Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-25, 20:00   #1
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Lite frågor...

Tänkte göra en liten undersökning

* Vilken typ av trådar brukar ni använda till era brodyrer? Rayon eller Polyester?

* Vilket underlägg brukar ni använda mest? Rivbart eller cut away?

* Finns det nått underlägg ni känner det är svårt att få tag på?

* Brukar ni använda er av färdigspolad bobbin eller ni spolar egen?

* Vilken typ av solvy använder ni?

* Var köper ni era tillbehör och trådar??

* Tycker ni det är dyrt/billigt??

* Finns det nått ni saknar på den svenska marknaden innom maskinbrodyr??

Tacksam för svar på alla mina frågor...blev visst endel
Mvh Amandha
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 20:43   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
- Använder mest rayon. Polyester tål blekmedel bättre, men rayon funkar hur bra som helst även till handdukar och så tycker jag. Bryr mig inte så mycket om vilken sort det är. Tar den som ser bäst ut... Använder numer bara märkestråd (Sulky, Madeira, Marathon). Inga lågprisvarianter typ Radiant, ThreadArt etc för mig.
- Använder nästan bara rivbart. Till elastiska tyger bör man använda cut away. Mitt favoritunderlägg: Sulky Totally Stable.
- Färdigspolad undertråd om jag inte behöver undertråd i samma färg som tråden.
- Solvy är ett produktnamn (Sulkys vattenlösliga), så jag förstår inte riktigt frågan. Men jag använder tunn Solvy ovanpå handdukar etc och tjock Solvy till lace.
- En del köper jag från USA, men rivbart underlägg köper jag gärna av Solbrodyr! Har också köpt en del tråd där.
- Solbrodyr har bra priser. På underlägg till och med MYCKET bra priser.

Håller du på och ska börja sälja själv? Själv tycker jag det är så lätt att köpa från USA, så förutom det jag köper från Solbrodyr (som jag varmt rekommenderas till alla och envar!) så ska det mycket till om jag ska handla av någon annan.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 20:48   #3
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
nej det är en undersökning till ett skolprojekt..
Det jag menade med solvy var vilket märke du använder på vatten lösligt..
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 10:23   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Suck, vabbar igen... nåväl då har jag lite tid över att svara på frågan här.

* Vilken typ av trådar brukar ni använda till era brodyrer? Rayon eller Polyester?

Rayon.

* Vilket underlägg brukar ni använda mest? Rivbart eller cut away?

Nästan uteslutande rivbart. Har ett påstrykningsbart rivbart underlätt som jag tycker är super till stretchiga tyger.

Till FSL blir det ju vattenlösligt förståss och det använder jag även som "topping" vid behov.


* Finns det nått underlägg ni känner det är svårt att få tag på?

Nej, det tror jag inte.

* Brukar ni använda er av färdigspolad bobbin eller ni spolar egen?

Jag spolar egen eftersom den som passar till min maskin tydligen bara finns i USA... (eller i UK, men frakten blir lite för hög)

* Vilken typ av solvy använder ni?

Jag tror jag har två typer en no-name och sedan sulky ultra.

* Var köper ni era tillbehör och trådar??

Har senast handlat tråd från ABC via e-bay! Vilka priser det blev! Har även handlat från en asiatisk site och det var ocskå helt okej, lite grövre tråd men glansig och fin. Har köpt tråd från solbrodyr vid enstaka tillfällen men jag tycker det är lite i dyraste laget just på tråd.

Underlägg har jag bara handlat från solbrodyr.

* Tycker ni det är dyrt/billigt??

Se ovan.

* Finns det nått ni saknar på den svenska marknaden innom maskinbrodyr??

Tja, färdigspolade bobbins till min maskin då...
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 20:52   #5
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Hej!!
Jag vet att det är jätte tråkigt att fylla i svar på sånna här frågor men jag skulle bli jätte tacksam om jag kunde få lite fler svar.

MVH Amandha
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 21:14   #6
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Lydig som en Malinois

skrider jag till verket..


Tänkte göra en liten undersökning

* Vilken typ av trådar brukar ni använda till era brodyrer? Rayon eller Polyester?

Sulky är det enda jag gillat hitintills har provat nån billig tråd o så har jag provat på pappkona o det gillade jag inte, så jag vill ha en sulky på plast kärna...

* Vilket underlägg brukar ni använda mest? Rivbart eller cut away?

rivbart, men det e en djungel med underlägg, det vore himla bra för en rudis att någonstans lära sig skillnadena, har beställt 2 ggr på nätet o fått sandpapper som det känns.

* Finns det nått underlägg ni känner det är svårt att få tag på?

Jag hittade n bit som jag inte får fatt i igen som är som en fiberväv som man sköljer bort, med som är superstadig, super till T shirts. den går även att ha klister spray på utan att den löserupp sig. men var hittade jag den, har letat men ej funnit

* Brukar ni använda er av färdigspolad bobbin eller ni spolar egen?
min maskin gillar bara spolade med platskärna, putsväck var den uppdragna undertråden, med papperskärna så blir det intelika bra, den känns dessutom inte lika silkig. eller så kanske det finns flera sorter..

* Vilken typ av solvy använder ni?
Jag har en somär ganska tjock, den gillar jag när det e tunna tyger, typ tshirts, då känns det som det blir stadigare. eller så har jag en väldigt tunn som är lite perforerad typ, köpte en stoor rulle när jag ändå var i farten

* Var köper ni era tillbehör och trådar??
Jag gagnar ju gärna min handlare, så det mesta har blivit i husqvarna affären, men har även beställt på nätet, inte lika bra för det e svårt att få rätt. samt haft en del tur att få köpa av nya bekantskaper här på sidan

* Tycker ni det är dyrt/billigt??
EEE det e ju ingen billig hobby detta, man e ju frestad att beställa billigt utomlandsmen jag e en riktig kvalitets nörd.. dessutom gillar jag känslan av att handla på riktigt, dra handen utmed flottiga färger mm, välja o vraka på plats, e ju halva känslan o då betalar jag gärnalite fördet nöjet

* Finns det nått ni saknar på den svenska marknaden innom maskinbrodyr??

Kepsramar, programm som finns mera på USAs sidor, tillbehör, som trådställ o ramar är det synd att det inte finns billigare att tillgå, för det e ganska pissigt att en ram kostar uppmot 900 o ändå inte håller någon värsting kvalitet.
Jämnvikt till puttinuttet, känner mig nästan som en smygtant närjag kollar brodyrer på internet. det mesta skulle jag aldrig kunna tänka mig att bära utan används mest för presenter, vilket kanva lite begie, jag vill ju ha nyttan själv av maskinen..

Nu rackarnsfick du svart på tal
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 21:31   #7
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Tack annie!!
Nu är det bara ni andra maskinbroderare som ska svara med
Amandha
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 09:41   #8
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Re: Lite frågor...

* Vilken typ av trådar brukar ni använda till era brodyrer? Rayon eller Polyester?
Mycket blandat. Oftast inte speciell broderitråd utan "vanlig" symaskinstråd. Gillar inte blanka brodyrer.

* Vilket underlägg brukar ni använda mest? Rivbart eller cut away?
Använder ofta slitna lakan och fixram. När jag började brodera på maskin var utbudet av underlägg så dåligt att jag lärde mig trixa med det som fanns hemma.
* Finns det nått underlägg ni känner det är svårt att få tag på?
soluvlies har jag letat efter i butik när jag inte hade tid att beställa.
* Brukar ni använda er av färdigspolad bobbin eller ni spolar egen?
Spolar egen

* Vilken typ av solvy använder ni?
Helst soluvlies

* Var köper ni era tillbehör och trådar??
På stan, färgnyansen och blänket är viktigare än kvaliten.
* Tycker ni det är dyrt/billigt??
Ja, både och!!

* Finns det nått ni saknar på den svenska marknaden innom maskinbrodyr??
Stöd för Mac-användare!
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 12:42   #9
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
* Vilken typ av trådar brukar ni använda till era brodyrer? Rayon eller Polyester?

Polyester allramest, men försöker hela tiden hitta tråd som inte är så blank, Robisson Anton är en, vanlig sytråd går bra ibland beroende på kvalitet antar jag.

* Vilket underlägg brukar ni använda mest? Rivbart eller cut away?

Rivbart och/eller något "stryka på" material, Vlieseline för vanlig klädsömnad t.ex.

* Finns det nått underlägg ni känner det är svårt att få tag på?

Det finns alltid att få tag på det jag behöver, tycker jag, antingen på sta´n eller hos min grossist.

* Brukar ni använda er av färdigspolad bobbin eller ni spolar egen?

Jag spolar egen undertråd, mest därför att jag en gång började så och det alltid har fungerat bra.

* Vilken typ av solvy använder ni?

Soluvlies är det bästa, helt fantastiskt, ibland behövs tjockare för t.ex. lace.

* Var köper ni era tillbehör och trådar??

På sta´n eller hos grossisten.

* Tycker ni det är dyrt/billigt??

Det mesta är ganska dyrt tyvärr, men kanske blir det billigare i framtiden när och om det blir mera konkurens.

* Finns det nått ni saknar på den svenska marknaden innom maskinbrodyr??

Kanske då broderier av vanliga nordiska vilda blommor, det finns det alldeles för lite av. Fördelen med det är att då måste man lära sig att göra dom själv.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 19:19   #10
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Tänkte göra en liten undersökning

* Vilken typ av trådar brukar ni använda till era brodyrer? Rayon eller Polyester?
Hmm vet inte vad det är, men de flesta tråarna jag har är Sulky

* Vilket underlägg brukar ni använda mest? Rivbart eller cut away?
hmmm Köpte en hel rulle med nåt som jag stryker på. Har också köpt lite cutaway, men inte användt så mycket.

* Finns det nått underlägg ni känner det är svårt att få tag på? Nej, jag köper det mesta hos maskinbroderi.se,

* Brukar ni använda er av färdigspolad bobbin eller ni spolar egen? Färdigspolad

* Vilken typ av solvy använder ni? Är det det som löser upp sig. Har inte använt det så mycket än.

* Var köper ni era tillbehör och trådar??
maskinbroderi.se. Gisela har ett bra utbud och jag tycker att det är ok priser. Har sett att det finns en del på tradera, men har inte vågat mig på det ännu.

* Tycker ni det är dyrt/billigt??
Dyrt, jag har lagt ut en förmögenhet, men nu har jag ett bra baslager med tråd och underlägg.

* Finns det nått ni saknar på den svenska marknaden innom maskinbrodyr??
nej, inte egentligen. Det esta finnsju att köpa på nätet. Mer inspiration saknar jag. Mycket av det amerikanska är för smaklöst.
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons