Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-06-08, 18:17   #1
Cherry Cherry är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 29
sy foder i kavaj

Jag håller på att sy min första kavaj men kan inte riktigt förstå hur jag ska få dit fodret. Jag läste igenom tråden om att sy foder i jacka men fann ingenting som funkar för mig.
Kavajen har en platt krage, som alltså är ditsydd och inte en sån som "vänd ut" som det brukar vara. Kragen sitter hursomhelst fastsydd i jackan, och i kragen sitter även en foderdel i samma tyg som är vändsydd mot kragen och framkanten (var tyvärr inte svenska namnet på mönsterdelen men det heter parmenture på franska). Nederdelen på min kavaj är spetsig på båda sidorna så framifrån ser nederdelen ut ungefär såhär vv. Parmenturen är formad efter nederkanten och vändsydd där också.
Så, jag har alltså en del som är vändsydd mot kragen, framkanten, och längst ner på mittendelen. På sidostycket och bakstycket har jag 3cm sömnsmån som ska vikas upp.
Hur sätter jag fast fodret i kavajen? Vill ju helst inte ha några fula sömmar på utsidan. Ska jag klippa bort den vändsydda "parmenture"-delen från fodret? och hur sätter jag ihop den?
Det blev ett väldigt krångligt inlägg men jag hoppas någon förstår och kan hjälpa mig.
Om någon har en bra instruktion för hur man syr foder i kavajer så kan jag kanske lista ut det själv
Cherry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 18:35   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Lägg upp en bild på hur det ser ut, då är det enklare att se och kanske förklara hur Du ska göra.
Även en bild på det sydda fodret.

Parmentur, är det infodringen mot framstyckena?
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 18:53   #3
Cherry Cherry är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 29
ska försöka ta några bra bilder!

Infodring är precis vad jag menar!
Cherry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 18:57   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Fodret ska sys fast i infodringen.

Har Du ett separat mönster till fodret?
Eller är det samma som till kavajen?
Om det är så, finns det markeringar på mönstret var fodret ska klippas!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 19:07   #5
Cherry Cherry är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 29
Mönstret har jag konstuerat själv med hjälp av min lärare. Fodret har ett separat mönster, men är gjort utifrån kavajmönstret.

Ska fodret vändsys med infodringen? Isåfall måste jag väll forma fodret efter formen på infodringen?
Cherry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 19:14   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ja fodret ska sys fast räta mot räta mot infodringen.

Det ska formas efter den yttre kanten på infodringen.

Foder sys fast från nederkanten av infodringen upp mot kragen, sedan sys det fast i kragdelen och sedan ner på den andra sidan likadant.

Efter det syr Du fast fodret i ärmarna.

Det kan vara lite knepgit första gången, att sy fast fodret i ärmarna.
För att göra det enkelt: Ha foderärmarna i yttertygets ärmar. från rätan, vik in nederkanten på båda, håll i så, med den andra handen går Du in mellan fodret och yttertyget, tills du "hittar" där Du håller i. Ta tag där och vänd ut, så är "det bara att sy runt".
Foder och yttertyg kommer att vara i ett stycke.
Sedan är det bara att vända jackan rätt

Men lämna en bit öppet i ena ärmen, genom den öppningen kan Du sy fast fodret i nederkanten av kavajen.

Senast redigerad av Dahlia den 2011-06-08 klockan 19:17. Anledning: klistade in från en tidigare tråd
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 20:40   #7
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
På tal om vilket, jag har ju en nästan-färdigsydd kavaj som hänger någonstans. Det är bara fodret som ska sys fast .... Ett riktigt ångestprojekt, minst 10 år gammalt.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons