Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-01-02, 13:50   #1
LillaAnna84 LillaAnna84 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 13
Bandkantning

Helvetet med sy om jag får svära. Det går inte o få snyggt.... Så nu tänker jag försöka hitta en kantbandsfot till min babylock. Tror jag hittat en som fungerar till min. Det står Babylock BLCS. Antar det står för babylock coverstitch, nån som vet?

Men sen till själva riktiga frågan. Man ska ju göra halslinningen kortare en plagget för det inte ska hänga....men med bandkantaren fungerar det? Sträcker den på nåt sätt eller drar man själv på nåt sätt? o ni som syr med en sån blir det stor skillnad snygghetsmässigt? Med vänlig hälsning Anna
LillaAnna84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-02, 15:36   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
BLCS står för Babylock Coverstitch. På ebay kan man hitta billiga bandkantare till den.

http://gekko-attsyengecko.blogspot.s...-coverpro.html
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-02, 16:31   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Tänk på att det finns olika kanbandsvikare. Det finns dom som viker dubbelt både på fram och baksida och de som viker dubbelt på framsidan och det blir enkelt på baksidan (vilket ger en smidigare fåll).

Kanbandsvikarna fungerar bäst på tunnare stadiga tyger, jag tycker att det är svårt att få till det med tjock sladdrig trikå. Har väl inte tränat så mycket på det, men är jag försökt har det inte blivit bra.

Pressarfötter till bra pris hittar du hos sewingmachinedirec och Gur.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-02, 17:00   #4
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Om man söker på "industrial coverstitch binder" på ebay så hittar man både A och B typen som passar för trikåtyger. Priserna är bättre än på Babylocks egna pressarfötter och vad jag kan se på SMD:s hemsida så har de inte trikåvrianten.. Om du har Babylocks Coverstitch kan du använda dessa "industrials" som finns på ebay i många olika bredder om det står att Babylock BLCS passar.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-23, 16:50   #5
Sosan72 Sosan72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2017
Inlägg: 2
Behöver hjälp åt en kollega...

Jag syr inte själv, men försöker hjälpa en kollega på jobbet som inte har egen dator. Jag vill vara snöll och hjälpa henne att få tag i en prisvärd coverstitch binder på Ebay. Det är inte helt lätt för en som inget kan om sömnad och/eller symaskiner, vill jag lova!

Om någon vänlig själ kunde hjälpa oss vore tacksamheten total!
Hon vill ha en som kör "3-fold" och ganska brett. Bandet hon klipper till säger hon ska vara ca 4 cm. Jag har fattat att det finns två typer av binder, A och B-typ. Men ingen av dem verkar ju sy 3-fold, eller..?

Och måste man beställa till just ens eget märke av maskin? Finns det ingen som är typ universal? Många frågor blev det.

Tack på förhand om någon ids/vill hjälpa oss!
Sosan72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-23, 18:20   #6
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Du behöver veta vilken maskin hon har för att kunna köpa rätt bias binder.
Här är en affär på ebay som jag använt men det finns fler som säljer.
http://stores.ebay.com/SHARP-SEWING-SUPPLIES
Det finns single fold bias binder som är typ A (Viker tyget dubbelt på ovansidan och tyget är enkelt på undersidan) och det finns double fold bias binder som är typ B (den viker tyget dubbelt både uppe och nere). 3-fold har jag aldrig hört om. Fråga henne hur hon menar.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-23, 20:19   #7
Sosan72 Sosan72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2017
Inlägg: 2
Citat:
Marron skrev: Visa inlägg
Du behöver veta vilken maskin hon har för att kunna köpa rätt bias binder.
Här är en affär på ebay som jag använt men det finns fler som säljer.
http://stores.ebay.com/SHARP-SEWING-SUPPLIES
Det finns single fold bias binder som är typ A (Viker tyget dubbelt på ovansidan och tyget är enkelt på undersidan) och det finns double fold bias binder som är typ B (den viker tyget dubbelt både uppe och nere). 3-fold har jag aldrig hört om. Fråga henne hur hon menar.
Tackar så hemskt mycket för snabbt svar! Jag ska absolut kolla med henne om både vilken maskin hon har och vad hon menar med 3-fold. Gissar att det kan vara det där fösta du skrev om!

Hur som haver - kommer vi hela vägen med denna info tackar vi än en gång för hjälpen, annars lär jag nog skriva här igen!
Sosan72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons