Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-06-19, 22:48   #1
lleberg lleberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 8
Vilken symaskin för ca 4000kr till Friluftskläder och utrustning?

Hej!
Jag är på jakt efter en alldeles egen symaskin efter att ha åkt till min kära mor för att sy hittils. Har väl inte sytt mycket direkt, men bytt ett par dragkedjor i jackor och sydde ett par piratbyxor för ett par veckor sen. Bild: Fram Bak
Lär mig mer och mer, och jag gillar verkligen mina nya sommarbyxor

Det jag vill sy är kläder och prylar för friluftsbruk efter egen design. Så det är inte dekorstygn jag är ute efter, men defenitivt stretchsömmar och möjlighet att sy i rejäla material, typ remmar på väskor, i neopren eller skinn/läder (men även väldigt tunn silnylon eller pertex vid behov) med bra resultat. Behöver jag nån gång köpa en till maskin, så ska det inte va nått rejälare, utan snarare en overlock.

Tankarna gick från Husqvarnas jubileumsmaskin när jag insåg hur mycket billigare det är via internet och SMD där jag kan köpa en Pfaff Select 3.0 för 399£ (4400kr) inkl massa tråd och saxar.. Iom att inte Elna eller Janome skickas till sverige, så vet jag inte riktigt vad som återstår? Är det ett vettigt val? Finns det några bra alternativ på SMD? 4400kr svider lite..

Det finns även en begagnad Pfaff Tiptronic 7XXX serie, vet inte riktigt vilken, i en butik här i Umeå (Utlånad tillfälligt), för 2400kr tror jag, kan det vara nått ett bra alternativ? Ingen övermatning på den.

Hur är det med extra pressarfötter till Pfaff? Dyrare än något annat märke? Främst vill jag nog ha en bias-binder (skråbandsfot), för det blir nog mycket sånt.. men det blir säkert mer med tiden.

Beställning är inte långt borta, alla råd uppskattas
lleberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-20, 10:45   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Se till att provsy maskinen med de material du tänker dig att sy i. Blixtlås till jackor t.ex kräver lite kraft av maskinen. Det verkar som att du framför allt behöver en stark maskin. Janome Easy Jeans vet jag är en stark maskin.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-20, 18:14   #3
SvandisRos SvandisRos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 109
Elna...

Citat:
lleberg skrev: Visa inlägg
Hej!
Jag är på jakt efter en alldeles egen symaskin efter att ha åkt till min kära mor för att sy hittils. Har väl inte sytt mycket direkt, men bytt ett par dragkedjor i jackor och sydde ett par piratbyxor för ett par veckor sen. Bild: Fram Bak
Lär mig mer och mer, och jag gillar verkligen mina nya sommarbyxor

Det jag vill sy är kläder och prylar för friluftsbruk efter egen design. Så det är inte dekorstygn jag är ute efter, men defenitivt stretchsömmar och möjlighet att sy i rejäla material, typ remmar på väskor, i neopren eller skinn/läder (men även väldigt tunn silnylon eller pertex vid behov) med bra resultat. Behöver jag nån gång köpa en till maskin, så ska det inte va nått rejälare, utan snarare en overlock.

Tankarna gick från Husqvarnas jubileumsmaskin när jag insåg hur mycket billigare det är via internet och SMD där jag kan köpa en Pfaff Select 3.0 för 399£ (4400kr) inkl massa tråd och saxar.. Iom att inte Elna eller Janome skickas till sverige, så vet jag inte riktigt vad som återstår? Är det ett vettigt val? Finns det några bra alternativ på SMD? 4400kr svider lite..

Det finns även en begagnad Pfaff Tiptronic 7XXX serie, vet inte riktigt vilken, i en butik här i Umeå (Utlånad tillfälligt), för 2400kr tror jag, kan det vara nått ett bra alternativ? Ingen övermatning på den.

Hur är det med extra pressarfötter till Pfaff? Dyrare än något annat märke? Främst vill jag nog ha en bias-binder (skråbandsfot), för det blir nog mycket sånt.. men det blir säkert mer med tiden.

Beställning är inte långt borta, alla råd uppskattas
Har de slutat skicka Elna???
SvandisRos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-20, 18:53   #4
lleberg lleberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 8
Citat:
SvandisRos skrev: Visa inlägg
Har de slutat skicka Elna???
Stämmer, var i kontakt med dom tidigare under veckan.

Citat:
We are unable to supply both Janome and Elna branded machines to Sweden, Denmark and Norway but we do supply lots of Pfaff sewing machines and overlockers and this would be the brand I would recommend for you.
lleberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-28, 22:24   #5
lleberg lleberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 8
Det blev en Pfaff select 3 som kom idag, har försökt bekanta mig med den och det går väl helt ok tror jag.
Dock så låter den mer än jag kommer ihåg, och det tenderar att vilja fastna ner mot undertråden när man stannar, så man får dra på handhjulet till (övertråden) lossnar där nerifrån. Varför blir det så? Stannar maskinen på fel ställe helt enkelt?

Finns det någon anledning att smörja en ny maskin?

Edit: Och sytråden man fick med är från Frister Rossman i 1000metersrullar, den verkar stark men lite luddig, kan den vara en del av problemet? Redan efter en dag?
lleberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-28, 23:29   #6
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Att man behöver snurra handhjulet för att föra upp nålen i högsta läget efter man sytt är helt normalt.

Vissa symaskiner har en funktion som kallas "nål up/needle up" och gör det automatiskt, men Pfaff select 3 ser inte ut att ha den funktionen.

Angående smörjning så borde det stå i manualen, om det är något som behöver göras (på en ny maskin).
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-29, 06:36   #7
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Titta i bruksanvisningen. Det kanske går att ställa om maskinen så nålen alltid stannar uppe.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-29, 09:11   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Tråden dom skickar med är inte av den bästa kvalitet. Kolla med annan tråd, typ guterman. En del moderna symaskiner är känsliga på tråd och klarar inte av lågpristråden. Resultatet brukar vara att tråden trasslar och brister.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 09:04   #9
lleberg lleberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 8
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Att man behöver snurra handhjulet för att föra upp nålen i högsta läget efter man sytt är helt normalt.

Vissa symaskiner har en funktion som kallas "nål up/needle up" och gör det automatiskt, men Pfaff select 3 ser inte ut att ha den funktionen.

Angående smörjning så borde det stå i manualen, om det är något som behöver göras (på en ny maskin).
Smorde på kroken runt undertråden enligt manual och nu sjunger maskinen så fint så!

Det är inte att maskinen alltid stannar uppe eller alltid nere, man kan helt enkelt finlira på pedalen på vat den ska stanna, lätt att stanna lite för tidigt innan övertråden har dragits runt undertråden helt.

Sytråden verkar inte va nått problem, har hunnit sy en del och det funkar toppen nu. Tack för råd!
lleberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 09:58   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Att stanna med nålen i rätt läge kommer med träning. Efter ett tag kommer du stanna med nålen där du vill utan att tänka på det.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons