Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-04-27, 16:10   #1
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Bra Regency mönster

Hej!
Jag har fått förfrågan om att hålla i en empir-sykurs i höst för mer eller mindre oerfarna deltagare.
Jag är relativt ny på Empir och skulle behöva lite hjälp från er.

Min tanke är att låta deltagarna använda kommersiella mönster (som dom själva får köpa), men eftersom jag i vanliga fall draperar mina mönster själv så har jag ingen koll på vilka mönster som är bra och lämpliga för nybörjare.

Så - Vilka är era favoritmönster (aftonklädsel), herr och/eller dam?

Tack på förhand
/Åsa
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-27, 18:40   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Butterick 6630
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 21:39   #3
Heloise Heloise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Jag handlar mina mönster härifrån http://sensibility.com/blog/category...s/regency-era/ samma mönster finns även att köpa från http://www.janeaustengiftshop.co.uk/collections/costume
Heloise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-01, 14:29   #4
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag har kikat på lite olika förslag och det verkar som "sense & sensibility" är de mönster som flest rekomenderar.
Läste även att Simplicity har samma mönster och att det då ev. går att få tag på här i sverige.

Inser nu hur mycket pengar man sparar när man ritar sina egna mönster - herregud vad dyrt det är med både mönster och frakt.

Hur är det med Herr? Några förslag på relativt historiskt korrekta herrplagg för regency bal.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 22:04   #5
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag köpte bas-mönstret från sense & sensibility som e-mönster och sydde i vintras. Perfekt att bara ladda ner. Sen skriver man ut mönstret och ritar av den storlek man vill ha. Fungerade hur bra som helst. Det var bra anvisningar både till att tejpa ihop de utskrivna bladen, mönsterförändringar och sömnadsbeskrivning. Och nån frakt blev det inte heller.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-15, 20:30   #6
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Kul projekt!

Recinstructing History har helt historiskt korrekta mönster, som utgår från historiska plagg. Ofta finns instruktioner för både historisk och modern konstruktion. Tyvärr tycker jag att instruktionerna ibland är väldigt svårlästa. Jag och en annan tjej i en studiecirkel kliade oss i huvudet flera timmar över ett enda moment och till slut lånade jag en bok om empirmode för att reda ut hur konstruktionen var tänkt... Detta gäller deras "Morning Gown". Herrkläderna är lättare att förstå.

Om du skulle ge dig på de mönstren, står jag gärna till tjänst med att dela mina erfarenheter.

Lycka till!
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons