Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-06-28, 09:33   #1
Nymphadora Nymphadora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 2
Grundmönster till byxor

Hej!
Jag har funderat på att sy ett par byxor med stora kilar på sidorna och snörning så att det blir tight på låren och pöser ut längre ner. Jag behöver ett grundmönster för byxor plus lite råd och tips. Finns det någon som har vad jag söker?
Nymphadora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-30, 10:47   #2
Beckis Beckis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 28
Hej!
Jag har hållt på och tragglat med egna mönster i ett par år nu och jag tycker fortfarande att byxor ät det svåraste som finns! Jag har en känsla av att det är svårt att göra en byxa med tight passform utifrån ett mönster med lös eller normal passform... Min lösning blev till slut att köpa ett byxmönster med ganska tight passform som jag hoppas att jag kan göra ett grundmönster av.

Men troligtvis är det inte så svårt om man bara kan kepen!

Mitt tips är i alla fall, när det nu handlar om byxor, att köpa ett mönster som är så likt din idé som möjligt och sedan göra om det som du vill ha det.
Beckis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-30, 15:33   #3
Oljefat Oljefat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 3
Hoj
Det du kan göra så att du tar ett par tighta byxor som du redan har och så använder du dem som mönster(ger dem lite plus åt alla håll och så( dvs du tar och gör mönster av sömmdelarna etc) det bruker funka om inget annat finns.
Oljefat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-30, 15:34   #4
Beckis Beckis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 28
Jag vet att folk verkar göra så, men är det inte svårt utan att sprätt aupp hela byxorna?
Beckis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-02, 22:36   #5
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Halloj!
Jag hade tur när jag skulle göra byxor. Min lärare tabbade sig med min skjorta, satte manschettsprunden fel och vips ångrade hon sig så dant att jag fick två mappar med grundmönster plus en bok Bland annat ett byxmönster...

http://www.sysidan.se/albums/admin/viewpic.htm?ID=4357

Det där ritade jag utifrån mitt byxmönster. Du kanske förstår att den platta böjen högst upp till vänster är för fram, och den rumpformade för ja just det... du ska ha två sådana delar (på dessa byxor kommer ingen söm på utsidan av benen att synas, annars delar man bara mönstret på längden via mittlinjen så att du får fyra delar). Linningen är höjd där bak för passformens skull. Nu gör du helt enkelt nödvändiga mått utifrån de två korsade linjerna, och så syr du Först syr du ihop byxbenen var för sig, sedan ska du sy ihop dem till ett par byxor och där kommer det knepiga. Du ska vända det ena byxbenet ut och in. Sedan trär du i det andra, rättvända byxbenet, i det andra och syr ihop grensömmen. Lite krångligt bara.


Om du undrar över något så får du skrika på mig, annars får du skrika på mig om allt går åt pipan också *alex känner sig vänlig ikväll* Lycka till!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-02, 22:57   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
När jag syr byxor numera så syr jag först de två grensömmarna. Sedan syr jag sidosömmarna, om sådana finns. Till sist så syr jag innerbensömmarna i ett svep. Det är bra mycket enklare än om man ska stoppa benen i varandra. Speciellt på barn byxor som kan bli lite pilliga att sy i grenen annars.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 11:14   #7
Beckis Beckis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 28
Jag brukar faktiskt sätta i halva linningen i varsitt byxben innan jag sätter ihop dom i grenen, för då kan man lättare ändra dom om de skulle krympa eller töja sig (eller om det är jag som krymper eller "töjer" mig...).

För övrigt har jag precis gjort mig ett mönster utifrån ett köpt mönster som blev jättebra, så nu är jag superlyckig och ska massproducera byxor!!!!
Beckis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 12:19   #8
Nymphadora Nymphadora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 2
Vad jag egentligen behöver är mönster på byxor med 6 delar, altså två bak, två fram och delar på sidorna. Skulle det gå att bara lägga in extra delar som kilar i sidsömmarna?
Tack så mycket för hjälpen iallafall.
Nymphadora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-20, 13:58   #9
Netski Netski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 1
Question

Alexandra, ska länken leda till en bild på mönstret? Jag blev så glad när jag hittade tråden - och så fick jag inte länken att fungera...!
Netski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-22, 14:50   #10
Jakob Jakob är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 14
Om utsvängda byxor

Jag antar att du sytt ett par byxor någon gång tidigare.
För att göra ett par tighta byxor måste du jämföra vissa mått i mönstret med mått på dig själv. Dessa är runt midjan, runt stussen, runt låret vid grenen, runt låret mitt på (om det ska vara tight där också) och i vissa fall även grenens mått fram och bak.

Kontrollera att dessa mått stämmer på mönstret och att stussen och grenen på mönstret är placerade på rätt höjd från midjan (dessa höjder varierar på alla människor)

För att få vida ben räcker det med att vidga mönstret för benen från den önskade höjden på benet.

Vill du ha extremt vida ben kanske det är lämpligt att lägga in kilar i bensömmarna, framför att för att få bra tygutnyttjande för benen blir extremt stora om man ska göra vida ben. Då kan du lägga in dessa kilar från knäna, så att de hamnar på den naturliga övergången från lår till knä.

Lycka till!

önskar Jakob
Jakob är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons