Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-14, 07:39   #1
YlletKajsa YlletKajsa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 11
Skillnaden melllan interlock och jersey?

Måste bara ställa en nybörjarfråga... Vad är egentligen skillnaden mellan interlock och jersey? Jag har förstått att de är vävda olika, att interlocken ser likadan ut på rätan och avigan sålänge det inte är något tryck på den, medan jersey har rät och avig sida. Men vad har detta för betydelse i praktiken? Vad använder man de olika tygerna till? Måste ju vara skillnad eftersom tex JNYdesign säljer sina tryck på båda delarna...

Tacksam för svar
YlletKajsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 10:55   #2
Kristin87 Kristin87 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 59
Interlocken är lite kraftigare och rullar inte upp sig i kanterna när man klipper, vilket jerseyn ofta gör. Interlocken är alltså mer lättarbetad.
Jerseyn brukar ofta innehålla några procent lycra/elastan/spandex (samma sak, olika namn) vilket gör att tyget håller färg och form bättre, men å andra sidan rekommenderas det att tvättas i endast 40 grader vilket kanske inte är helt optimalt för tuffa fläckar på barnkläder...
Jerseyn lämpar sig bäst till t-shirts, klänningar, bodys. Interlocken är väldigt mångsidig och kan användas till det mesta (tycker jag...)
Kristin87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 13:36   #3
YlletKajsa YlletKajsa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 11
Smile

Tack så mycket för ditt svar! Nu blev jag en hel del klokare
YlletKajsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 04:39   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Interlocken behöver inte vara kraftigare, det finns tunn interlock. Klistrar in ett inlägg jag gjort tidigare:

Trikå är samlingsnamnet för olika slags stickade tyger. Det som utmärker trikå är att det är töjbart både på längden och bredden.

Det finns olika sätt att sticka trikåer på, de tre vanligste är singeljersey (kallas oftast enbart jersey), interlock samt ribbstickning (kallas även muddtrikå).


Singeljersey har en tydlig avig och rät sida. Kanterna brukar rulla sig när man klippt i tyget. Det kan gå maskor i tyget (fast jag tycker inte det är så ofta det händer om tyget är av bra kvalitet). Bra på att behålla formen vid användning. Bra till plagg som ska tåla lite mer och hålla formen. t ex t-shirt, shorts, underkläder, klänningar


Interlock har en avig och rättsida som är väldigt lika. Kanterna förblir släta när man klipper. Tyget har oftast ett bättre fall än singeljersey och ribb. Det går inte maskor i tyget. Får lättare noppor än singeljersey, men kan undvikas om man tvättar försiktigt (se mer nedan). Är mjukast att ha på sig av de tre sorterna. Håller formen bra. Bra till plagg som ska ha snyggt fall och vara mjuka och sköna. T ex eleganta t-shirts, shorts, klänningar, underkläder, pyjamas.


Ribbstickning har precis som interlocken en rät och avigsida som är väldigt lika. Är oftast lite grövre i sin struktur än interlocken. Tyget rullar sig inte i kanterna och det går inte maskor. Kan bli noppigt om man inte tvättar försiktigt (se mer nedan). Tappar lätt formen om man inte har lycra i. T ex till leggings, kjolar, underkläder och muddar av olika slag.

När det gäller materialen så används oftast bomull blandat med elastan (Elastan, spandex och lycra är samma sak men olika varumärken.) Det har blivit allt mer vanligt att använda viskos blandat med elastan, även modal börjar komma mer och mer. (alla tre är cellolosa fiber, d v s naturfiber). Min personliga favorit är viskosblandning eftersom jag gilla viskos mot huden samt att jag tycker viskos har ett snyggare fall än bomullsblandningar.

När det gäller noppor och hur tygerna håller formen så är kvaliten på fibrerna samt hur trådarna är spunna det som avgör om tyget håller måttet i längden. En interlock av bra kvalitet kan ofta noppa mindre än en singeljersy av dålig kvalitet t ex. Oftast så är lite dyrare tyger av bättre kvalitet, så det kan löna sig att betala lite mer om man tänkt behålla plagget länge. Naturligtvis kan man hitta bra tyger till bra priser också. Här gäller det att lära sig känna skillnad.

Så vad ska du välja...beror på vad du vill ha för egenskaper.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 13:45   #5
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Smile

Perfekt för mig att läsa, tack. Jag har suttit med lite olika tyger och en lupp här för att bli klokare på beteckningarna på tyger. Jag har observerat följande:

"jersey", "singeltrikå" och "trikå" är alla samma typ av tyg (namnen är säljarnas namn på dem alltså). Tjocklek och material varierar. Har även "Microtrikå" som ser ut att vara stickad på samma sätt.

"muddväv" och "interlock" ser väldigt lika ut, mina interlock är ren bomull, medan muddväven har inslag av elestan så elastisiteten är olika, men själva stickningen ser lika ut. Är den verkligen det?

"Ribbad trikå" ser helt annorlunda ut jäntemot ovansående genom att ha "två på var sida" om ni förstår vad jag menar.

Är jag helt ute och cyklar?
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 11:44   #6
Lintuss Lintuss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Citat:
krtek skrev: Visa inlägg
Perfekt för mig att läsa, tack. Jag har suttit med lite olika tyger och en lupp här för att bli klokare på beteckningarna på tyger. Jag har observerat följande:

"jersey", "singeltrikå" och "trikå" är alla samma typ av tyg (namnen är säljarnas namn på dem alltså). Tjocklek och material varierar. Har även "Microtrikå" som ser ut att vara stickad på samma sätt.

"muddväv" och "interlock" ser väldigt lika ut, mina interlock är ren bomull, medan muddväven har inslag av elestan så elastisiteten är olika, men själva stickningen ser lika ut. Är den verkligen det?

"Ribbad trikå" ser helt annorlunda ut jäntemot ovansående genom att ha "två på var sida" om ni förstår vad jag menar.

Är jag helt ute och cyklar?
Jag är också nybörjare och har funderat en del på detta. Kom väl fram till ungefär samma slutsatser som du. Jag tänker mig dock att interlock kan vara lite mer "randig" än muddväv och jersey, utan att vara ribbstickad. Jag har dessutom köpt olika varianter av muddväv. En som varit nästan som vanlig, lite grövre trikå, och en "tub"-variant som varit lite mer ribbstickad. Sen har jag märkt att vanlig stretchjersey kan lämpa sig utmärkt som muddväv. Ribbad trikå är väl för övrigt just ribbad, som manchester?
Lintuss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 10:51   #7
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Smile

Skönt Lintuss, att fler kommer fram till liknande. .Ja muddväv finns i långa olika "grovhet" har jag sett, så det stämmer nog
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons