Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-02-05, 10:54   #16
tittix785 tittix785 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 25
Jag tycker att det är konstigt att "vänskapspris" alltid förväntas gå åt ena hållet så att säga. Alla förväntar sig att få billigare från en kompis/anhörig. Ingen säger: "Eftersom du är min kompis får du extra betalt".
tittix785 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 12:35   #17
Maria_Neijman Maria_Neijman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 58
Nu syr inte jag barnkläder men väver på beställning.
Jag blir jätteledsen när människor inte förstår att jag vill ha betalt för den tid jag spenderar i vävstolen.
De vill gärna jämföra mina priser med IKEAs trasmattor. Gissa om de blir chockade när jag vill ha 1000kr för nåt de tycker att de kan köpa på IKEA för under 100kr. Samma problem stöter jag på när man är ute på mässor och många vävstugor säljer sina alster. Många resonerar att de gör mattor eller liknande för att det är kul och det är ju ändå bara gamla lakan som fått av grannen, så deras grejer är superbilliga. Jag kan aldrig konkurrera med dessa priser. Jag måste konkurrera på ett annat sätt. Som att tillverka på kundens önskan.

Jag vill ju inte att mina kunder ska känna sig lurade eller pådyvlade nåt de inte har råd med. Men jag har slutat att be om ursäkt för att jag har 5 års utbildning och en önskan om att kunna leva på det jag har utbildat mig till.
Rent krasst- ta betlat för den tid det tar! Annars förstör man marknaden för alla andra också.
Maria_Neijman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 22:08   #18
loppansmamma loppansmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 29
Thumbs up Om man skall leva på det?

Om man skall leva på det får man tänska på hur man säljer som många tidigare skrivit. Men driva det som hobby, men har man företag finns det massa omkostnader som man glömmer.

Min symskains handlare sa att syr man mycket skall man serva sina maskiner minst två grr/ år. Har man hemsida kostar det pengar. Och det dras skatt om man driver det som företag. Och man kanska skall ha en revisor, och räkna alla så tillbehör som tråd och resår. Det är många bäckar små. Sedan ta betalt för tiden.

Om du tjänar 200 som exempel går hälften till skatt och sociala arbgivaravg. Då har du 100 kvar sedan drar du av materialkostnad och din tid. Och vips så jobbar du gratis och skänker bort material.Sedan gillar jag inte de som sätter för låga priser. Det drar ju ner möjligheterna för de som vill skapa sig möjligheter till extra inkomster. Det är väl delvis därför man syr.

Och sedan är det dags att berätta för vänner och bekanta och fråga vad deras tid är värd och hur lång tid det tar att sy. Och köper man nya tyger så är det inte gratis. Det är många frågor man skall tänka på. Visst är det kul att sy men ge bort det hellre än sälj det för billigt. Det tjänar vi alla på i slutändan. Vi måste höja statusen på svenskt handarbete och försvara att vi är närproducerande och kan aldrig jämföras med barn arbetare utomlands. Vi har en fin textil historia i svea land och vi skall värna om den och inte skämas och ta för lite betalt.


Som de sa på ett seminarum för kvinnliga företagare:
Jag är en liten lite kvinna som driver en liten liten butik, där jag säljer små små saker. Som jag inte tar något betalt för.
Följdfrågan var:
Hur skulle en man göra????
Han skulle ta betalt så han skämdes och minsann göra gigantska affärer.
Så hur gör ni???
loppansmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 08:59   #19
gympaemma gympaemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 79
Hej!

Jag har själv sålt smycken. Och är det så att detta är din HOBBY så kan du ju inte ta mer betalt än kostnaden för material osv.
MEN är du ett företag så är ju meningen att gå med vinst! Annars skulle ju hela företagandet gå åt pipan

Jag tycker att man ska lägga på det man behöver tex åtgångarna, dvs material sen lägger du på din timlön. Tar det en halvtimma att göra så kanske de är lagom med 50-60 kr? Så har du timlön på ca 100 kr. Sen ser du, blir det en kostnad då på 200 så tänker du på att ditt företag ska betala skatt! då tar du 200x1,25 ungefär (jag är inte helt hundra på den siffran.. men nästan) Då blir ju byxan 250 kr. Och de är vad du måste ta ut, för att få lön och för att gå med vinst! Sen om det finns någon som säljer för 125 så spelar det ingen roll, för kunden kommer ändå vilja ha dina varor om det är vad kunden söker! Bara för att det är "dyrt" så betyder det inte mindre kunder. Det blir ju så att man "jobbar" ner priserna. Har man för låga priser värdesätter inte kunden ditt arbete, och de tycker jag är synd!

Nu blev det jättelångt, men jag tror inte att det är fel att värdesätta sig själv och sitt arbete! Jag tror snarare att det är viktigare än att sälja massor...

Lycka till verkligen!
Emma
gympaemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 09:00   #20
gympaemma gympaemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 79
Citat:
tittix785 skrev: Visa inlägg
Jag tycker att det är konstigt att "vänskapspris" alltid förväntas gå åt ena hållet så att säga. Alla förväntar sig att få billigare från en kompis/anhörig. Ingen säger: "Eftersom du är min kompis får du extra betalt".
Måste bara kommentera..
Självklart! Det är väl ändå nära och kära som vill att det ska gå bra för en? Sluta med vänskapspriser!!!
gympaemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 15:03   #21
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Citat:
gympaemma skrev: Visa inlägg
Jag har själv sålt smycken. Och är det så att detta är din HOBBY så kan du ju inte ta mer betalt än kostnaden för material osv.
Fler har varit inne på detta. Men finns det någon formell regel eller lag som säger att det måste vara så? På Skatteverket säger de ju bara att man måste skatta för överskottet, och att om överskottet överstiger en viss summa är det dags att starta företag, men de säger ingenting om hur stort överskottet på den enskilda varan får vara. Eller har jag missat något?
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 06:48   #22
miiaoo miiaoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Citat:
Jenny_med_Emiliten skrev: Visa inlägg
Fler har varit inne på detta. Men finns det någon formell regel eller lag som säger att det måste vara så? På Skatteverket säger de ju bara att man måste skatta för överskottet, och att om överskottet överstiger en viss summa är det dags att starta företag, men de säger ingenting om hur stort överskottet på den enskilda varan får vara. Eller har jag missat något?
Självklart får du ta ut ett överskott även på en hobby-tillverkad vara. Det är sant som du säger att upp till en viss summa, tror det är 10 000kr per år, så räknas det som hobbyverksamhet oavsett hur mycket överskottet blir per vara.
Med andra ord, ta ordentligt betalt för hobbytillverkade varor, dvs marknadspris, då det är bäst för alla i längden. Bäst för dig som tillverkar och bäst för de som syr proffessionellt då hobbytillverkare inte lägger sig för lågt och pressar priserna genom att arbeta gratis.
miiaoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 11:53   #23
AnnaLavinia AnnaLavinia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 44
Som hobbyverksamhet räknas det bara om man inte gör det i vinstsyfte. Vill man ha vinst går det som näringsverksamhet oavsett belopp. Det där med 10000 kanske blivit ihopblandat med att man får plocka svamp och bär skattefritt upp till ett visst belopp?

Har precis suttit och pratat med två olika handläggare på Skatteverket. Jag ska deklarera överskottet av min verksamhet ihop med min vanliga inkomst och de beskattas ihop. Om man bara säljer saker behöver man inte F-skattebevis, jag däremot som även klipper pudlar och kanske ska vara kursledare på Studiefrämjandet har näringsverksamhet och säljer tjänster har ett FA-skattebevis. Det är vad jag snappade upp av samtalen.

Ring själva om ni är osäkra, det är alltid bättre att veta säkert!
AnnaLavinia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 16:23   #24
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Citat:
AnnaLavinia skrev: Visa inlägg
Som hobbyverksamhet räknas det bara om man inte gör det i vinstsyfte. Vill man ha vinst går det som näringsverksamhet oavsett belopp. Det där med 10000 kanske blivit ihopblandat med att man får plocka svamp och bär skattefritt upp till ett visst belopp?
Förlåt om jag envisas: med "vinstsyfte" åsyftas årets totala överskott, inte den enskilda produkten. Man skattar överskottet från första kronan, mycket riktigt. För att det ska räknas som näringsverksamhet ska verksamheten "självständigt, varaktigt och med vinstsyfte" (citat från Skatteverkets broschyr)

Exempel: Om jag köper ett tyg för 50 kronor och en symaskin för 7000 kronor, syr en enda klänning av tyget och säljer den för 500 kronor, då har jag gjort en rejäl vinst på klänningen men ändå inte gått med överskott på min hobbyverksamhet. Om jag däremot säljer 400 klänningar för 50 kronor styck med utgifter på 7050:- (samma som i första exemplet), så har jag gjort ett överskott på 12950 kronor som jag måste betala egenavgifter för. Fast klänningarna är mycket billigare än i första exemplet.

Är detta trådkapning så ber jag om ursäkt för det!

Broschyren från Skatteverket finns här:

http://www.skatteverket.se/blankette...obbyverksamhet
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 18:59   #25
Malin.S. Malin.S. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 22
Även om man har sömnaden som en hobby så tycker jag att man bör ta betalt för och värdesätta sitt eget arbete.
Ett förslag är att kolla runt hos olika bloggare som syr kläder, och sedan sätta upp en liten tabell. Då ser man tydligt vad priserna ligger på ungefär, även om det skiljer sig en del. Sedan kan man utgå ifrån detta när man skall bestämma hur mycket man själv skall ta betalt. Då undergräver man inte marknaden, samtidigt som man kan vara ganska säker på att ens priser är lagom. Om man sedan sytt något som man är lite missnöjd med, kan man bara sänka priset lite.
Malin.S. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 19:10   #26
loppansmamma loppansmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 29
bra

Citat:
Malin.S. skrev: Visa inlägg
Även om man har sömnaden som en hobby så tycker jag att man bör ta betalt för och värdesätta sitt eget arbete.
Ett förslag är att kolla runt hos olika bloggare som syr kläder, och sedan sätta upp en liten tabell. Då ser man tydligt vad priserna ligger på ungefär, även om det skiljer sig en del. Sedan kan man utgå ifrån detta när man skall bestämma hur mycket man själv skall ta betalt. Då undergräver man inte marknaden, samtidigt som man kan vara ganska säker på att ens priser är lagom. Om man sedan sytt något som man är lite missnöjd med, kan man bara sänka priset lite.
Hej tycker ditt förslag är toppen. Vi vill ju alla komma någonstans.
loppansmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 18:13   #27
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Citat:
Biancca skrev: Visa inlägg
Låter jag lite bitter? Hmm, det är jag absolut inte, mest irri på att göra gratis grejjer och att ens egen fritid inte värderas lika högt som andras.
Precis det där har jag också tänkt på och framför allt när folk tycker att man är för dyr. Menar, då ifrågasätter de ju värdet av MIN fritid.

Vill även lyfta den tidigare frågan ang. pris på dregglisar och har precis sytt upp ett gäng och vill såklart inte "skänka" bort dem. Ett ex. på 95kr kom upp och det är vad jag skulle vilja ta för dem. Har även sett någon som tar 2 för 100 och även så lågt som 39kr st. Hur ska man resonera här?

Mycket intressant ämne!
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 18:48   #28
Biancca Biancca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 60
Så trevligt att det är flera som tänker så!

Jag brukar inte sälja prylar men ska göra ett undantag på en tillställning då de behövde folk som säljer prylar. Tänkte sälja dregglisar och mössor typ...Blir nog inget mera, kanske någon enstaka kjol.

Jag tänkte nog ta typ 80:- för en dregglis och lika för mössorna och kanske 150:- för ett kit. Men bara för att det är en engångsgrej och slutet sälskap, annars kanske man skulle behöva vara lite dyrare..eller inte, hmmmm, svårt det där. Skulle då aldrig sälja något under 65:- tror jag, det är det inte värt. Och 65:- till närstående kanske. För jag tycker att man kan vara lite billigare kanske mot nära och kära men jag vill inte göra det gratis.
Biancca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 12:53   #29
miiaoo miiaoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Jag funderar också på pris på dregglisar. 95 kr tycker jag är i mesta laget, men man kan ju inte ta för lite heller.. 65 kr kanske är för lågt med tanke på att trikå och fleece, tryckknappar och tråd trots allt kostar en peng att köpa in också. Plus arbetstiden som iofs är väldigt liten för en dreggellapp. Jag skulle nog lägga mig på kanske 85 kr och 2 för 150..? Låter det vettigt??
Kanske då 150 för ett set med matckande dreggellapp och mössa, men det känns lågt tycker jag. Är det nån som kan materialkostnaden mer exakt för ett sånt set där trikån ligger på ca 150 kr metern å fleecen på 100 kr metern. På ett ungefär alltså??
miiaoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 20:38   #30
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Ja ett pris mellan 85 och 95 kommer nog jag lägga mina på. Sen ett "2 för XXX" kan också vara bra. Har inte räknat på tygåtgången.
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons