Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-05-21, 16:34   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Dubbelbindning

Jag har hittat en löpare i Blomkvists katalog http://www.clb.se/files/Blomqvist_Kat_08-09_mid.pdf som är i dubbelbindning.
Jag har försökt läsa på nätet om dubbelbindning och vad jag förstår varpar man allt i en färg och väver med en annan färg men solvar man då i ränder? Jag har fått hjärnsläpp här! Jag skulle gärna vilja prova det men eftersom jag har mycket restgarner vill jag helst använda upp dem men det är svårt att hitta något med vävning på nätet. Finns det någon bra vävbok med dubbelbindning i?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-27, 12:33   #2
silla silla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 101
Hej,
ser att ingen svarat om dubbelbindning så jag gör ett försök.
Vad jag vet finns det ingen bok på svenska som behandlar enbart dubbelbindning, men många "vanliga" vävböcker har mönster med dubbelbindning.
Titta på biblioteket.
Malin Selander, Väv en väv, är mycket bra. Den innehåller flera mönster i dubbelväv och till flera av de andra mönstren har hon alternativa trampuppknytningar och trampordningar för att kunna variera en väv. Lärorik!

På engelska finns det flera böcker om dubbelväv, t. ex. "The magick of Double Weave" av Madelyn van der Hoogt och "Double Weave" av Jennifer Moore.

Du kan också googla double weave så får du massor av träffar, även youtube-träffar.

Lycka till
Gerd
silla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-27, 17:59   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack för förslagen. Tänkte aldrig att googla på engelska, att det var så lätt att översätta ett "teknikord". Ska kolla efter boken på biblioteket.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-27, 21:16   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Tyvärr är det inte fullt så enkelt som att dubbelbindning och dubbelväv skulle vara samma sak.
I en del främst äldre vävböcker kallas en teknik för dubbelbindning, denna kallas ofta för taqueté idag. Inredningen har bytt plats på skaften så därför ser vävnotan annorlunda ut, men resultatet är exakt likadant. Googla på taqueté så bör du få massor av napp.

Taqueté är ingen dubbelväv, men har två delvarpar med helt olika funktioner. Den ena ser till att inslagen binds ner på vanligt sätt, den andra har till uppgift att skilja de två mönsterfärgerna åt. Den varpen syns inte utåt utan går rakt igenom inuti väven. Man väver med två inslag som täcker varpen. Där den ena färgen syns på framsidan så har baksidan den andra färgen.
Vanliga materialkvaliteter är bomullsmattvarp 12/6 DT i kombination med bomullstrasor som görs aningen smalare än för normal trasmatta. Inslagen ligger ovanpå varandra, så det blir en stadig kvalitet ändå. Det finns mycket skrivit om taqueté på både svenska och engelska.
Lycka till i dina efterforskningar! Man kan skapa mycket kul!
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-28, 13:25   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack. Det hade jag aldrig hört talas om. Det blir till att googla ett tag.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 16:16   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Dubbelbindning

Hej
Idag lånade jag boken av Malin Selander men det "enda" som fanns där var rundväv och ingen dubbelbindning. Men jag ska fortsätta leta efter dubbelbindning. Det fanns också flera fina gardiner i Malin Selanders bok.
Hälsningar Ann-Marie

Citat:
silla skrev: Visa inlägg
Hej,
ser att ingen svarat om dubbelbindning så jag gör ett försök.
Vad jag vet finns det ingen bok på svenska som behandlar enbart dubbelbindning, men många "vanliga" vävböcker har mönster med dubbelbindning.
Titta på biblioteket.
Malin Selander, Väv en väv, är mycket bra. Den innehåller flera mönster i dubbelväv och till flera av de andra mönstren har hon alternativa trampuppknytningar och trampordningar för att kunna variera en väv. Lärorik!

På engelska finns det flera böcker om dubbelväv, t. ex. "The magick of Double Weave" av Madelyn van der Hoogt och "Double Weave" av Jennifer Moore.

Du kan också googla double weave så får du massor av träffar, även youtube-träffar.

Lycka till
Gerd
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 16:42   #7
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Dubbelväv är inte detsamma som dubbelbindning.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 16:53   #8
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Nej jag vet att det är olika och jag är ute efter hur man gör en dubbelbindning. Jag har sett flera löpare i antingen Ås eller Blomkvists katalog som är i dubbelbindning och är nyfiken på hur man gör dem. Eftersom jag har en del bomullsgarn så tänkte jag slippa köpa en vävrumpa så jag får en varpnota med men det slutar väl med att jag får beställa en ändå för jag har inte hittat något om dubbelbindning. I katalogen så kallas tekniken för dubbelbindning.
Jag får nog gå och kolla alla vävböcker de har inne på biblioteket kanske
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 17:30   #9
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jag minns ordet dubbelbindning mest använt för mattor och i äldre beskrivningar. Ibland kan man råka ut för tuskaftsfel, det kan bli så i vissa gamla vävnotor.

I Lands vävbok (sid 100) och Lands nya vävbok (sid 106) av Eivor Boalt finns ett par mattor.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons