Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-04-19, 17:44   #1
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Ledsen pojkmamma

Idag fick jag nya nummret av Ottobre, där i var det 6 stassar till pojkar och 16 till flickor. Till pojkar fanns det ett set i varje storleksintervall till flickor då givetvis mer att välja på i varje storlek. Så här är det alltid! I ingelise som jag prenumererade på tidigare kunnde det vara flera nummer på rad utan pojkmönster, men med flera olika mönster till flickor. Jag har tre pojkar i varijerande storlekar som älskar när jag syr till dem! Syr pojkmammor/pappor mindre än flick mammor/pappor? //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 17:55   #2
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Förstår hur du känner...Har bara en son men jag tycker det finns alldeles för lite pojk mönster till han. Har både ottobre ,Ingelise och burda barn men det är inte ofta man hittar något roligt att sy till sonen medans till dottern min finns det massor av roligt.
Tror inte det har med att det är mindre pojkmammor som syr utan det är nog bara så att det inte finns lika mycket kul till pojkar.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 18:39   #3
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Har samma problem här, två killar som gärna vill att mamma skall sy till dem men det är minsann inget stort utbud på mönster..
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 18:45   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag tycker att ni borde ta och ringa till dessa tidningar och framföra era åsikter. Det brukar vara bästa sättet att få ngon ändring på saker o ting.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 18:48   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Och jag som har en tjej syr ibland kill-mönstren! Speciellt byxorna är ju väldigt mycket mer praktiska att röra sig i än snuttiduttiga kjolar med massor med rysch och pysch!

Det är egentligen ganska löjligt att saker (och då menar jag inte bara kläder) skall vara så uppdelat mellan killar och tjejjer. Leksaker t ex. Tittar man på tjejavdelningen så finns det inte mycket vettigt...
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 20:35   #6
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Jag har en son och håller med till 100 %!!

Köp barnklädesböcker för att få grundmönster och sedan tar ni fram stoooora förstoringsglaset och går på materialjakt....

Finns ju massa kul tyger, band, tygmärken m.m. som man kan bolla med. "Låna" idéerna från barnklädesaffärerna. Glömde nämna textiltrycksfärg också.

Gnugga geniknölarna och glöm inte bilderna till sysidan
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 20:35   #7
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag gissar att det kanske är "lättare" att hitta på fler varianter på kläder till flickor. En flickblus kan man ju tex. förändra genom att sätta lite volanger å så på men det tror jag inte att någon förälder skulle klä på sin pojke. Ett par highwaterbyxor med volang nertill tex. Jag håller med om att det ofta är mer feminina kläder och det överallt. För visst är det väl även så ute i butiker att det är mer flick och damkläder än vad det är pojk och herr. Mycket är säkert vad konsumenten vill ha då våra inköp styr deras inköp till butikerna.

Bara lite funderingar från mitt tgb
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 22:25   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Herrar, killar, pojkar är mobbade. Titta bara i en postorderkatalog... vad ser du? Jo 250 sidor för damer/tjejer och ynka 5 sidor för killar/herrar. Man kan ju undra om den manliga befolkningen alltid ska gå med fikonlöv
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 22:31   #9
Linda_N Linda_N är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 16
Jag har också två pojkar och kan hålla med, och det gäller både färdiga kläder och mönster för att sy själv.

Men som någon påpekade är kanske intresset större samt att det är enklare att variera flick/damkläder.

Men varför ska det vara uppdelat över huvud taget?! Min äldsta pojk älskar rosa, men om man ska köpa ett rosa plagg så är det antingen blommor eller volang på... för att ta ett exempel.

Vi får kanske slå våra kloka huvuden ihop och göra en massa inspirerande pojkkläder och lägga ut här, kanske kan vi inpirera fler!?
Linda_N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 22:47   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tittar man historiskt så har ju faktiskt herrmodet varit lite rikare än idag.Man kan ju undra vad som hänt på herrmodesidan. Nån har blundat för länge och tappat fattningen. Här finns mycket att göra så "gubbarna" får lite roligare kläder.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 23:00   #11
magjoha magjoha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 32
Jag håller helt med! Jag har två grabbar, 3 och 5, de älskar att få nya kläder som jag har sytt men ibland är det svårt att hitta det mönster man vill ha.
Jag prenumererar också på Ottobre och Ingelise och jag har också reagerat på att det är så stor skillnad. Det är alltid mindre med pojkmönster eller som i Ingelise nästan aldrig något mönster.
magjoha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 08:27   #12
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Jag sydde mycket till mina tre pojkar när dom var
små (19 år sen ,herregud vad tiden går) men då var utbudet större. Jag tror att mönsterkonstruktörerna tror idag att folk inte har tid till att sy. Ta kontakt med alla mönstrenissar och tryck på vetja, eller rita själv.
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 10:46   #13
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Kul att andra också märkt att det är skilnad! Kan förstå att det är lättare att variera flickkläder men lite bättre fördelning än i tex Ottobre och Ingelise.Att göra egna mönster är inget för mig, jag vill sy, tycker att rita av mönster är ett tillräckligt nödvändigt ont! När min största kille (12 år) var liten köpte jag tillklippta tyger till barnkläder, toppen. Finns det fortfarande? //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 10:56   #14
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Ja visst finns det färdigklippta kläder bara att sy ihop

http://www.trollunge.com/
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 11:27   #15
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag kan hålla med om den ojämna fördelningen överlag men måste ändå säga att Ottobre har ovanligt bra modeller på pojkkläder. De är mycket roligare än de mönster jag kollat på på andra ställen. Och jag kan hålla med om att det blir lite väl mycket rychpych på tjejkläderna.

Sedan varierar det från tidning till tidning, i 1/2003 är det faktiskt en aning fler killkläder än tjejkläder. (då har jag inte räknat med damkläderna och dopklänningarna).
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons