Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-03-30, 09:12   #1
mkextra mkextra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 2
Trådspänning? Husqvarna E118

Blir galen. Jag är ingen mästare på symaskiner direkt, och det här går över mina kunskaper. "Helt plötsligt" är maskinen knäpp. Den är bara ett par år gammal, sparsamt använd, men har funkat bra hittills.(Husqvarna Viking 118)

Symptom: Tråden antingen "drar sig" och är för tight, eller bubblar sig och krullar sig, det verkar som att trådspänningen är fel? Har provat alla lägen från högt till lågt. Försökte sy fleece, det gick inte alls bra. I jeanstyg, med trådspänningen på lägsta, går det nästan.

Visar bildexempe: Zig-Zag, övre raden trådspänning 4, undre trådspänning 0.Namn:  skaermavbild_2014-03-30_kl._08.34.jpg
Visningar: 1712
Storlek:  97.5 KB

"Kör man på" med lite mer fart dunkar det liksom till, en gång hoppade nålen ur. :-/

Har försökt titta i instruktionsboken som följer med, men den är ju ett skämt, känns som att den förutsätter att man redan kan mycket.

Senast sydde vi kraftiga gardiner, som luddade en del, så vi gjorde rent vid undertråden. Dessutom bytte vi till en ny nål, hjälpte inte.

Kan det vara undertrådens spänning som kan vara knäpp?

Symaskinsbutiken nästa?
mkextra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-30, 10:33   #2
Floweret Floweret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 3
Jag kämpar med lite knas då och då med både över- och underspänning i min Husqvarna 320 som jag haft i 15 år och jag antar att en service är på plats nu. Jag gillar inte heller bruksanvisningen den är väldigt bristfällig tycker jag. Jag har testat att rengöra och dammsuga och trä om alla trådar, vända på spolen osv men det är krångel ännu så jag antar det är bara att få den kollad av ett profs och se om det är ngt som är riktigt fel.

Lycka till...
Floweret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-30, 22:58   #3
LillaSkutt LillaSkutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Har du rätt storlek på nålen för tråden och tyget du syr i?
Att den bara plötsligt har slutat funka får mig att tänka på ludd och brist på olja.
Har du gjort rent överallt? Kan sitta skräp vid nåltrådspänningen.
När oljade du maskinen senast? (jag sökte lite snabbt på din modell och hittade den här hemsidan http://www.sewingmastery.com/videos/...-118-tutorial/) Ser ut som att du borde olja vid undertråden om du inte gjort det på länge. Olika maskiner verkar va olika törstiga men jag brukar rengöra och olja min efter varje projekt. Glöm inte att använda riktig symaskinsolja!
Om inte ovanstående ger effekt hade jag testat att se över undertrådspänningen. Jag har aldrig haft en "topp-matad maskin" så jag vet inte exakt hur trådspänningen funkar där men jag skulle gissa på att funkar ungefär som de maskiner jag har. Vill jag kontrollera eller ändra spänningen brukar jag lägga spolen i hylsan, ta tag i tråden med ena handen och släppa taget om hylsan. Den ska då glida ner ca 5cm innan den avstannar. Fortsätter den så måste jag skruva åt hårdare och stannar den innan så måste jag lossa på spänningen. Lycka till!
LillaSkutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 15:38   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
I värsta fall kanske man måste byta ut spolkapseln eller fjädern på denna...

men gör inte jag, köp nytt när det egentligen är sytrådens fel. mummel grr Dor-Tak som är ojämnt spunnen att "trådspänningen" kan fladdra!

Men i ditt fall kanske det inte är så trots allt ,ser "jämnt" ut.

Följ allas tips. Du har väl ändrat undertrådens trådspänning, eller hur? För om tyget du visar är på ovansidan så är det helt klart undertråden som är fel.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-04, 15:49   #5
mkextra mkextra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 2
Thumbs up

Tack för alla svar, ska se vad man kan få till nu i helgen

Hur man spänner undertråden framgår inte i instruktionsboken, kanske är det något som bara ska göras hos reparatören?
mkextra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-04, 23:55   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ah är det en sådan där manual.. Klart man kan göra det själv, man gör det på samma sätt som reparatören kommer göra. Men jag har inte just din symaskin..

Men generellt är det ju så att man tar ut spolkapseln och justerar på en skruv som har spår, om det är av modell metallkapsel. Är det plastvagga så ska man också justera på skruv men då är det nog bättre att rådfråga så man vet vilken skruv man ska skruva på. Och då noterar man utgångläget och bara ändra "5 minuter" i taget (om man ser på klockans urtavla)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons