Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-17, 18:18   #1
IdaFridalius IdaFridalius är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 3
Sticka tröja på rundsticka

Hej och hå!

Mitt allra första inlägg, nu är jag medlem!!

Har just lagt upp 160 m på en rundsticka nr 5, med Järbo soft cotton.
Tanken är att det ska bi en tröja till min dotter som har stl 122.
Problemet är att jag inte hittat nåt mönster utan att jag freebasar lite.

Vad har ni proffs för tips till mig? Hur gör jag med armarna? Ärmhål osv?

Och så klart vill jag ha lite peppning
IdaFridalius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 19:42   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det finns gratismönster att hämta hem, då är det mycket enmklare att sticka en tröja på rundsticka.
Det är lite svårt att så här komma med goda råd om hur man gör.

Men Du ska sticka upp till ärmhålen på tröjan.Antagligen ska det vara någon avmaskning för dom också
Och sedan ska Du sticka ärmarna för sig upp till ärmhålen, sedan ska Du sätta in dom i stickningen

Sök på gratismönster på nätet så hittar Du
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 19:47   #3
SvandisRos SvandisRos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 109
Drops design

Citat:
IdaFridalius skrev: Visa inlägg
Hej och hå!

Mitt allra första inlägg, nu är jag medlem!!

Har just lagt upp 160 m på en rundsticka nr 5, med Järbo soft cotton.
Tanken är att det ska bi en tröja till min dotter som har stl 122.
Problemet är att jag inte hittat nåt mönster utan att jag freebasar lite.

Vad har ni proffs för tips till mig? Hur gör jag med armarna? Ärmhål osv?

Och så klart vill jag ha lite peppning
Kolla här!
http://www.garnstudio.com/lang/se/search.php

Många fina gratismönster
SvandisRos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 21:11   #4
IdaFridalius IdaFridalius är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 3
Nu har jag kommit ca 5 cm och det rullar på bra. Men nu har jag stött på ett sak...

Sticket är lite snurrat kring "VAJERN", kommer det bli nåt problem när man maskar av "tuben"?

gÄRNA SNART SVAR OM DET ÄR NÅGON SOM VET...
IdaFridalius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 22:02   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Det där måste du kolla på en gång!
Tänk dig att du ställer stickningen ifrån dig på bordet. Med längst ner på tröjan längst ner och stickan överst.

Då MÅSTE hela nederkanten stå på bordet samtidigt. Det får INTE vara nån frivolt över stickan NÅNSTANS.

För är det det så blir det ett så kallat moebius.
Och vad är det?
Du har säkert träffat på tricket att man tar en pappersremsa och så sätter man ihop kortändarna så att det blir en ring.
Men så ändrar man så att innan man sätter ihop dem så vänder/vrider man den ena kortsidan. När man då gör ett streck mitt på remsan längs remsan (parallellt med långsidorna alltså) så snurrar man remsan två varv innan man kommer fram till där man börjar och då har det blivit ritat på båda sidorna av pappret.

Det är roligt som trick. Det är ett sätt att göra en annorlunda sjal. Men det går absolut inte att göra tröja av det.

Sorry. Är det på det viset så är det bara att repa upp allt igen och sen vara toknoga när du sätter ihop det igen.

(Jag fick såna tjinkar flera gånger när jag skulle sticka en tröja med 304 maskor på varvet. Det ÄR inte skoj.)

Om man vill ge upp och undrar om det inte finns någon genväg?
Jo. En liten. Sticka alla maskorna fram och tillbaka så länge du håller på med resåren. Då har du fått så mycket styrsel på tyget att det är lätt att se när man sätter ihop att det inte blir vridet. Du får sen sy igen sprundet med garn när du är klar och har du alldeles enfärgat garn så lär det inte synas. Men har du garn som byter färg så kan det bli en "konstig skarv" just där.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 10:28   #6
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Om du ändå har gjort fel och måste riva upp så kommer här en länk till gratismönster som är stickat i detta garn.
Om du vill sticka den på rundsticka så lägg upp till både fram och bakstycke samt skippa kantmaskorna t.ex storlek 116-122= 148m
Sticka runt tills du kommer till ärmhålen, när du ska börja avmaska där tänk på att du har två maskor mindre i var sida eftersom du inte har några kantmaskor.

http://www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/f.../17-24_low.pdf

Lycka till!!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 13:23   #7
IdaFridalius IdaFridalius är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 3
Tack!

Citat:
Bir skrev: Visa inlägg
Om du ändå har gjort fel och måste riva upp så kommer här en länk till gratismönster som är stickat i detta garn.
Om du vill sticka den på rundsticka så lägg upp till både fram och bakstycke samt skippa kantmaskorna t.ex storlek 116-122= 148m
Sticka runt tills du kommer till ärmhålen, när du ska börja avmaska där tänk på att du har två maskor mindre i var sida eftersom du inte har några kantmaskor.

http://www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/f.../17-24_low.pdf

Lycka till!!

Vad härligt med en engagerad medlem! Stort tack!
Jag har ny lust att försöka! När man avmaskar, gör man det enbart två maskor intill varandra? Eller hur gör man rent praktiskt? Jag är så ny på det här...
IdaFridalius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 16:31   #8
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
På detta mönster står det att man ska maska av först 2 maskor och sedan 1 maska på nästa varv, eftersom du inte har några kantmaskor som ska sys ihop behöver du bara maska av 1 maska för att markera var ärmen ska sitta. Däremot får du maska av först 2 maskor och sedan 1 maska på nästa varv när du stickar ärmen, för där har du ju en kantmaska som ska användas för att sy ihop ärmen.
Vet inte om jag rörde till det för dig nu, själv stickar jag ärmar på strumpstickor, så slipper man sömmarna där också.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bomull, rundsticka, soft cotton


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons