Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-08-21, 11:30   #1
marlan marlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 2
Dopklänning - sömnadstips?

hej har en dotter som ska döpas och tänke sy en egn klänning som kan gå vidare i familjen, tycker det skulle vara kul. ja vet på ett ungefär hur den ska se ut men ja behöver hjälp med själva mallen. hur sömmarna ska gå och hur man syr på armar på ett snyggt sätt. har inte så mycket erfarenhet av att sy men jag tycker det är extremt kul. vill ha lite tips nu när jag ska försöka göra det här så snyggt och seriöst som möjligt. finns det någon som kan hjälpa mig?
marlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 20:48   #2
miyak miyak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 42
Möster.

Hej.

Om du inte har så jättemycket erfarenhet så tycker jag du ska köpa ett mönster. Både Stil och Burda har dopklänningsmönster som är ganska basic och inte så svåra. Där har du något att utgå ifrån sen kan du lägga till detaljer som du själv vill. dubblera med spetts eller kanta med fint band. ja det är bara låta fantasin flöda.

Lycka till
miyak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 10:12   #3
marlan marlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 2
tack

tack för tipset om att köpa mönster det har jag inte ens tänkt på
marlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 19:23   #4
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Titta i mitt galleri. Där finns en dopklänning där jag hittade mönstret i Ingelise, Allt om handarbete. Kanske kan du få tag på det numret på biblioteket om du inte har tidningen hemma.
Det är mitt första barnplagg och var faktiskt ganska lätt att sy. Jag bävade lite först eftersom jag är nybörjare, men jag provsydde först i ett gammalt lakan. Krångligast var halslinningen att få till men det beror nog också på vilket tyg du väljer.
Jag ville ha en enkel dopklänning eftersom det var vår son som skulle döpas och släktens klänning är mycket gammal med på tok för mycket rysch-pysch för min smak. Valde att bara dekorera med ett vackert flätat band med pärlor i för att göra klänningen lite mer intressant.

Mitt galleri:
Dopklänning

Sedan kan jag tipsa om att det finns dopklänningar som är helt öppna i ryggen, som ett förkläde ungefär eller en rock på psyk
Paret som döpte sin dotter samtidigt som vårt dop hade en sådan klänning och det såg väldigt smidigt ut.

Lycka till!

/Lena
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 19:26   #5
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Gjorde en sökning på dopklänning bland sysidans bilder - klicka här för att se alla alster!

Mvh
/Lena
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 21:28   #6
HelenaKnutsson HelenaKnutsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 137
Vill bara tipsa om att det är bra med en klänning som inte har för tajt passform, barn är ju olika i storlekarna och olika gamla när de döps, och det är ju kul om din klänning kan vara med vid fler dop i familjen!
HelenaKnutsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 22:57   #7
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Jag sydde en dopklänning till mitt barnbarn efter ett Stof & Stil mönster. Det har nr 700065 och stl var 6 månader.
Jag sydde den i tunnt benvitt(cremefärgad) lin och fodrade den med vanligt fodertyg. . Enligt mönstret var nedersta biten påsydd, men jag tejpade ihop bitarna innan jag klippte. Den är öppen i ryggen och det underlättar när man bär dopbarnet eftersom man kan hålla innanför klänningen. Mitt fram lade jag till så stt det blev ett motveck och i detta sydde jag med tvillingnål 2,0 och Biesenfot så det blev som en massa tunna stråveck. Likaså gjorde jag på nederkanten av ärmarna.
Dopklänningen blev mycket beundrad.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons