Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-01, 11:47   #1
Mistli Mistli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 96
Vadd till täcke?

Hej!

Är nybörjare på quiltning och undrar vilken vadd som passar att använda till lapptäcken till sängar? Har inte tänkt att mönstersy på täckena direkt till en början. Har sett att det står cm och antar att det är mellan sömmarna? Kan man använda täcken till påslakan eller blir det för fluffigt? Måste man då sy mönster typ över hela täcket för att binda ihop den?

Tacksam för svar..Mistli
Mistli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 07:49   #2
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
lapptäcke

Citat:
Mistli skrev: Visa inlägg
Hej!

Är nybörjare på quiltning och undrar vilken vadd som passar att använda till lapptäcken till sängar? Har inte tänkt att mönstersy på täckena direkt till en början. Har sett att det står cm och antar att det är mellan sömmarna? Kan man använda täcken till påslakan eller blir det för fluffigt? Måste man då sy mönster typ över hela täcket för att binda ihop den?

Tacksam för svar..Mistli
Jag rekomenderar dig att ta en tur till biblioteket och kika i lite quiltböcker. Att börja med ett sà stort arbete som ett täcke kräver lite förarbete och vana.
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 10:53   #3
vilma vilma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 6
Det stämmer att det krävs lite förarbete för att sy ett stort lapptäcke. I Med vanlig symaskin (normalt stor syarm) borde det gå bra att quilta ett täcke som passar enkelsäng. Såhär i början kan man sy i den enklaste teknik - sy ihop större rutor. Man kan använde både polyester och bomullsvadd. Bomull är tunnare och krymper mera i tvätten. Syr man ett stort täcke kan det underlätta att använda spray som binder ihop alla lager tillfälligt. Annars kan man köpa tunn mellanlägg med lim på ena sidan. (jag använder det att sy tex kuddar eller löpare)Då stryker man det på ena sidan sedan lägger ihop alla lager så man kan sy runt och vända ut täcket. Då blir täcket tunt, men borde fungera bra som överkast. Syr man så så behöver man inte tänka på kantband vilket är en kapitel i sig.
Täcket kan bli klumpigt efter tvätt, annars funkar det med - en tunnare variant.
Quilta bör man nog göra. Hur tätt beror på mellanlägget. Oftast räcker med 20 - 30 cm avstånd. Polyester behöver inte lika tät quiltning som bomull. Och att ha en övermatare hjälper -en övermatare (syfot) finns till alla symaskiner.
Hoppas det hjälper och täcket blir av. Det är riktigt roligt att sy i lappteknik
vilma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 11:18   #4
Mistli Mistli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 96
Smile

Tack för svaren för nu vet jag lite mer. Har sytt mycket annat men inte just quiltat. Har några böcker hemma får väl gå igenom dom men bra att få tips från er som har erfarenhet. Spray låter intressant. Kollat lite på youtube och fått en del tips.
Många rekommenderar hobbs 80/20, men om man tvättar alla tyger och sen lägger i bomullsvadd som krymper vid tvätt, blir det bra?

Mistli
Mistli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 14:04   #5
Khult Khult är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 1
Måste man quilta lapptäcke

Hej

Jag förstår inte riktigt vad det är som ska quiltas på lapptäcket?
Igår sammanfogade jag alla lapparna till framsidan. Ca 50 st. Det ska bli ett täcke för golvet till bebisen. Ca 80x100cm. Jag har köpt en ganska tjock filtvadd till fyllningen men funderar nu på hur jag ska lösa monteringen på bästa sätt?
Tänkte låta baksidan vara enfärgad.


Hur kommer vadden bete sig vid tvätt?
Räcker det att den fästs i yttersömmen när jag syr ihop styckena?
- Är det här quiltningen kommer in i bilden för att göra täcket stabilare?
Ska man hellre sy det som ett påslakan så att man kan ta ur fyllningen inför tvätt?
Khult är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-06, 07:17   #6
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
quiltning

Citat:
Khult skrev: Visa inlägg
Hej

Jag förstår inte riktigt vad det är som ska quiltas på lapptäcket?
Igår sammanfogade jag alla lapparna till framsidan. Ca 50 st. Det ska bli ett täcke för golvet till bebisen. Ca 80x100cm. Jag har köpt en ganska tjock filtvadd till fyllningen men funderar nu på hur jag ska lösa monteringen på bästa sätt?
Tänkte låta baksidan vara enfärgad.


Hur kommer vadden bete sig vid tvätt?
Räcker det att den fästs i yttersömmen när jag syr ihop styckena?
- Är det här quiltningen kommer in i bilden för att göra täcket stabilare?
Ska man hellre sy det som ett påslakan så att man kan ta ur fyllningen inför tvätt?
Har aldrig köpt filtvadd, brukar köpa cottonbatting krympfri.Du kan sy i hop mitt i sömmarna, knyta knutar eller frihandquilta. Om du har fyrkanitga rutor i mönster är det snyggt att sy ett kryss frân hörn till hörn i fyrkanten. Klart du kan ha det som ett pâslakan om vadden är sà tjock att den ligger still
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-06, 09:37   #7
Mistli Mistli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 96
Var får du tag cotton batting? Finns det hos vanliga tygbutiker?

Mirja
Mistli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-06, 21:46   #8
Daffy Daffy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 4
ikeas täcke som vadd

Jag har kört med ikeas billigaste täcke, kostar ca 35kr som "vadd" till två lapptäcken till min dotter. Funkar finfint och blir inte konstigt i tvätten.
Daffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-06, 21:53   #9
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag köpte ganska tjock bomullsvadd på Stof och Stil. De rekommenderade den tunnare polyestervadden - fast jag gillar inte den.

Den tjockare bomullsvadden var lite jobbigare att arbeta med men är så mycket skönare och följsammare. Jag är hemskt nöjd och kommer nog inte att välja polyesterhemskheten någon mer gång.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 13:06   #10
Mistli Mistli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 96
35 kr låter jätte billigt om man då jämför med andra vadd, det tål att tänkas på. Kanske blir det en tur till Ikea då Tack för svaret!
Mistli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 07:35   #11
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Jag använder nästan alltid denna cotton 80/20. Lätt att handquilta om man vill
http://www.hancocks-paducah.com/Item--i-HL-90

Har anmält mig och fàr hancocks mail. Ganska ofta har de Free shipping om man köper för 75 dollar. Och dâ kan du köpa 2 kolli vadd. De har ocksâ bra quilttyger i massor
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 14:55   #12
Mistli Mistli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 96
Då ska jag kika på det. Det blir inte skatt i efterhand på det när man köper så mycket? Har köpt en del från usa (oftast ebay)men köper oftast så det passar i en flat påse. Köpte från fabric.com och å fick jag betala skatt efteråt.

Mvh Mirja
Mistli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 17:15   #13
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Beställer man över 300 kronor (inkl frakt) så kan man råka på skatt. Ibland slipper man men det är isåfall för att Posten har missat försändelsen.
Posten får dock inte öppna en försändelse till en privatperson så antingen får de tro på vad som står på den gröna lappen eller begära ut ytterligare information från dig eller företaget som skickat produkten.
Om man har ett enmansföretag så skall man inte skicka till det för då kommer Posten med sina långa fingrar och öppnar försändelsen. Men om man skulle påstå att man har köpt företagspost och skall ha leverans hem till dörren - nej se då räknas inte enmansföretag som ett företag längre... suck...
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 18:22   #14
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Har köpt massor från USA utan att få någon tullavgift. Det har varit böcker, tyger, tidningar, trådar m m. Har haft tur????? tror det är sällan att tullen lägger sig i numera!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-11, 07:50   #15
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Kan kanske vara olika var man bor? Jag har väl fått mina försändelser kontrollerade i 30% av fallen. Är det under 300 så blir det ingen tull så jag brukar försöka hålla mig under det.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons