Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-01-31, 10:57   #1
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Question Varför vrider sig virkningen?

Hej!
Jag håller på att lära mig att virka. Det är ju rätt enkelt har det visat sig... men en sak undrar jag över: Vad jag än virkar så känns det som tt det vrider sig. Jag har börjat med det allra enklaste - ett gäng luftmaskor och sedan vända tillbaka och virka fasta maskor fram och tillbaka tills jag har en rektangel. Men den vrider sig som sagt, två av hörnen viker sig uppåt och två viker sig neråt. Jag virkade ihop kanterna på den med målet att göra en liten nescesär, det funakde visserligen bra att göra så men två av hörnen viker fortfarande uppåt och två viker neråt.

Sedan provade jag med något helt annat (jag vet inte ens om det går att göra så men jag chansade . Jag virkade ett gäng luftmaskor, vände tillbaka och virkade fasta maskor, men istället för att vända tillbaka vid slutet på varvet så fortsatte jag "runt hörnet" och virkade i den andra maskbågen (eller vad det nu heter på virk-språk) på väg tillbaka på "undersidan", och sedan fortsatte jag att virka runt, runt på detta sätt (min tanke var att få en lite nescesär). På första varvet ökade jag med två maskor vid vardera hörnet, men sedan ökade jag inget på resten av varven. Även denna "grunka" vred sig något sanslöst, som i en spiral runt sig själv eller vad man ska säga.

Jag använder virkgarn i bomull (8/4) och virknål strlk 3.

Kan någon ge tips på vad jag gör för fel?

Undrar
Ilse
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-07, 17:03   #2
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Äsch, varför är det ingen som svarar på det här nån gång?
Jag är ju också nyfiken!

/ Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-07, 17:36   #3
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Hej!
Jag har virkat enormt mycket i mina dar.
Första varvet brukar sno sig, men ju längre du virkar, desto plattare blir det. Virkar du en rak bit så ska den bli rak. Drar du kanske åt maskorna för hårt? Gör du luftmaskor när du vänder? Pröva med en större nål.
Det är klart att du kan virka runt som du beskriver.Öka bara tillräckligt i hörnen om du vill ha ett platt stycke. Annars blir det skålformat.Ett större stycke bör inte vrida sig.Även om det gör det, så blir det nog bra när det blir ihopsytt och monterat.Huvudsaken är att första och sista varven är lika långa och kanterna raka.Jag har ingen direkt förklaring till dina problem, men de kan bero på handlaget.
Hälsningar Inger
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-07, 18:23   #4
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Tack för ditt svar!
Jag ska försöka svara och förtydliga hur jag gör.

Ja, att de första varven vrider sig kan jag förstå, men nu virkade jag en ca 10*20 cm stor platta. Det var lika många maskor på varje varv, hela vägen och den var lika bred i början som i slutet. "Plattan" satte jag sedan ihop till en liten nescessär (ser nästan ut som ett litet virkat kuvert), genom att virka ihop den. även monterad så vrider den sig, inte lika mycket men ändå.

Jag virkar ett gäng luftmaskor och vänder sedan tillbaka (hoppar över den första lm och virkar i nr 2) och virkar fastmaskor hela varvet ut. Därefter virkar jag en luftmaska och sedan vänder jag igen och hoppar då över luftmaskan och virkar alltså i sista fastmaskan från förra varvet.

Du har säkert rätt i att jag virkar hårt. Jag stickar väldigt hårt så sannolikt gäller samma för virkningen, ska prova en större nål och se om det blir bättre.

Har du, eller någon annan, fler tips så är jag tacksam!

Hälsar
Islefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-09, 19:34   #5
kajsadara kajsadara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 7
Jaa.. enligt min erfarenhet av virkning utan mönster så är det bara att pröva sig fram me att öka ut och minska antalet maskor tills man tycker det blir snyggt och platt/ rakt...

Har själv haft ett mönster på en necessär just på så vis som du försöker beskriva, så man "går runt kanten" och börjar virka runt, runt... Men jag lyckades inte få det snyggt trots att ja hade mönster.. finns så mycke enklare grejer att virka =) så jag gav upp me necessären...

Kajsa
kajsadara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons