Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-07-30, 14:48   #1
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Smile Quilt-råd eftersökes

Hej!
Jag har precis köpt en massa tyg för att sy ett stort lapptäcke (till dubbelsängen här hemma). Jag har aldrig quiltat förut, men jag har kommit så pass långt att jag gjort skissen klart för hur det ska se ut. Inget avancerat, men i varannan ruta ska den mittersta biten broderas med en blomma/ros eller nå't. Jag håller på att tvätta tygerna nu (inte alla samtidigt). Är detta något som ni som kan det här rekommenderar att man ska göra?

Funderar på att pressa vanligt vlieseline på de tygbitar som ska broderas, men jag är inte säker på om det är det bästa, eller om jag enbart ska använda rivbart mellanlägg. Någon som vet??? Blir det för styvt annars?

Jag har gjort ett symaskinsbroderi med en ros i korsstygn och en annan ros i plattsöm som båda kan broderas med symaskinen. Frågan är - kan jag använda båda, eller blir det knäppt att blanda korsstygn med annan brodyr? Den ena rosen (plattsöm) har jag gjort så att den ser likadan ut som de rosor vi har på tapeten i sovrummet.

När man ska göra sådana här rutor med remsor i samma bredd - kan man riva remsorna trådrakt eller måste man klippa för att få exakt mått?
Tacksam för råd./Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2004-08-08 klockan 15:03.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-30, 22:00   #2
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Hej Gunilla!

Jag är visserligen ingen expert på quiltning men det är min stora hobby så jag försöker mig på ett svar ändå. Jag vill bestämt avråda dig från att riva tyget i remsor! Det blir inte bra. Det vanligaste och snabbaste sättet är att skära tygerna med rullkniv och linjal på en särskild skärmatta. Om man nu inte vill investera i dessa verktyg så använd sax. Men det är viktigt att alla bitar får samma mått för att få ett bra slutresultat. Att du tvättat tygerna är helt rätt för då minskar risken för krympning när du vill tvätta ditt överkast. När det gäller att blanda brodyren är väl det en smaksak, personligen skulle jag inte blanda korsstygn med plattsöm, men det är ju bara vad jag tycker. Ang. mellanlägget vid broderingen så vet jag inte så noga... Gissar på att det går med vilket som. Hoppas att du fick lite hjälp iallafall. Och vi får väl en bild på slutresultatet?
Vänliga hälsningar
//Annika
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-30, 23:53   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Tack för tips!

Hej Annika och tack för ditt svar! Jag har ingen rullkniv, och de i tygaffären visste inte vad som var bäst - riva eller klippa... konstigt. Jag får väl klippa, antar jag, eller skaffa en sådan kniv. Jag har gjort om skissen efter att jag fotat av tygerna (här visas en liten del av denna). Bestämde mig trots allt för att ha med lite andra, roliga brodyrdesigner som jag gjort. Vet inte om jag ska ha det mönstrade tyget i mitten av de icke broderade rutorna. Ser kanske tråkigt ut med tomma, vita rutor. Tygerna passar bättre ihop i verkligheten. Ska börja sy på prov i morgon.
/Gunilla
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2004-07-30 klockan 23:56.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-31, 00:32   #4
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Hej igen!
Det ser läckert ut. Jag håller med, det blir nog bättre med mönstrat tyg i de obroderade rutorna. Var bara noga med att remsorna blir lika stora när du klipper. Och om affären rev tyget när du köpte det så klipp rent de rivna kanterna först! Det är inte bra när affärerna river tyget, trådarna dras nämligen så det kan bli snett och då blir det inte bra... Men du fixar säkert det hela galant
//Annika
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-31, 23:41   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej igen, Annika!
Måste tacka dig för att du varnade mig från att riva tygremsor... hade nog inte gått så bra då. Det enfärgade gröna tyget som de hade rivit i affären var allt annat än trådrakt. Helt snett hade det blivit, av någon anledning.
Gick till Panduro idag och tänkte köpa en rullkniv. Det blev ett helt kit med skärunderlag och special-linjal. Helt otroligt bra! Att jag inte har skaffat detta tidigare!? Tyvärr upptäckte jag också att jag nog skulle ha inhandlat tygerna där också :-(, men nu är det för sent. Får bli nästa projekt.
Sydde ett par provrutor idag, kommer bilder så småningom.
mvh/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-01, 12:36   #6
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Thumbs up Inget svar, men...

Jag har aldrig quiltat, visste inte ens vad det var innan jag hittade sysidan.se

Men när jag läser såna här inlägg och ser lapptäcket Gunilla ska göra, så blir jag sugen på att testa! Det ser så läckert ut

Lycka till!
//Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-01, 15:00   #7
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Vad kul...
... nu är du snart biten av "lappbacillen"! När man väl har provat och upptäckt allt läckert man kan göra så är man fast. Snart kommer du inte att vilja köpa tyger som är rivna. Visst blir det trådrakt, men långt ifrån alltid, men det är inte det som är viktigt, helst inte vid lappteknik. När tygerna rivs så blir tyget snett och man får skära bort en hel del som man inte kan använda, trist. Hoppas allt går bra nu, du får gärna höra av dig om du vill.
Hälsningar
//Annika
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-01, 16:00   #8
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Pust...

Hej! Men Gud så knepigt det här var!!! Att sy en ruta går väl an, men av någon anledning blir inte rutorna exakt likadana, utan det diffar lite här och där. Trots att jag skurit likadana bitar och sytt med lika sömsmån, så stämmer det inte i slutändan i alla fall. Har du/ni något tips för hur man gör? Ska man jämna till kanterna... eller ska man utgå från den senast sydda remsan, och låta nästa remsa ligga lite utanför den som blivit för kort? Nåväl, helt hopplöst är det i alla fall inte... ännu.

Här är bild på några ihopsydda rutor (tre och tre på längden har jag hunnit göra) och provrutor. Har broderat två varianter av rosor, och de får nog vara med båda sorterna.. de ligger ju inte direkt intill varandra. Jag återkommer om det uppstår fler problem.
Hälsningar/Gunilla
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2004-08-01 klockan 16:05.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-01, 19:26   #9
malin30 malin30 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 5
Hej Gunilla!

Det bästa (och mest tidskrävande...) sättet att säkra att alla block är lika stora är att mäta varje block varje gång du sytt på en ny remsa och skär bort det som blir överflödigt.
Beräkna hur bred varje remsa ska vara (lägg till för sömsmån) och förhållandet till hur stort blocket ska vara när du sytt på den senaste remsan.
När alla block är klara skär du ner dem till samma storlek. Det kan bli stora skillnader om man inte mätt och skurit efter varje remsa och då syns det mera också.

Jag har själv mycket problem med detta och det kan vara trickigt att justera det i efterhand när man syr ihop blocken.
Jag tror att beroende på hur man håller och hanterar tyget så uppstår det skevheter. Eftersom man syr så många sömmar på varje block upprepar man "skevheten" och blocken blir olika.

Jag blev imponerad när jag såg hur mycket du verkar ha sytt på bara några dagar!
Jättefint täcke!

Lycka till!
//Malin
malin30 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-02, 12:48   #10
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Lappråd eftersökes

Hej Gunilla!
Vilka fina prov du visar. Jag tänkte bara ge några råd utgående från egen erfarenhet.Angående rivning av tyget vid lapparbeten så skall det helst undvikas. Men om kanterna rivs så är det viktigt att pressa den rivna kanten,den töjs vid rivning men återhämtar sig då den pressas,men blir dock aldrig likadan.Sen är det upp till tyget hur det blir med trådriktningen.

Då jag broderat rutor till sängtäcke har jag använt vanligt rivbart mellanlägg.Ev. dubbelt, beror på hur tätt brodyrmotivet är i förhållande till tyget.Tunnare bomullstyg är kinkigare om brodyren är tät.Tyget vill krympa och blir bukligt.
Då jag sytt ihop lapparna får jag det aldrig att bli exakt på millimetern,jag justerar efterhand jag syr och passar in kanterna som de skall vara. Strykningen är viktig.borde ju pressa alla sömmar som sytts förrän man börjar med följande moment.Jag använder tummen och nageln och pressar upp sömmen.sen stryker jag mellan varven.När lapparna är ihopsydda är slutresultatet okey,Någon liten skavank här och där syns icke.

Lycka till med ditt stora projekt

Hälsningar Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-02, 16:28   #11
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej Katharina!
Tack för tips . Jag stryker mellan varje moment (har ett strykjärn som stänger av sig självt hela tiden, och går igång så fort man rör det igen) och håller därför på med flera block parallellt. Jag började i lördags, och har nu sytt nästan 12 block (inget idag - har varit på jobbet).
Det har varit lite si och så med broderi-resultaten. När jag skulle sy min dalahäst, så fick jag kasta 2 halvfärdiga rutor... det blev hemskt buckligt och konstigt. Jag ändrade då i designen (trots att den fungerat förut), och så pressade jag vlieseline på en ny ruta (strök en kort stund bara) och använde dessutom rivbart mellanlägg, och då gick det bättre. Det påpressade vlieselinet gick sedan att dra av.
Jag broderar applikationerna innan jag skär ut mittenrutan, så blir den exakt så stor som den ska vara. Trådriktningen varierar något pga broderiet...

En sak som jag glömt fråga om är om det är dumt att ha tyger av olika tjocklek? De rosa- och grönmönstrade tygerna är betydligt tunnare än de enfärgade. I affären sa de att det inte spelade någon roll, men det kanske blir ojämnt slitet så småningom... Har jag gjort bort mig nu?
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2004-08-02 klockan 16:31.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-02, 17:24   #12
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Block-ordning

Hej igen!
Ursäkta om jag är besvärlig, men jag kom på en sak till nu, som jag glömt fråga om. Finns det några regler för hur blocken ska sys ihop? I går kanske jag förhastade mig lite när jag sydde ihop 6 block i ett stycke om 2x3 block. Man kanske ska sy ihop alla block i en rad/kolumn först och därefter sy ihop två hela rader... eller? Så att skarvarna går åt samma håll (ifall det blir snett). Jag hade ju tänkt börja från mitten och arbeta mig ut, men det kanske är fel sätt?
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-02, 19:17   #13
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Hej Gunilla

Angående att sy ihop blocken använder jag s.k. snabbteknik.Betyder att jag syr samma moment i flera block på samma gång då bildar det en rad och skarven kommer automatiskt mot samma håll.Personligen tycker jag att skarven skall gå så att de syns minst.T.ex om du har ett mörkt tyg mot ett ljust tyg så är det bättre att skarven inte syns mot det ljusa tyget. På mörkt botten syns det ju inte.
Jag försöker att använda lika grova eller tunna tyger men det lyckas ju inte alltid.Om du handquiltar så är det tyngre med grövre tyger och använder du tjockt vadd så är det ganska jobbigt.
Händer och axlar kan fort bli trötta. Själv använder jag tunt vadd.Olika tyger kan ju också betee sig olika.
Det är nog att pröva sig fram.Det finns ju alltid regler och råd att följa men det är nog hur man vill själv.
Ibland använder jag solvaline också som stöd ovanpå broderiet och mellanlägg under.
Vi har alla säkert våra egna sätt och inget är fel
Det är att experimentera.

Hälsningar Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-09, 16:17   #14
blomman blomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 55
hej
angående att inte få blocken lika
1.Du ska stryka sömmen på baksidan som du har sytt.Jag har lärt mig att dom ska gifta sig.Sen stryka på framsidan.
2. Det viktigast som jag upptäckte nu när jag fick skattpengarna.
Jag köpte ett nytt strykjärn. Vilken skillnad på strykningen. Nu var det riktigt roligt att stryka remsor.
kram eva
blomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-10, 20:20   #15
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej Eva och ni andra!
Jag förstår inte riktigt vad det ska göra för skillnad. Dessutom ska man undvika att pressa alltför mycket på baksidan av ett broderi, eftersom undertråden är av polyester.

Nu till nästa fadäs... Gick till tygaffären idag för att köpa lite mer tyg för säkerhets skull. Tyckte att det började tryta lite i förrådet, och man vill ju inte stå med halvfärdig lapptäcke och upptäcka att tyget inte längre finns kvar i affären. Då fick jag syn på det... det gröna mönstrade tyget som jag egentligen skulle ha köpt från början!!! Samma mönster som det rosa, nämligen. Herregud! Det är nästan så att jag känner för att börja om från början... Vad gör man i ett sådant här läge? Köpte en bit av detta för att riktigt kunna gräma mig, haha...
Min man tyckte inte att det spelade någon som helst roll vilket grönmönstrat tyg jag hade i blockrutorna. Vad tycker ni? Är det inte retfullt, så säg?/Gunilla
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2004-08-10 klockan 20:25.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons