Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-11, 08:14   #1
Cherry Cherry är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 29
Tips på klänningsmodell

Hej! Jag ska sy min kusins studentklänning, men har problem att välja vilken modell jag ska göra den i. Vi bor inte i samma stad, så jag kommer inte kunna pröva den på henne under sömnadens gång och behöver därför ha något som sitter snyggt även om den kanske är någon mm för stor. Det kanske är en bra ide att välja någon form av trikå? Det behöver även vara en modell som passar hennes figur; hon är kort men ganska kraftig, med stor mage och stora bröst. Helt vill jag att den ska se väldigt festlig ut, och den får gärna sticka ut lite.

Är det någon som har förslag på vad jag kan hitta på? Jag har funderat på något som är skuret i midjan med en stor vid kjol, men vet inte riktigt vad jag ska göra för att få den lite roligare.

Tacksam för hjälp!
Cherry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 08:20   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Titta på 50-tals modeller i så fall för att få inspiration. Det finns massor roligt där. Ska du ha en vid kjol räcker det med att hitta en bra överdel och sedan sy på en helcirkelkjol vid midjan. Då behöver du egentligen bara hitta ett mönster för överdelen och det spelar ingen större roll hur nederdelen ser ut. Låter du sömmen mellan överdel och kjol ligga just i midjan så kan man med ett sådant där resårskärp i midjan fixa till lite ifall den skulle vara något för stor där.

Har hon stor byst måste du förändra mönstret för att det ska passa, även om du använder dig av trikå. En FBA (Full Bust Adjustment) där du behåller midjevidden är att rekommendera. Välj därför mönsterstorlek baserat på underbyst, midja och axlar och ändra sedan så att bysten får plats. Är du osäker på storlek kan lite smock i ryggen också vara att rekommendera, så får du lite större möjlighet till variation i storlek. Det väger dock inte upp den biten med att bysten behöver vara korrekt formad.

Se därför till att du har alla mått du bara kan få. Jag brukar utgå från den här måttabellen: http://www.patternschool.com/?page_id=46 för att se till att jag har varje mått jag kan behöva, men i ditt fall kan du ju ta bort allt som har med benen att göra.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 10:44   #3
Mli_M Mli_M är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 2
Jag håller på att sy en studentklänning just nu a la 50-tal.
Helcirkelkjolar är ju väldigt enkla att göra, det blir supersnyggt fall och har man stor mage är det smickrande eftersom den inte smiter åt och det inte är en massa rynkor i midjan som gör att man ser ännu större ut.
Trikå kanske inte är det festligaste tyget men var noga med måttagningen så ska du nog kunna få en överdel som sitter snyggt. Du kan ju alltid ha den smockad i ryggen. Det gör ju att det kan skilja några centrimetrar för tajt eftersom den kan sträckas ut lite.
Lycka till med klänningen!
Mli_M är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-12, 13:15   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det finns väldigt mycket roliga klänning/tunikor i affärerna just nu, man kan välja att ha byxa, kjol eller tights under eller inget alls om man är modigare än undertecknad.
Jag gillar Onions mönster som har en hel del som skulle passa.
Om man syr en lång tunika, här kan man ju leka med olika tyger och sy fast pärlor, paljetter och band... Sen kombinera det med en slät kjol som då kan ha resår i midjan. Tunikan kan gärna vara i tunna matreal så de faller snyggt.
Jag tror att detta skulle passa hennes kropp bättre och det skulle kunna sys på avstånd
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons