Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-17, 20:15   #1
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Mönster pösbyxor??

Vill sy byxor(har ett bra grundmönster) men vill att de ska vara pösig nedtill från knät ungeför, likan 70-talsbyxor
När jag har mönstret framför mig ska jag bara svänga ut lite extra nedanför grenen och nedåt eller vid knät?
Kan inte alls detta med mönster - joppas ngn kan hjälpa mig
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 07:56   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Du säger att du vill ha vidden från knät och nedåt. Jag antar att du är nöjd med vidden i övrigt på grundmönstret. Om du du väljer att svänga ut vid grenen och nedåt så blir ju byxorna vidare där också. Du ska istället svänga ut byxorna där du vill ha vidden, i det här fallet vid knät, om jag har förstått dig rätt? 70-tals modellen är ju dessutom rätt vid, så, sväng ut ordentligt. Det är lätt att tro att byxorna ska bli vidare än vad de faktiskt blir.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 08:34   #3
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Question

Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Du säger att du vill ha vidden från knät och nedåt. Jag antar att du är nöjd med vidden i övrigt på grundmönstret. Om du du väljer att svänga ut vid grenen och nedåt så blir ju byxorna vidare där också. Du ska istället svänga ut byxorna där du vill ha vidden, i det här fallet vid knät, om jag har förstått dig rätt? 70-tals modellen är ju dessutom rätt vid, så, sväng ut ordentligt. Det är lätt att tro att byxorna ska bli vidare än vad de faktiskt blir.
Ja, är nöjd med tidigare byxor för jag vill att de ska sitt liite tajtare i rumpan och sedan svänga ut, så jag vet inte vart man ska börja svänga ut dem. Har ju ett mönster så får jag väl ställa ut dem, men som sagt från är det från knät ca om man vill ha pös nere vid fotmudden?!
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 09:39   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Som sagt så beror ju det på hur du vill ha det. Vill du ha vidd vid foten, men inte vid knät, är det vid knät som du ska börja ställa ut. Då får du en klassisk "Boot cut"-skärning. Vill du ha pös, som jag ser pös, så är resår, dragsko eller mudd nedtill och extra längd att föredra också.

Börjar du vid grenen så blir benen rätt mest vida hela vägen, såvida du inte gör supervida ben.

Själv brukar jag ställa ut byxor strax ovanför knät, mest för bekvämlighetens skull (tajt vid knävecket är sällan bekvämt om det är tjockare tyg), men, då får man ju en något annorlunda profil.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons