska sätta mig sen och börja på vante nr 2, så får vi se. Ska klura lite, oftast brukar man komma på då Vad som är felet.
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 10:12   #19
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag tror som Flia att du påbörjar varvet i fel maska.

Är du vänsterhänt eftersom der vrider sig till höger?
Nej just det du började ju från toppen
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 10:21   #20
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Jag tror som Flia att du påbörjar varvet i fel maska.

Är du vänsterhänt eftersom der vrider sig till höger?
Nej just det du började ju från toppen
Nej, jag är högerhänt... Ska sätta mig sen och virka 2:a vanten, så får vi se. Nu kom det upp en annan sak jag måste ta tag i. Typiskt, alltid finns det de som ordnar arbete åt en, när man minst vill. Tänkte ju sätta mig och virka och se skidtävlingen på TV...
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 15:14   #21
WimsanMari WimsanMari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 68
Tittade på din bild av vanten. Ska jag säga vad jag tycker, så behöver du inte bry dig om att den vrider sig. Jag tycker att den ser jättefin ut. Syns ju knappt var skarven är.
Bara en parentes från mig.
Var har du hittat mönstret, blev sugen på att virka, jag med.
WimsanMari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 17:11   #22
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag har alltid gjort precis så som ni skriver och även jag får en skarv. Jag har för mig att jag då kom fram till att det i mitt fall berodde på att stolpe för motsvarande stolpe under inte hamnade precis exakt rakt över utan försköts en liten liten biten. Det gjorde att man när man gjorde en längre cylinder så syntes det ändå lite om man tittade nära... Men, det kanske finns sätt att lösa det också?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 19:43   #23
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Jag har virkat fingervantar och hade samma problem Det var fasta maskor, så då vrider det sig snabbare eftersom varven är kortare. Jag har virkat ganska mycket, och förstår ändå inte hur man ska göra för att det inte ska bli så.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 00:03   #24
Krumelur Krumelur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 41
Citat:
WimsanMari skrev: Visa inlägg
Var har du hittat mönstret, blev sugen på att virka, jag med.

kolla på http://stickfrossa.blogspot.com/2008...ga-vantar.html De är jättefina vantar med lite krull nere vid handleden... jag ska själv prova virka dessa...
Krumelur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 06:01   #25
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Citat:
Krumelur skrev: Visa inlägg
kolla på http://stickfrossa.blogspot.com/2008...ga-vantar.html De är jättefina vantar med lite krull nere vid handleden... jag ska själv prova virka dessa...

Det är likadana som de jag virkar, men det mönstret lånade jag från Garnstudio:
http://www.garnstudio.com/lang/se/vi..._id=43&lang=se
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 10:23   #26
Krumelur Krumelur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 41
Aha... ja de är nästan likadana!! De jag tipsade om har liksom skruvar längst ner... eller hur jag ska beskriva men de du virkar är supersnygga de med!!!
Krumelur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 12:40   #27
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Citat:
Krumelur skrev: Visa inlägg
Aha... ja de är nästan likadana!! De jag tipsade om har liksom skruvar längst ner... eller hur jag ska beskriva men de du virkar är supersnygga de med!!!
Ah.. Ser nu att de gjort krumelurer på det du länkade till istället för volang. Var ju fint det med. Vet inte hur jag ska göra på mina, för jag använder ett annat styvare ullgarn. Volangen vart inte så fin tyckte jag. Kanske gör volangen i ett annat garn...
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons