Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-08-14, 22:04   #16
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Det beror på vad du vill ha. Helt vattentätt så är det vaxduk, nylon eller pe med pu beläggning (pu kan andas beroende på process). Ska du ha membran så är det nylon eller pe med ptfemembran. Ska du ha skursäkert med bomullskänsla kan du använda eta-proof eller ventile (samma sak, olika väverier). Sen är välvaxat oljerockstyg snyggt.

Sidor som säljer:
Extremtextil.de (bäst)
Profabrics.co.uk (stort utbud)
Shelby.fi (skralt och dyr frakt)

Finns såklart mer. Ebay etc.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 09:06   #17
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Det beror på vad du vill ha. Helt vattentätt så är det vaxduk, nylon eller pe med pu beläggning (pu kan andas beroende på process). Ska du ha membran så är det nylon eller pe med ptfemembran. Ska du ha skursäkert med bomullskänsla kan du använda eta-proof eller ventile (samma sak, olika väverier). Sen är välvaxat oljerockstyg snyggt.

Sidor som säljer:
Extremtextil.de (bäst)
Profabrics.co.uk (stort utbud)
Shelby.fi (skralt och dyr frakt)

Finns såklart mer. Ebay etc.
Oj, nu blev det många nya ord på en gång. Jag ska kanske tillägga att jag är helt grön när det gäller olika material. Sy kan jag, men tyger kan jag inte mycket om

Jag var in på sidorna du skrev, men än så länge har jag inte hittat något av intresse. Men jag får kika igen, var ganska trött när jag kollade igår!
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 02:45   #18
Trollfot Trollfot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 23
Hej!

Jag ska också sy en regnjacka. Hade tänkt beställa från Stoff och stil men det är inte helt bestämt. De har bara enfärgat men det är vad jag vill ha ändå.

Deras regnklädestyger andas inte, jag har givit upp att hitta det. Tänker att det inte spelar så stor roll ändå, jag kommer ändå inte ha jackan ute i skog och mark utan den är tänkt att funka i stan.

Jag har inte bestämt vilken sorts fodertyg jag ska ha, hur är dina tankar där?
Trollfot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 14:47   #19
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Trollfot skrev: Visa inlägg
Hej!

Jag ska också sy en regnjacka. Hade tänkt beställa från Stoff och stil men det är inte helt bestämt. De har bara enfärgat men det är vad jag vill ha ändå.

Deras regnklädestyger andas inte, jag har givit upp att hitta det. Tänker att det inte spelar så stor roll ändå, jag kommer ändå inte ha jackan ute i skog och mark utan den är tänkt att funka i stan.

Jag har inte bestämt vilken sorts fodertyg jag ska ha, hur är dina tankar där?
Om du kollar några inlägg längre upp så står det precis var man kan hitta tyger med fukttransporterande membran. Hur svårt kan det vara?

Till 2- och 2.5-lagers membrantyger har man mesh som foder för att maximera fukttransporten. 3-lagers membran behöver inget foder. Har du ett yttertyg som inte kan transportera fukt så spelar det ingen roll. Välj nåt som inte absorberar så mycket fukt så torkar den fortare.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 14:53   #20
Trollfot Trollfot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 23
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Om du kollar några inlägg längre upp så står det precis var man kan hitta tyger med fukttransporterande membran. Hur svårt kan det vara?

Till 2- och 2.5-lagers membrantyger har man mesh som foder för att maximera fukttransporten. 3-lagers membran behöver inget foder. Har du ett yttertyg som inte kan transportera fukt så spelar det ingen roll. Välj nåt som inte absorberar så mycket fukt så torkar den fortare.
Vad då "hur svårt kan det vara"? Det finns inte ETT rätt svar. Det beror på hur man har tänkt att jackan ska funka. Jag är intresserad av att bolla med någon som tänkt sy ett liknande plagg. Eller har jag fattat fel, tänker du också sy en elegant damregnkappa?
Trollfot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 15:44   #21
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Trollfot skrev: Visa inlägg
Vad då "hur svårt kan det vara"? Det finns inte ETT rätt svar. Det beror på hur man har tänkt att jackan ska funka. Jag är intresserad av att bolla med någon som tänkt sy ett liknande plagg. Eller har jag fattat fel, tänker du också sy en elegant damregnkappa?
Du säger att du inte hittar membrantyger, och då har jag explicit skrivit om var man kan hitta det.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 18:47   #22
Trollfot Trollfot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 23
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Du säger att du inte hittar membrantyger, och då har jag explicit skrivit om var man kan hitta det.
Sorry, jag märker att jag formulerade mig fel först. Jag menade att jag givit upp att hitta ett som jag gillar. Därför följde jag inte heller era diskussioner i den vägen så noga eftersom jag enkelspårigt tänker foder nu.

Hade inte varit inne på profabrics så där ska jag titta noggrannare. Vill dock ha något hyfsat tjockt så misstänker att det inte finns något. Det ska inte kännas för sportigt.
Trollfot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-02, 16:12   #23
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Vilket tyg?

Hej! Jag vill gärna haka på här. Jag söker också funktionstyg.
Jag ska sy en trenchcoat och jag vill att den ska vara allt - snygg/elegant, inte skrynkla för mycket och inte vara för tung och skrymmande när man tar den av sig och bär över armen eller packar ner den, klara en regnskur, andas, inte vara för prasslig, ha en "trevlig" färg (för mig innebär det inte svart, inte gulbeige eller någon pastell) och det ska tåla lite slitage för jag vill inte behöva skaffa en ny om tre år. Jag kan tänka mig att tyget får vara lite tunnare än ett traditionellt trenchcoat-tyg. Det ska bli en blandning av trenchcoat/kappa/regnplagg.

http://voguepatterns.mccall.com/v834...hp?page_id=265
...med huva (den ska ju fungera som regnskursplagg)

Vilket material ska jag spana efter? Var?
Jag är tveksam till belagda tyger. Beläggningen brukar med tiden lossna och flaga. Har jag fel?


Detta har jag hittat och funderar på... men jag vet inte om de är lämpliga.

Weathermax finns i många färger... men är det bara för dynor och båtöverdrag?
http://www.seattlefabrics.com/outerwear.html#weathermax
http://www.keystonbros.com/subcatego...&grand_id=9285
http://www.leesailcovers.com/Weathermax80.php
http://www.safetycomponents.com/WeatherMax/Colors/

"...travels well..." - dvs skrynklar inte...? Nylon...hur är det? Prasslar det?
http://www.seattlefabrics.com/outerwear.html#Supplex

...eller något av de här?
http://www.seattlefabrics.com/outerwear.html#Polartec® Power Shield2
http://www.seattlefabrics.com/outerwear.html#Micro Suede
http://www.pennineoutdoor.co.uk/fabr...ble-microfibre

...också leverantör... och här vet jag inte vad jag ska välja.
http://www.rockywoods.com/Fabrics-Ki...thable-Fabrics


Plz? Hjälp?
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-02, 18:04   #24
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Du har fel. Belagda tyger behöver inte släppa om man köper kvalitet. Tycker du ska kolla på ventile eller eta-proof.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-02, 20:13   #25
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Jag hade helt glömt bort att jag la in det här. Jag bortsåg från alla råd jag fick och köpte ett oerhört snyggt vaxdukstyg. Eftersom jag ändå tänkt att det mer ska bli en "snyggjacka" som tål regn, så kunde det duga, enligt mig. Nu ska jag bara bestämma modell och sy ihop den, så är jag rustad för hösten!

När det gäller foder har även jag dålig koll, men där tar jag nog råd från min lokala butik, så jag kan peta och klämma på tygerna!
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-02, 21:49   #26
Trollfot Trollfot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 23
Jag lutar just nu åt att först sy i vindpoplin, som är superbilligt på Ohlssons, och sen göra en till jacka i membrantyg ifall den första blir bra. Jag har aldrig sytt en jacka tidigare så jag vill helst inte köpa för dyra grejer redan från början ifall det blir fel.

Eller tror ni att vindpoplin blir för dåligt?
Trollfot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 16:18   #27
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Du har fel. Belagda tyger behöver inte släppa om man köper kvalitet. Tycker du ska kolla på ventile eller eta-proof.
Jag har fel - ok! Vad bra!

...men ventile och eta-proof är inte belagda om jag förstår det rätt. De är tätvävd bomull som blir tät genom att bomullen sväller när den blir blöt/fuktig. Fiffigt Både tätt och inte tätt!

Jag var på vippen att köpa ett sånt tyg... men så funderar jag på ev. skrynkel. Bomull skrynklar ju ganska lätt. ...och så funderar jag på det att plagget blir fuktigt... = kallt och vått. Bomull torkar ju men inte jättefort.

Jag avskriver inte alternativet men skulle ändå vilja bli av med de två negativa sidorna.

Tack för tipset Kanvas!
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 16:28   #28
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Trollfot skrev: Visa inlägg
Jag lutar just nu åt att först sy i vindpoplin, som är superbilligt på Ohlssons, och sen göra en till jacka i membrantyg ifall den första blir bra. Jag har aldrig sytt en jacka tidigare så jag vill helst inte köpa för dyra grejer redan från början ifall det blir fel.

Eller tror ni att vindpoplin blir för dåligt?

Provsy är ju bra. ...men kanske skulle du inte bli nöjd med en vindpoplinjacka? Det beror förstås på modellen och vad du ska ha den till och om det är mycket jobb eller inte... men mycket jobb för onödigt lite utdelning vore kanske trist?
Jag tycker att vindpoplin erbjuder bara lite av det man vill ha. Det är som en tjock skjorta bara.
Jag skulle sy en "mockup" av vad som helst och hoppa över så mycket som möjligt bara för att se hur passformen blir och i enlighet med det göra ev. ändringar i mönstret. Sedan skulle jag lägga all "kräm" på en jacka i bra material. Om det är sömnadsmoment som du är osäker på kan du ju sy just dem på "mockupen" bara för övnings skull.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 16:42   #29
Trollfot Trollfot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 23
Citat:
dreamcatcher skrev: Visa inlägg
Provsy är ju bra. ...men kanske skulle du inte bli nöjd med en vindpoplinjacka? Det beror förstås på modellen och vad du ska ha den till och om det är mycket jobb eller inte... men mycket jobb för onödigt lite utdelning vore kanske trist?
Jag tycker att vindpoplin erbjuder bara lite av det man vill ha. Det är som en tjock skjorta bara.
Jag skulle sy en "mockup" av vad som helst och hoppa över så mycket som möjligt bara för att se hur passformen blir och i enlighet med det göra ev. ändringar i mönstret. Sedan skulle jag lägga all "kräm" på en jacka i bra material. Om det är sömnadsmoment som du är osäker på kan du ju sy just dem på "mockupen" bara för övnings skull.
Det är sant. Men membrantyger är väl också väldigt tunna? Jag föreställer mig skalkläder och de är ju ofta gjorda för att ta så liten plats som möjligt.
Trollfot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 16:50   #30
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Trollfot skrev: Visa inlägg
Det är sant. Men membrantyger är väl också väldigt tunna? Jag föreställer mig skalkläder och de är ju ofta gjorda för att ta så liten plats som möjligt.
Jo... men då står de emot vädret bättre än vindpoplin... som jag föreställer mig det i alla fall. Det beror ju på vad man jämför med.
Jag sydde en vilndoverall under det glada nittiotalet av vinpoplin och använde den i skidbacken. Sedan blev det ett HellyHansen-ställ i något som verkar alldeles likadant. Vindpoplin är bra på det sättet att det andas bra. GoreTex och många andra material är väldigt täta - de andas... men bara vattenånga. Hinner den kondensera så kommer vattnet inte ut. I mina vindpoplinplagg frös jag i lift och kö och hade då velat ha mer vindskydd. Nedförs, när jag fick antränga mig och svettas lite, blev det lagomt. Med andra plagg som varit för täta så har jag blivit onödigt fuktig och följdaktligen ännu kallare i liftkön. Då var det bra med vindpoplin. ...men när jag inte "gympar" och blir svettig vill jag ha något som står emot regn och vind lite bättre.

...och om man ramlar i backen i blöt vårsnö eller om det faller blötsnö så blir man blöt i vindpoplin.

Senast redigerad av dreamcatcher den 2013-09-04 klockan 17:07.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
fodertyg, färg, mönster, regnjacka, tyg

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons