Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-02-10, 10:22   #1
_nollkoll _nollkoll är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 5
Manuellel eller datoriserad symaskin?

Hej!

Jag ska få en ny symaskin i födelsedagspresent! Frågan är då bara vad för nån?
Har försökt läsa lite men frågar här istället och hoppas på hjälp!

Det jag tänkt sy är kläder i bl.a. trikå till lilla dottern, gardiner och enklare heminredning, laga kläder osv. Vill kunna testa mig fram med olika typer av tyg.

Har vart inne och kikat på Husqvarna maskiner, fått känslan av att dom är rejälast och jag får mest för pengarna om jag köper en sån?! Men är det värt att köpa en datoriserad eller funkar en manuell lika bra? Hclass 100Q, är den nått som kan funka?

Tacksam för lite hjälp! / Amanda
_nollkoll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 10:58   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
I den prisklassen är de flesta symaskiner likvärdiga. Husqvarna lever kvar lite på sitt storhetsrykte från förr och är ofta något dyrare i förhållande till vad man får för pengarna.
Enklast, för att veta vad som passar dig, är att provsy i nån butik. Kan du inte det, då är det bara att chansa. De flesta maskiner runt 4000 är helt okej, lätta att använda, samt funkar bra för hemsömnad.

Min senaste maskin blev en brother nv 30, var helt inne på husqvarna först då jag bara hade använt/ägt deras maskiner tidigare, men valet föll på brother istället. Bättre pris, fler sömmar, bättre garantivilkor samt trevlig att sy på.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 12:12   #3
_nollkoll _nollkoll är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 5
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
I den prisklassen är de flesta symaskiner likvärdiga. Husqvarna lever kvar lite på sitt storhetsrykte från förr och är ofta något dyrare i förhållande till vad man får för pengarna.
Enklast, för att veta vad som passar dig, är att provsy i nån butik. Kan du inte det, då är det bara att chansa. De flesta maskiner runt 4000 är helt okej, lätta att använda, samt funkar bra för hemsömnad.

Min senaste maskin blev en brother nv 30, var helt inne på husqvarna först då jag bara hade använt/ägt deras maskiner tidigare, men valet föll på brother istället. Bättre pris, fler sömmar, bättre garantivilkor samt trevlig att sy på.
Tack för din åsikt!
Ska kika in Brother maskinerna!
_nollkoll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 14:09   #4
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!
För de behoven som du har, skulle jag rekommendera en Bernina record.

Det du kallar för datoriserad består till det mesta av plast. De går sönder snabbare än de från 50 och 60-talen.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 15:40   #5
margcam margcam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 17
Hej, här är ett par test av symaskiner (du kanske redan har ramlat över dom). Den från testfakta är färsk, ICA-kurirens från 2009.
http://www.testfakta.se/hem_hushall/article83329.ece
http://www.icakuriren.se/Documents/T...symaskiner.pdf
margcam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 16:15   #6
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Smile

I princip alla maskiner som har raksöm och sicksack funkar för dina behov. Jag har 5 maskiner och 3 av dem skulle funka:
* splitter nya (och dyra) Husqvarna Viking Tribute 140C
* 6 år gamla AEG (elgigantens 1000kr maskin)
* Predom Lucznik, en 40 år gammal maskin som man kan välja att köra med motor eller trampa (jag väljer det senare).

Men det finns hur många andra märken som helst som skulle funka utmärkt.

Lagar man byxor är en maskin med LÅNG friarm det bästa (bara min Tribute har det), då slipper man sprätta upp sidosömmen för att laga hål på knäna.

Syr du i jeans behöver du ha lite styrka i maskinen (min AEG klarar inte det, men övriga gör det).

Vill du ha en maskin som håller din livstid ut är en redan 40-50 år gammal maskin att föredra (=ingen plast, min Lucznik fixar det och även två äldre raksömsmaskiner).

Vill du ha hög kvalitet till lågt pris så är det begagnat som gäller, du kan köpa en gammal symaskin utan plast och för under 1000-lappen få den genomgången av en service-snubbe.

Vill du ha billigaste som funkar nu så är typ IKEA, elgiganten, Lidl en variant (många kommer avråda dig, men jag är nöjd med min AEG så det får stå för dem).

Vill du att den ska funka och ha bra service/garanti och är beredd att betala lite mer så gå till en symaskinsbutik.

du ser... finns hur mycket som helst... jag satt i samma tankar i somras då jag bara hade AEGn och nu har jag både den nya (och dyra), och 3 gamla, men väl fungerande.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 16:59   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du behöver inte alls vara rädd för data-maskiner, dom är inte alls krångliga. Du Blädrar med piltangeter på en datamaskin och vrider på en ratt på en mekanisk maskin. Det brukar vara fler sömmar och knapphål på den datamaskin. Du brukar få tips om vilken pressarfot som är bäst för just den sömmen. Men du är inte alls tvungen att välja just den.
En funktion som jag tycker är toppen är enstegs knapphål. Du ställer in maskinen för knapphål och sätter knappen i foten och sätter pressarfoten där knapphålet ska börja, sedan är det bara att gasa.
Du har mer nytta av en stark maskin, än en som har många sömmar.
Kolla in Janome och Brother ocskå.
Köp inte dom billigaste modellerna, köp kända märken.
Köp em symaskin som det finns mycket pressarfötter till och till vettiga priser. Det är ett bra att att kunna sy fler saker, på din maskin,
Gå runt och titta på olika symaskiner och provsy. Det är mässtider nu, har du möjlighet gå på en och gå runt och testa olika maskiner. Köp inget på mässan, utan ta visitkort. Uppsök en lokal säljare och köp där, be om utbildning så du lär dig maskinen.
Ta med dig egna tyger. Tunna och jättetjocka, sladdriga tyger. Snälla bommullstyger det har dom alltid. Det är på dom lite taskigare tygerna som man skiljer angarna från vetet.
Ta god tid på dig och sov minst en natt på valet, känns det lika bra dagen efter och du drömt om maskinen på natten är minst lika kär. Då har du troligtvis hittat rätt maskin.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 21:27   #8
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
krtek skrev: Visa inlägg
I princip alla maskiner som har raksöm och sicksack funkar för dina behov.
När det gäller att sy i trikå så skulle jag personligen tittat efter en symaskin med en overlock-söm (och pressarfot), dvs som kan sammanfoga och överkasta i ett moment. Det ger ett bättre resultat än att sy en smal sicksack tycker jag. Det syns bl.a. mindre från rätsidan. Walking-foot kan vara något att satsa på om man syr trikå då det minskar risken för att tyget töjer sig, men har inte provat det själv.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 10:15   #9
_nollkoll _nollkoll är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 5
Tack för att ni tar er tid och delar med er av era åsikter!

Men nån billig maskin blir det inte, har en Hugin nu och den är bara skräp! Nej jag ska ha ifrån nått lite mer känt märke med bättre service och mer tillbehör!

Jag är heller inte ute efter nån maskin med massor av olika sömmar, för jag antar att det endast är några man använder i slutändan. I alla fall för mitt behov av maskin så känns det onödigt.

Har dessvärre dåligt med både symaskinsaffärer och möjlighet till att gå på mässor :/

Ställbart pressarfotstryck, är det nått som används?
_nollkoll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 10:51   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
STällbart tryck är något som används, det gör att du kan anpassa trycket efter vilket tyg du syr i.
Vill du ha en bra basmaskin skulle jag rekommendera Brothers InnovIs 10 - (eller en högre siffra). Brother brukar ha bra brukanvisning och maskinerna lär logiska och lätta att hantera.
Ska du skicka efter maskin kan du lika väl skicka efter från england. Priserna är billigare. Dock måste skicka maskinen till england om det skulle vara något garantifel på maskinen. Svensk brukanvisning kan du ladda ned från nätet.
Man brukar ha maskinen inom en vecka och de får massor av tillbehör med (som tråd, saxar, nålar, måttband). Så det är bara att sätta igång och sy.

http://www.sewingmachines.co.uk/brother_sew.htm
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-13, 15:03   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Håller med, om man ändå ska köpa online så är det bäst att göra det bästa av det och få ner priset rejält. För om man köper online får man inte fördelarna med att köpa hos butik. Då är det ju bättre att pressa ner priset då.

(sorry, svenska onlinesbutiker )
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 13:38   #12
_nollkoll _nollkoll är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 5
Blev av en slup tillfälle att åka till Stockholm imorgon och gå på Syfestivalen! Hoppas på att få lite hjälp och inspiration där
_nollkoll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 23:54   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Titta även på Berninas maskiner. Det spelar ingen roll vilken
typ av maskin du väljer. Mekanisk elle Data. Det är mycket bra
maskiner.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 19:16   #14
_nollkoll _nollkoll är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 5
Beställde idag en Brother NV 35 som jag fick till mässpriset! Födelsedagspresent ifrån mina föräldrar Nu väntar jag på att få börja sy!
_nollkoll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 20:14   #15
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Jag hade ingen aning om att man fick bestämma och beställa sin födelsedagspresent

Önskar dig glada tider med din nya maskin!
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons