Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-03, 22:17   #1
Cherry Cherry är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 29
Sy insnitt (intag)? Hjälp!

Jag har problem med att sy insnitt (eller intagningar kanske det heter?) runt bysten när jag syr klänningar och blusar. För det första har jag aldrig kommit på något bra sätt att nåla dem innan jag syr. Jag brukar rita hela insnittet på tyget, men sen måste man ju vika det för att kunna sy ihop det, och hur sjutton bär man sig åt för att få linjerna att hamna på varandra på ett smidigt sett?
Lite luddigt formulerat kanske, men om det hjälper något så är det såhär jag menar:
När man ritar av mönstret på tyget får man ett insnitt som ser ut såhär V, sen måste man ju nåla så att båda "benen" ligger exakt över varandra så att det blir rakt. Hur fixar man detta om man har ett tyg som inte går att se igenom?

Sen blir det oftast en liten bulle längst in på insnitten när jag syr dem. Vad beror detta på och vad gör jag åt det? Måste jag göra längre insnitt så att det finnt mer yta att smalna av spetsen på?

Tacksam för alla svar!
Cherry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 22:23   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag brukar använda en knapnål att kolla med hjälp av. Man sticker nålen genom linjen på ena sidan inprovningen (antar jag att du menar?) och viker tyget och ser till så nålen kommer upp i linjen på andra sidan. Är det en djup inprovning kan man behöva sätta ett par nålar.
När det hela är fixerat kan man ju sätta dit nya nålar på lämpligt ställe och plocka vort dom du ficerade med, så du får sömlinjen fri.

När det gäller din "bulle" är jag lite osäker på vad du menar. Men när du kommer till spetsen på inprovningen så är det jätteviktigt att man inte bara syr fram till vikningen och fäster där, utan man måste liksom runda av lite och följa med vikningen ett par stygn. Dom sissta stygnen ska bara ta precis i dom yttersta trådarna av tyget.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 22:27   #3
Cherry Cherry är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 29
Inprovningar var det jag menade såklart! Tänk vad man kan tappa ord ibland!

Jag har prövat göra som du säger med nålarna, men det är så himla pilligt, och svårt att få det rakt speciellt om man syr i lite sladdrigare tyger. Jag måste alltid sätta flera nålar även på små inprovningar. men det kanske bara gäller att öva så man får till det snabbare.

Tack! Ska pröva det nästa gång jag syr.
Cherry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 23:43   #4
engstmia engstmia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 47
Cherry, vet inte riktigt hur jag ska förklara, men de gånger jag har klippt efter mönster, så har det på mönstret funnits som en utsjutande del uppåt också, ovanför V:et, och överför du den delen till tyget när du markerar, så är det bara att vika i de två vinklar som bildas - då ska benen i ditt V hamna precis ovanpå varandra.

Blev en dålig förklaring, är jag rädd, kanske kan nån som har lite mer erfarenhet och anar vad jag menar förklara på ett bättre sätt...
engstmia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-04, 02:21   #5
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Hej

Jag brukar tråckla, med vanlig tråd.

Børjar dær det ær smalast, fortsætter dærefter fram till det ær mest øppet. Gør det løst, nær jag gjort hela vægen drar jag i tråden så att det ligger ihop.

Dærefter syr jag och drar sedan bort tråckeltråden

Hoppas det gick att førstå beskrivningen
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-04, 06:27   #6
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Som redan nämts: En nål genom linjen från ena sidan och upp genom andra benet i "V"et.
Och en nål i spetsen! Med hjälp av nål en i spetsen som du håller i sträcker du till den andra nålen så det blir ett fint veck.
Fixera vecket genom att tvärnåla lite på linjen och
sedan syr du från den breda sidan och ut i "inget".
Spara trådändarna och gör en knut som med hjälp av en nål hamnar precis intill tyget i spetsen och så är det klart!

Hoppas du förstår! Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 06:52   #7
Katt Katt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 9
Lightbulb

Hej!
Efter många år läste jag något som hjälpt mig mycket för att få snygga insnitt så att det inte blir en bula.
Börja alltid där det är som bredast, sy ut till ändan och lämna långa trådar - sy inte fram och tillbaka för att nästa tråden! Sedan knyter du trådarna istället, blir mycket bättre. Gör samma sak när du har en längre infordring, typ lodrätt i ryggen. Börja i mitten och gå ut till snibben, gör samma åt andra hållet. Lycka till!
Katt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons