Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-03, 02:16   #1
Pipett Pipett är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 54
Question Fasett symaskin

Min gamla Singer har gett upp. Alla stygn blir fel och det spelar ingen roll vilka inställningar man gör.
Klart man skulle kunna lämna in den för en genomgång, men misstänker det blir dyrt och inte säkert det löser alla problem.

Helst skulle jag vilja köpa en billig Husqvarna för 2000 kr, men har inte ekonomi för det nu.

Så jag funderade på om en maskin av billigt märke som Fasett (kostar 499 kr just nu) kunde funka att ha tills vidare.
Jag syr mest justeringar på kläder, och även lite annat med de vanliga sömmarna. En del kläder är av trikå.

Skulle en Fasett från Rusta kunna vara en nödlösning ett år eller så?
Utan att krångla så man kan hålla motivationen uppe...
Pipett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 09:14   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag är ledsen men jag tror att du gör ett dåligt köp och kastar och att det är bortkastade pengar. Maskiner i den prisklassen är inte mycket att ha. En sådan maskin skulle jag inte en råda en vän att köpa.

Är din gamla singer en kvalitetsmaskin (inte köpt för 900 kr på Lidl eller så). Så lämna in den, kanske så räcker det med en grundservis en sådan brukar gå gå cirka 7-800 kr. När det är tid för service är det inte ovanligt att dom säger ifrån med besked.

Ska du köpa en ny bra maskin får du räkna med minst 2000 kr. Håll dig till kända märken och undvik dom allra billigast modellerna. Spara och vänta. Eller köp på avbetalning. Låt det svida i plånboken.
Det är en god vän du ska ha som du kan trivas med. Inte en billig ovän som inte fungerar.

Kanske kan du hitta en begagnad maskin som fungerar billigare. Men då ska den vara ny servad och inte sått oanvänd långa tider sedan den blev servad.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 15:57   #3
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Pipett, vad är problemet med din Singer "Samba 7"? Vilket modellnummer har den?
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 17:44   #4
Pipett Pipett är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 54
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Pipett, vad är problemet med din Singer "Samba 7"? Vilket modellnummer har den?
Som jag skrev blir stygnen fel. Det är olika problem och jag har testat alla tänkbara inställningar, och nålar och trådar.
Största felet är att den hoppar över väldigt många stygn så tyget inte blir ihopsytt. Värst är det med elastiska eller tunna tyger.

Kan 6217C vara modellnumret?

Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Jag är ledsen men jag tror att du gör ett dåligt köp och kastar och att det är bortkastade pengar. Maskiner i den prisklassen är inte mycket att ha. En sådan maskin skulle jag inte en råda en vän att köpa.

Är din gamla singer en kvalitetsmaskin (inte köpt för 900 kr på Lidl eller så). Så lämna in den, kanske så räcker det med en grundservis en sådan brukar gå gå cirka 7-800 kr. När det är tid för service är det inte ovanligt att dom säger ifrån med besked.

Ska du köpa en ny bra maskin får du räkna med minst 2000 kr. Håll dig till kända märken och undvik dom allra billigast modellerna. Spara och vänta. Eller köp på avbetalning. Låt det svida i plånboken.
Det är en god vän du ska ha som du kan trivas med. Inte en billig ovän som inte fungerar.

Kanske kan du hitta en begagnad maskin som fungerar billigare. Men då ska den vara ny servad och inte sått oanvänd långa tider sedan den blev servad.
Misstänkte att det bara är skräp...
Tyvärr lever jag på socialbidrag och får inte ens ta nåt på avbetalning.
7-800 kr är mycket för mej (har knappt så det räcker hela månaden).
Känns också osäkert om det verkligen hjälper.
Min maskin är köpt för mer än 20 år sen och då var den begagnad (servad och köpt hos en Singer-handlare).

Den Husqvarna jag tittat på är en Viking E20 som jag läst ska va bra i den prisklassen.
Kanske jag kan fixa avbetalning via mina föräldrar...
Det är nog min enda chans att få tag på en.
Eller om jag hitta en bra beg.
Vilken maskin ska man då leta efter?
Pipett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 18:08   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Huskvarna och singer var för 20-30 år sedan ett toppenmärke, tyvärr dom så lever dom mycket ett gammalt rykte. Dom är inte alls var dom var då.

Vill du ha mycket maskin för pengarna och ska köpa nytt så rekommenderar jag brother som gör toppenmaskiner.

Du fyller väl år någon gång i år, önska dig ett bidrag till symaskinen, julen har ju precis varit, och kanske kan du lägga undan en hundlapp eller två i månaden.
Kanske kan någon släkt eller vänner hjälpa dig med ett bidrag mot löfte om syhjälp.

Kolla bland släkt och vänner kanske har dom en symaskin att låna ut.

Brother är billigare i England.

Ge inte upp. Extra pengar man någon gång kunna få genom Svenka kyrkan som har fonder man kan söka ur, men dom delar också ibland ut bidrag till mat.
Stadsmissionen och Frälsningsarmén brukar man ibland kunna få presentkort på livsmedelsbutiker.
Det är inget att skämmas över att vara fattig.

Enligt socialtjänst lagen har man rätt till att ha en hobby. Du kan ju alltid försöka.

Senast redigerad av bila den 2012-01-03 klockan 18:18.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 19:26   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Pipett,Har Du provat att använda stretch-nål när Du sy i trikåtyger.
Då ska det inte bli hoppstygn
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 21:39   #7
Pipett Pipett är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 54
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Huskvarna och singer var för 20-30 år sedan ett toppenmärke, tyvärr dom så lever dom mycket ett gammalt rykte. Dom är inte alls var dom var då.

Vill du ha mycket maskin för pengarna och ska köpa nytt så rekommenderar jag brother som gör toppenmaskiner.

Brother är billigare i England.
Tack för tipsen och uppmuntran

Jag har sett att många handlat från SMD i England.
Om du skulle rekommendera nån av dom som finns där som kostar max 2000 kr - vilken skulle det vara?
Har bl.a kollat på BM3600...
Har man eg nytta av en datoriserad maskin?

http://www.sewingmachines.co.uk/brother_sew.htm

Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Pipett,Har Du provat att använda stretch-nål när Du sy i trikåtyger.
Då ska det inte bli hoppstygn
Jadå, jag har stretch-nålar.
Fast dom vanliga nålarna jag har kan jag omöjligt se vilken tjocklek dom har (70-80-90-100), men kan se vilken som är tjockast vs tunnast.

Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Ja, det är modellnumret.

Om du syr sick-sack i två lager av normaltjockt vävt tyg, vilka stygn är det som hoppas över då de till vänster eller höger, eller både och?


Jag hittade följande felsökningsdokument som innehåller 31-punkter att kontrollera vid problem med överhoppade stygn på sid 14 till 18. Lösningen för vissa punkter kräver mekaniska ingrepp i maskinen, medan andra inte gör det.

http://designer-entrepreneurs.com/bl...ting_chart.pdf
Just nu är maskinen undanstoppad (blev så less på den) och orkar inte kolla.
Ett annat fel är att övertråden ofta sitter för hårt oavsett hur jag ställer in den. Kanske behöver smörjning?
Sen har jag 2 ggr fått bända sönder underspolen med tång från "spolarställningen" (kan inte rätta orden) för att den totalt fastnat.

Helst skulle jag ju vilja ha en ny maskin, för den här känns lite väl sliten nu.
Kanske skulle gå att fixa, men känns som sagt osäkert...
Saknar vissa sömmar på min maskin också.

Tack för länken till felsökning!
Kanske tar tag i att försöka kolla igenom maskinen nån dag...
Pipett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 19:46   #8
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
Pipett skrev: Visa inlägg
Som jag skrev blir stygnen fel. Det är olika problem och jag har testat alla tänkbara inställningar, och nålar och trådar.
Största felet är att den hoppar över väldigt många stygn så tyget inte blir ihopsytt. Värst är det med elastiska eller tunna tyger.

Kan 6217C vara modellnumret?
Ja, det är modellnumret.

Om du syr sick-sack i två lager av normaltjockt vävt tyg, vilka stygn är det som hoppas över då de till vänster eller höger, eller både och?


Jag hittade följande felsökningsdokument som innehåller 31-punkter att kontrollera vid problem med överhoppade stygn på sid 14 till 18. Lösningen för vissa punkter kräver mekaniska ingrepp i maskinen, medan andra inte gör det.

http://designer-entrepreneurs.com/bl...ting_chart.pdf
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons