Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-05-29, 20:42   #1
Oppio Oppio är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 3
Angry Mysko fel med min Husqvarna Viking E20?

Jag och symaskiner är inte kompisar i allmänhet, men i dag funderar jag på vem av oss som är knäppast.

Den har strulat den senaste tiden, lampan slockar till och från, den drar av tråden stup i kvarten och den syr inte alltid stygnen som jag ställt in utan väljer på måfå. Men nu när jag skulle spola ny undertråd (man skjuter en liten pinne med spolen på åt sidan för att välja att den ska spola undertråd) så börjar den mitt i allt sy och det stannar av.

Känns som ett elfel av nåt slag? Att den inte riktigt hänger med på vad jag ska göra. Nån som varit med om liknande?
Maskinen är ju bara tre år eller nåt och väldigt väldigt sparsamt använd.

Tacksam för alla tankar och funderingar som kan hjälpa mig vidare, vill ju sy nu när jag kommit in i det igen...
Oppio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-29, 21:45   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
Oppio skrev: Visa inlägg
Den har strulat den senaste tiden, lampan slockar till och från
Svårt att säga, men skulle kunna vara glapp i lampa eller lampströmbrytaren (om någon sådan finns). Provat en ny lampa?

Citat:
Oppio skrev: Visa inlägg
den drar av tråden stup i kvarten
Där gäller det vanliga tipsen, städa, byt nål, använd kvalitetstråd (ej för gammal och torr). Kontrollera trädningen och trä om.

Citat:
Oppio skrev: Visa inlägg
och den syr inte alltid stygnen som jag ställt in utan väljer på måfå.
Missar den stygn (hoppstygn) eller syr den ett annat korrekt mönster än du ställt? Är det hoppstygn så kan det ev avhälpas med att använda en stretchnål.

Men syr den ett korrekt mönster men det som inte är inställt så kontrollera i manualen så att alla rattar m.m. står rätt. Det är en mekanisk symaskin, så det kan inte vara något elektriskt fel som gör detta i alla fall.
Citat:
Oppio skrev: Visa inlägg
Men nu när jag skulle spola ny undertråd (man skjuter en liten pinne med spolen på åt sidan för att välja att den ska spola undertråd) så börjar den mitt i allt sy och det stannar av.
Pinnen har tre lägen vad jag förstår 1) syläge, 2) stoppläge och 3) spolningsläge. Var pinnen fortfarande kvar i spolningsläget när den började sy? Då skulle det kunna vara något elektriskt fel, eftersom huvudmotorn ska vara bortkopplad i det läget. Men hade den flyttat sig till syläget så är det något mekaniskt fel istället.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-29, 21:56   #3
Oppio Oppio är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 3
Tack så mycket för svaren!!

Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Svårt att säga, men skulle kunna vara glapp i lampa eller lampströmbrytaren (om någon sådan finns). Provat en ny lampa?.
Nä, har inte provat, mest irriterat mig på det
Men det kan absolut vara idé att testa att byta lampa, nåt glapp är det nog i den då det ibland hjälper att höja upp och sedan "släppa" ner pressarfoten så att det blir lite svaj.

Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Där gäller det vanliga tipsen, städa, byt nål, använd kvalitetstråd (ej för gammal och torr). Kontrollera trädningen och trä om.
Har provat att städa ur och byta nål samt provat tre olika trådar som inte är speciellt gamla, inköptes efter symaskinen, så under våren 2010. Har lusläst manualen för trädning och trätt om många gånger, tyvärr verkar det inte hjälpa Har även provat olika trådspänningar, men inte heller det verkar ha nån betydelse i detta fallet.

Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Missar den stygn (hoppstygn) eller syr den ett annat korrekt mönster än du ställt? Är det hoppstygn så kan det ev avhälpas med att använda en stretchnål.

Men syr den ett korrekt mönster men det som inte är inställt så kontrollera i manualen så att alla rattar m.m. står rätt. Det är en mekanisk symaskin, så det kan inte vara något elektriskt fel som gör detta i alla fall.
Den väljer fel mönster. Jag har tillexempel inställt på en overlocksöm och den väljer raksöm (finns inte ens som val när man vridit ratten till "s") Även där har jag läst manualen om och om igen i hopp om att hitta något jag missat.

Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Pinnen har tre lägen vad jag förstår 1) syläge, 2) stoppläge och 3) spolningsläge. Var pinnen fortfarande kvar i spolningsläget när den började sy? Då skulle det kunna vara något elektriskt fel, eftersom huvudmotorn ska vara bortkopplad i det läget. Men hade den flyttat sig till syläget så är det något mekaniskt fel istället.
Japp, spolen var kvar i spolningsläge. Den kan spola ungefär ett varv innan nålen börjar sy och allt stannar av.
Oppio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-30, 07:51   #4
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
har du garanti kvar??
Tycker du ska lämna maskinen till symaskinsdoktorn...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-30, 10:09   #5
Oppio Oppio är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 3
Citat:
HeleneB skrev: Visa inlägg
har du garanti kvar??
Tycker du ska lämna maskinen till symaskinsdoktorn...
Garantin gick ut i februari Så tyvärr fanns inga möjligheter att få den lagad på garanti enligt återföräljaren som kollat upp det. Så nu får jag väl fundera på om det blir billigare att laga den, eller om det blir ungefär samma peng att köpa ny då det inte är en jätteavancerad modell...
Oppio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 01:02   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Verkar som mekanismen inuti fastnat lite och inte går in till rätt eller hoppar fel.

Om det vore elektronisk maskin så blir ju svaret lätt. Men mekanisk...
Jag funderar på om lampan är separat händelse.
Annars vet jag inte vad för troll du fått i symaskinen.

Men eftersom det är raksöm som sys istället för trikåsömmen så verkar det som att mekanismen inte riktigt gått över till trikåsöm någonstans. Raksöm är ju i princip noll-läget.

Jag skulle skicka in den till sydoktorn, 700 kr kostar inte mkt för service. Gäller i synnerhet om symaskinen är värdefull för dig.

Men å andra sidan så skulle jag förmodligen först öppna höljet och olja och se till att mekanismen ser bra ut. Att det går som det skall.

Det har hänt mig att spolmekanismen går konstigt till men när jag öppnat och känt på fjädern inuti och sett till att det fungerar som det skall så blev det bra igen.

Eftersom garantin gått ut för dig så kan du nog göra det om du tycker sådant är kul och inte är rädd för att skruva loss höljet. Skruva dock inte i alla skruvar du kan hitta för då kan man ställa till det rejält för sig med inställningarna. Fotografera gärna om du undrar över någonting så kan vi hjälpa och avgöra om det är rätt att pilla på eller inte.

Förmodligen sitter någonting lite fel inuti, kanske glappat eller skruvat loss sig. Men det kan också vara någon del inuti som gått sönder/blivit ur form. Det senare kostar pengar. Det första går att fixa till.

Kolla området bakom stygnväljarna. Välj olika sömmar och se hur det beter sig och välj det problematiska och se hur det beter sig och jämför...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons