Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-14, 16:43   #1
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Stora projekt

Jag satte här om dagen igång med att brodera en bred bård på en kjol med rätt bra vidd och tror det kommer att bli riktigt fint, även om det går åt en hel del tid (och tråd )...

Det slog mig då att det är sällan man ser några bilder på lite större broderiprojekt som folk har gjort. Bilderna här på sysidan är ofta tagna direkt på själva broderiet och man får sällan se helheten.
Eller är det bara jag som är galen nog att lägga så här mycket broderitid på ett enda plagg?

Sen undrar jag hur ni brukar göra för att få broderiet att hamna precis där ni vill ha det? Jag tycker jag har provat både det ena och det andra, men hur det än är så lyckas man alltid rubba det lite när man spänner fast bågen.
har ni några tips? Jag är fortfarande rätt ny på det här.

/Liz
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 17:18   #2
trine trine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 117
Jag sätter alltid mitterkrysset der mitt broderi ska vara, stämmer det inte helt der nålen är när jag ska börja, då justerar jag på maskinen så att nålen hamnar över mitterkrysset.Jag har en designer 2, men detta måste man också kunna på de andra maskinerna.
Mvh Trine
trine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 17:28   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jo, fast mittkrysset säger ju bara var just mitten sitter. Man kan ändå råka sätta det hela lite snett och det är jättsvårt att inte rubba det när man "klämmer dit" bågen... kanske bara en övningssak förståss. Men jag lyckas ofta dra det hela lite snett. kanske bara en mm, men det räcker för att det ska synas, eller hamna för nära en kant eller en annan söm eller liknande.

Jag får ibland en känsla av att allt görs i en större skala med större marginaler på nyare husqvarnamaskiner än dom gjorde förr (född och uppväxt med en 5670, alltså från 2000serien). När jag frågade vår husqvarna tant hur man gjorde om man ville ha smalare stickningar än vad det innersta hacket på dom nya pressarfötterna tillät blev svaret att jag skulle följa mitt ögonmått
*skakar på huvudet*

Men ska man sätta ihop flera broderier snyggt handlar det ju om tiondelar för att det ska bli riktigt rätt! jag fattar inte hur det är meningen att det ska funka.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 18:18   #4
trine trine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 117
jag har lite svårt att förklara det, jag är inte så bra på att skriva svenska, men jag provar endå. Du ska först rita upp broderiet på plastmallen altså ytterkanten av broderiet med en penna som går att torka bort igen. Nu lägger du plastmallen på tyget og ritar med "gå bort penna" mitten och i skåran längs och tvären så broderar du första broderiet, det är viktigt att tyget sitter rätt vågrätt och lodrätt när du spänner det i ramen( som vi säger i Danmark "övning gör mästere).När du ska brodera det andra broderiet gör du på samma sätt,om du då får draget i tyget så det kommer lite förskytet antingen i sidled eller i höjdled i ramen då kan du justerar så att nålen står mitterkrydset så skulle broderiet stemma.Om det fortfarende är svårt att förstå så maila mig.
Mvh Trine

Senast redigerad av trine den 2007-04-14 klockan 18:21.
trine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 18:23   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Markera vart du vill ha mitten.
Till mina ramar finns plast mallar där mitten är
markerad med ett hål.
Lägg ramen med mallen i, hitta mitten efter din markering.
Ta bort plast mallen och markera ut ramens alla
sidor. Spänn efter markeringarna.
Då brukar det bli rakt för mig i alla fall.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 18:47   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Men mitten är ju fortfarande mitten även om man råkat vrida det hela lite grann, eller dragit lite i tyget så att det töjt sig åt något håll.

Plastmallen som följde med tycker jag är rätt joxig. Markerar man på den med penna så färgar den av sig på tyget (man får ju alltid lite på fingrarna, även om man gör markeringarna på rätt sida) och jag har inte hittat något bra sätt att markera tyget istället. Och även om man får till det med markeringarna, hur gör man för att få den på rätt ställe? tyget flyttar sig ju gärna lite precis när man klämmer dit bågen och försöker man dra det rätt så är det så lätt att man råkar dra tyget skevt eller att man spänner det för hårt så att det blir bubbligt sen. Och plastmallen går dessutom att skjuta ett par mm i ramen när man lägger i den, så sådär väldigt exakt blir det inte.

Men, men. jag får väl helt eneklt fortsätta öva. Det bara känns som ännu en sån här sak som husqvarnamaskinerna gör bra på provlappar, men har svårt att få till i verkligheten när man har andra former och sömmar att rätta sig efter.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 18:53   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
trine skrev:
Du ska först rita upp broderiet på plastmallen altså ytterkanten av broderiet med en penna som går att torka bort igen. Nu lägger du plastmallen på tyget og ritar med "gå bort penna" mitten och i skåran längs och tvären så broderar du första broderiet, det är viktigt att tyget sitter rätt vågrätt och lodrätt när du spänner det i ramen( som vi säger i Danmark "övning gör mästere).När du ska brodera det andra broderiet gör du på samma sätt,om du då får draget i tyget så det kommer lite förskytet antingen i sidled eller i höjdled i ramen då kan du justerar så att nålen står mitterkrydset så skulle broderiet stemma.Om det fortfarende är svårt att förstå så maila mig.
Mvh Trine
Jag förstår hur du menar, men det blir helt enkelt inte bra nog när jag gör så. Pennan som går bort (trick-markern) försvinner olika fort på olika tyger, på vissa försvinner den helt och hållet på så lite som tjugo sekunder! Jag är helt enkelt för långsam. Dessutom fungerar den ju inte på mörka tyger.

Men att flytta nålen efter att man har satt i det hela var ett bra tips. Även om det fortfarande inte hjälper för om man har fått det rakt eller ej. Tack för tipset.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 19:03   #8
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Ibland när jag är ambitiös tråcklar jag (förhand eller med maskin) stödlinjer som märker ut var jag vill ha mitten på resp broderi. Ungefär som jag fick lära mig i skolan vid handbrodyr.

Orkar jag inte tråckla och jag kan tumma lite på noggrannheten så stryker jag veck.

Trick-markern, pennan som ska försvinna, har ibland en tendens att inte försvinna... Har hänt någon gång när jag strykt på markeringen.

Annars är det väl som vanligt, mäta och justera som gäller.
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 19:06   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jo, tråckla ett antal stödlinjer kan man ju faktiskt göra. Det har jag inte tänkt på. Det borde ju hjälpa för att se om man fått det rakt också, eller om man råkat dra i det.

*Glad att sysidan fins*
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 19:09   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Precis som du säger så brukar inte mitten vara några problem. Probleman blir i ytterkanterna där broderidelarna ska mötas. Vill man vara noga kan man skapa ett testbroderi med stora stygn inunder som markerar var nålen hamnar ute i kanterna. Då kan man om man märker att nålen inte går ner på rätt ställe ta bort tråden, justera sitt broderi och sedan prova igen. Lite omständigt men då vet man ju i alla fall att man hamnar rätt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 19:22   #11
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
På plastmallen fungerar det utmärkt att rita med blyerts, inget kladd och bara att sudda! //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 21:27   #12
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Jag använder Janomes Customizer för att skapa hela layouten (placerar ut flera broderier på en stor yta som sedan går att printa ut) och en Clothsetter, och det är inga problem att veta var man ska placera bågen och med clothsettern så går det hur lätt som helst, eftersom den håller fast bågen och samtidigt visar mittpunkten. Bara att pricka in och sätta fast
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 15:28   #13
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
Malin.J skrev:
På plastmallen fungerar det utmärkt att rita med blyerts, inget kladd och bara att sudda! //Malin
Blyerts färgar väl i allra högsta grad av sig på ljusa tyger!?!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 21:34   #14
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Ber om ursäkt om jag gav ett dåligt råd! Jag har aldrig fått blyertsfläckar på tyget.
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons