Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-26, 20:49   #16
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Hej !
jag har köpt väv av
www.minneva.se
maila henne om den inte finns på hemsidan.
Jag gör all lace på väven numera , lyktor ,smycken , julprydnader, det jag har till kläder som maskintvättas m.m.
Men gör man lyktor så ska man skölja lite så att mycket av stärkelsen blir kvar så lyktan blir stel.
Som Aina skrev , brodertråd till undertråd i samma färg . När jag gjort lyktor så har jag använt den färdigspolade tunna vita tråden till en vit lykta , det blir lika bra .
christel är inte uppkopplad  
Gammal 2007-11-26, 20:52   #17
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Väven är som en tunn vlieselin.Den är stark så den går inte sönder så lätt. Man kan sträcka den ordentligt i ramen utan att det händer något. Fråga i din butik efter vattenlöslig vilene.När arbetet är färdigt så blötar du den i varmt vatten. Vilenet försvinner på bara några sekunder.Lägg sen arbetet för att torka. Jag brukar ha en bricka som jag lägger mina arbeten på, då är det lätt att flytta det innan det är torrt, om man skulle behöva det.När arbetet är torrt stryker jag det på baksidan. Ha gärna tyg mellan för om det skulle vara klibbigt så kan det fastna på järnet.Om det inte blir slätt så kan du spraya med lite vatten. Skulle den bli för blöt så kan du bara låta den ligga och torka lite till.En sak att tänka på!! Det är frestande att köra flera saker samtidigt i ramen. Gör helst inte det. Jag råkade ofta ut för att väven drog ihop sig särskilt om man kör med större ram. Jag har fått kassera många saker som har blivit fel och fallit sönder.Använd den ram som är närmast i storlek så minskas risken att det drar sig. Det kostar både humör, tid och pengar när man måste göra om något igen.En sak som jag också kom att tänka på är att om du vill köra med metallic tråd så använd nål med stort öga. Det minskar slitaget på tråden.
chery är inte uppkopplad  
Gammal 2007-11-26, 21:08   #18
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
Nu har jag varit inne på minneva och beställt väv! Fattat att jag ska ha samma undertråd som övertråd och så har jag hämtat hem några gratisbroderier. Nu väntar jag på väven och sen ska jag sy!! Tack alla goa människor...
annan65 är inte uppkopplad  
Gammal 2007-11-27, 08:52   #19
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Jag blev åxå nyfiken på detta med lace nu. Finns det nån som vet nån freebee på ljuslykta?
Evalen är inte uppkopplad  
Gammal 2007-11-27, 09:18   #20
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Vet ni vad jag funderat på? Kan det bli stopp i avloppet av all upplöst plast eller är risken minimal tror ni?
Lottan är inte uppkopplad  
Gammal 2007-11-27, 09:24   #21
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Har hört den frågan förrut , svaren som kom var nog att det inte är någon risk .Flera som svarade hade gjort en massa lace . Men jag brukar skölja en del efteråt i handfatet med varm vatten.
christel är inte uppkopplad  
Gammal 2007-11-27, 10:17   #22
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
synd att väven gör att man inte kan fylla bågen. Man är ju snål
Har aldrig haft problem med detta med tjockisplasten.Har bara lämnat några mm emellan broderierna.
Måste iaf testa den där väven också nu när alla verkar tycka att den är bättre


Lyktor har funnits som freebee på eddydesign men jag tror de var borta sist jag kollade, fast jag kollade inte sa noga
Men de har mycket annat där
LillaMian är inte uppkopplad  
Gammal 2007-11-27, 12:34   #23
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Hej !
jag fyller alltid bågen , kör ofta med 150 x 240 mm,där får 2 änglar och några snöflingor plats. inga problem för mig.
sedan kan man lägga lite spillbitar omlott och spänna nogrannt i 10 x 10 bågen.
christel är inte uppkopplad  
Gammal 2007-11-30, 19:04   #24
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Ja nu har jag verkligen snöat in på lace. Finns nån vänlig själ som kan tipsa om änglar att hänga i granen? Helst en freebee, börsen är tom...
Evalen är inte uppkopplad  
Gammal 2007-11-30, 19:40   #25
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Marie osmond har en jättefin gratisängel här.
http://rustybobbin.com/blog/?p=602
här finns också fsl änglar. dom dyker upp gratis med jämna mellanrum, men det gäller att ha tur då. Kostar inte så jättemycket. Man får alla änglarna för 3 dollar eller en ängel för 75 cent.
http://www.designsbysick.com/
/ Pia
chery är inte uppkopplad  
Gammal 2007-11-30, 20:45   #26
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Tack Pia! I morron kommer min maskin att gå varm.
Evalen är inte uppkopplad  
Gammal 2007-12-01, 16:46   #27
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
vattenlöslig väv till lace

Jag har provat detta och det är verkligen mycket lättare än den tjocka "plasten" (solvyn) som har en tendens att spricka vilket gör att man får kasta hela arbetet, det har hänt mig ett antal gånger och det är så tråkigt.
Nackdelen med väven är att det inte blir styvt som med plasten, jag broderade ett bokmärke och det böjde sig, försökte med stärkspray men det blev ändå inte bra. Jag vill inte hålla på med sockerlösningar eller liknande. Finns det kanske någon annan väv än den jag provat och som får lacebroderitet att bli styvare??
Gunnel
mellie är inte uppkopplad  
Gammal 2007-12-01, 17:02   #28
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Prova med två eller tre lager väv. Då blir det kraftigare.
chery är inte uppkopplad  
Gammal 2007-12-01, 17:11   #29
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
ok

tack Pia! Ska prova med fler lager.
Gunnel
mellie är inte uppkopplad  
Gammal 2007-12-01, 18:01   #30
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
Har också problem med att dom blir "krulliga". Ska prova fler lager jag också. Tack!
annan65 är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons