Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-14, 15:09   #1
Hanna_E Hanna_E är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 3
Question Hur lång tid för att sy balklänning?

Jag har fått en fråga om att sy en balklänning. Jag kommer i så fall att ha ungefär 1,5 vecka på mig och jag undrar nu om detta överhuvudtaget är möjligt, rent tidsmässigt? Jag har aldrig sytt en balklänning förut, syr mest "enklare" saker som barnkläder och så. Är normalduktig på att sy, definitivt ínte nybörjare men inte proffs heller.

Hur lång tid skulle ni kunniga säga att det tar att sy en balklänning? Tjejen som ska ha den har ritat ett eget mönster som jag inte har sett, men det är en 6-vådig klänning som jag antar ska vara axelbandslös.

Kan tillägga att jag är mammaledig med en halvårsgammal bebis och har 2 barn till (6 och 4 år), så jag har inte tid eller möjlighet att sitta uppe halva nätterna, men heller inget jobb som jag måste vara närvarande på.

Tack på förhand!
Hanna_E är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 15:26   #2
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Har du alla barnen hemma hela dagarna kan de nog kanske bli lite körigt kan jag tänka mig. Jag hade klarat det men så är jag ju inte i din situation heller. Jag säger att de beror helt och hållet på hur mycket tid barnen låter dig få. Sen är jag ju den typen av person som jobbar flitigast under tidsbrist men de e ju jag de. Lycka till oavsett vad du bestämmer dig för. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 21:07   #3
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Hade det varit ett mönster du kände till skulle jag tro att det inte vore ett problem, kan dock kännas körigt att "lära" in ett mönster utan att ha tid att göra misstag i det. Sen tror jag det kan bli stressigt med barnen. Omöjligt är det dock inte.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 22:58   #4
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Jag tror att du klarar det! Noga planering bara. Har tjejen ritat mönstret också eller bara skissat hur den ska se ut?

Är mönstret klart, tyg inköpt och symaskin och utrymme finns??? Ja då är det bara att köra. Man hinner mkt mer än man tror på ett par timmar. När jag sydde min balklänning gjorde jag det på totalt 8 timmar. Den är rak med x antal våder, foder etc. Det är mkt lättare att sy till ngn annan då du lätt kan prova av direkt på personen och tråckla ev ändringar.

Mitt stora tips är att testa mönstret genom att klippa och sy i lakansväv först. Då gör det inget om du gör alla missarna där. Prova av och gör justeringar innan du ens börjar på originalet. Det spar tid i slutänden, du behöver inte svära inför barnen och du behöver inte känna dig fullt stressade inför ett moment du inte sytt tidigare.

Barnen, ja den yngsta sover väl ibland och de andra två är säkert på ngn förskola. Räkna ett par, tre timmar per dag och du har ju inget jobb som du ska till. Ta med barnen i syandet, ge dem chansen att få testa sina färdigheter att sy ngt till dockan kanske...

Har en vännina som syr bal- och brudklänningar på beställning och samtidigt renoverar hon hemmet och är hemma med 6 månaders son. Allt går, Lycka till!

Senast redigerad av johannajanzen den 2007-05-14 klockan 23:00.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-15, 07:52   #5
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Jag sitter också hemma och syr en balklänning på beställning. Har 3 barn 9, 5 och 1½ år. Nu jobbar jag 3 dagar i veckan så de dagarna hinner jag bara sy på kvällen när de sover. På mina lediga dagar passar jag på att sy när lillkillen sover middag. Det är omöjligt att sy när han är vaken för han ska pilla på allt! Speciellt dra ur kontakten när jag syr eller broderar... Nu har jag tur för han sover middag i ca 3 timmar. Större barn kan man alltid aktivera med en film.

När man väl kommit igång med att sy så går det fortare än man tror. Var noga med förarbetet. Det han man igen sen.

Hon som ska ha balklänningen... Har hon möjlighet att sitta barnvakt ett par timmar nångång? Då hinner du sy en hel del...

Lycka till!
Anna-Karin (som bara har fållen som ska handsys kvar...)
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons