Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-11-12, 00:00   #1
siempre siempre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 1
Question HJÄLP! Brother LX37NT eller Innov-Is 10A

Hej!

Min flickvän har varit sugen på en symaskin ett bra tag nu och inför kommande julen tänkte jag köpa en till henne. Hon vill bara ha en symaskin som klarar det "vanliga", dvs inga special syerier för henne. Jag vet att många rekommenderar att gå och testa maskinen men det förstör överraskningen tyvärr. Skulle maskinen inte kännas bra tillslut är det ingen big deal, då säljer vi och köper en ny!

Hur som helst, märket jag har fastnat för är Brother då dem verkar vara lätthanterliga och bra. När jag kollade runt på SMD så hittade jag dessa två maskiner som verkar vara prisvärda:

Brother LX37NT
Brother Innov-Is 10A

Vad är skillnaden?
Vilken tror ni passar bäst?
Motivera gärna.

Budgeten ligger mellan 2000-3500 ungefär så om det är tillräckligt stor skillnad att lägga de extra slantarna på en Innov-Is 10, 20 eller 30 vore det roligt att höra varför (verkar mestadels vara fler mönster?).

Jättetacksam för svar i alla former!

/Daniel
siempre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 08:44   #2
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Hej Jag har en Innovis 10A
Jag köpte den begagnad för en riktigt billig peng och tänkte bara ha den tillfälligt medan jag kommer på vad jag egentligen vill ha för maskin. Så blev det inte för jag är förbaskat nöjd med den! Visserligen lite plastig i skalet, men utöver det så syr den väldigt bra och jag som har nästan alla extra pressarfötter kan göra nästan vad som helst. Den har ett väldigt högt pressarfotslyft också så man kan faktiskt sy i väldigt tjocka lager tyg. Matningen är också kanon. Knapphålen blir jättefina och jag gillar verkligen att bara sätta knapp i ena änden av pressarfoten och få tillräckligt stort hål sytt. Det ser inte ut som om jag kommer byta upp mig till annan maskin inom det närmsta trots allt

Det som är mindre bra: Jag önskar att den hade några fler sömmar. Den har enbart de allra viktigaste nyttosömmarna. Några fler skulle varit trevligt. Någon gång har jag retat mig på hur den spolar upp undertråden. Skulle vilja ha ett automatstopp när den spolat färdigt, för det hade jag på min gamla maskin... men i den hrä prisklassen kanske man inte ska begära det...
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 10:31   #3
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
Ett litet tips, har Du kollat Singer Fashion Mate 7256, den säljs till reducerat pris 2 995 kronor fram till årsskiftet hos de flesta handlare, ord pris 5 995 kr. Syr i både kraftigare och lättare tyger, många sömalternativ osv osv. Mycket maskin för pengarna till det priset, tycker jag.
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 11:13   #4
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Några tips:
- är att du köper maskinen i butik så nära er som det går, då blir det enklare att ta sig dit med maskinen när den skall servas.
- se till att det ingår en kurs på maskinen. Seriösa butiker erbjuder dig att boka ett tillfälle om 1-3 timmar.
- se till att ni får tillgodoräkna er hela köpebeloppet om ni vill byta maskinen till en dyrare inom 1 år, oavsett vilket märke som väljs. Det brukar fungera om man köper en maskin till normalpris.
Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 11:38   #5
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
melvinara skrev: Visa inlägg
Några tips:
- är att du köper maskinen i butik så nära er som det går, då blir det enklare att ta sig dit med maskinen när den skall servas.
- se till att det ingår en kurs på maskinen. Seriösa butiker erbjuder dig att boka ett tillfälle om 1-3 timmar.
- se till att ni får tillgodoräkna er hela köpebeloppet om ni vill byta maskinen till en dyrare inom 1 år, oavsett vilket märke som väljs. Det brukar fungera om man köper en maskin till normalpris.
Lycka till!
Jag är inte av samma åsikt i just den här frågan. Om man köper en bra maskin av ok märke och en som inte är särksilt avancerad så behövs ingen fysisk butik. Svenska handlarna har tydligen inte förstått att hänga med i svängarna vad gäller prissättningen och på en enkel maskin spelar det stor roll. En Brother som 10A (säkert den andra maskinen också) är jätteenkel att handha och man behöver absolut ingen kurs. annars kan jag rekommendera sykurser.se när man är nybörjare. Där prenumenerade jag ett tag och det var jättebra för att komma igång med sömnaden.

Service kan man göra överallt och vill man köpa en ny maskin kan man sälja en importerad till rimligt pris på blocket.

Däremot: Jag funderar på att köpa en mer komplicerad maskin för tillfället och då kanske jag kommer välja en butik i närheten där jag kan få bra hjälp.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 11:53   #6
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag har innovis 30, och dottern innovis 10a och bägge är vi mycket nöjda. Skillnaden mellan de maskiner du kikar på är att innovis bla har en starkare motor, den orkar mer, den är oxå elektronisk, den andra är mekanisk. De är dessutom väldigt lätta att använda så nån kurs för att lära sig maskinen behövs knappast. Svensk bruksanvisning finns att ladda ner gratis på brothers hemsida om det skulle behövas.

Jag hade valt nån av innovis modellerna just för att det är en starkare maskin sen hur många sömmar man vill ha, det är en smaksak. Jag tycker det är kul med olika sömmar men för vanlig sömmnad är inte nödvändigt men ändå roligt i många sammanhang.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 12:05   #7
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Något jag funderar apropå det där att handla via webben och kanske också utomlands är det här med service som många skriver om.

Är maskinerna så dåliga numera att de måste in på service ibland eller vad handlar det om? Varken jag eller min mamma har aldrig behövt lämna in våra symaskiner, inte heller faster, farmor osv så jag blir lite nyfiken. Men ta i trä....

Elektroniska maskiner lär man väl få kasta om de går sönder? De mekaniska kan gå att laga även idag antar jag. Dels har man garanti även om man handlar i England eller av svensk nätbutik och dels tar många reparatörer emot olika märken för service i Sverige.

Men till trådens ämne: Jag skulle välja en Innovis med lite fler sömmar. Eller köpa någon av de mekaniska maskinerna som är lite starkare, typ Singers Heavy Duty 4423 eller Janome Easy Jeans.

Eller kanske Husqvarna Viking TRIBUTE 140M.

Jag skulle bli jätteglad för en så fin julklapp!

Senast redigerad av Livsglad den 2012-11-12 klockan 12:06. Anledning: syftesfel
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 12:11   #8
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
elektroniska maskiner är inte alltid så himla svåra att serva om ngt blir fel. Jag hade ett elfel i min gamla huskvarna rose och det gick snabbt och smidigt att laga och var inte komplicerat.

Man kan ju behöva serva en maskin som används himla ofta, men mycket service kan man ju lära sig ta hand om själv.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 12:30   #9
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag vet inte var du bor men om du bor i Stockholm så finns Stockholms sycenter på Hagagatan där man har ett års bytesrätt på maskinen. Jag tror det innebär att man har rätt att byta upp sig till en annan maskin och samtidigt tillgodoräkna sig hela priset på den maskin man byter in. Mitt tips ta en maskin som är stark och orkar genom flera lager jeans.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
brother, symaskin, tips

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons